Politikai Ujdonságok, 1874 (20. évfolyam, 1-52. szám)
1874-07-01 / 26. szám
26-dik szám. ELŐFIZETÉSI FÖLTÉTELEK: a Vasárnapi Újság és Politikai Újdonságok együtt: Egész évre 12 ft., félévre 6 ft. Csupán a Vasárnapi Újság : Egész évre 8 ft., félévre 4 ft. Csupán a Politikai Újdonságok : Egész évre 6 ft., félévre 3 ft. XX. évfolyam. HIRDETÉSEK DÍJA : Egy ötször hasábozott petit sor, vagy annak helye egyszeri iktatásnál 15 krajczár, többszöri igtatásnál 10 krajczár. Bélyegdíj külön minden igtatás után 30 krajczár. Kiadóhivatalunk számára hirdetményeket elfogad Bécsben : Hausenstein és Vogler, Wallfischgasse Nr. 10, Mosse R., Seilerstätte Nr. 2 és Oppelik Alajos, Wollzeile Nr. 22.______ Előfizetési fölhívás. A VASÁRNAPI ÚJSÁG és POLITIKAI ÚJDONSÁGOK 1874. első félévi folyama junius hó végével lejárván, tisztelettel fölhivjuk előfizetőinket, szíveskedjenek előfizetéseiket mielőbb megnyitani, hogy a lapok küldésében fenakadás ne történjék. A „Vasárnapi Újság“ folyó év elejétől kezdve szépirodalmi és tárczarovatainak tetemes bővítésével — állandóan kétévnyi tartalommal jelen meg, a „Politikai Újdonságok“ pedig, mely a politikai események teljes és hű heti krónikáját tartalmazza, a „Magyar Gazda“ czímű gazdasági melléklettel van bővítve. Előfizetési feltételek: postai szétküldéssel vagy Budapesten házhoz hordva a Vasárnapi Újság és Politikai Újdonságok együtt : Évnegyedre (július—szeptember)....................................3 ft. Félévre (julius—deczember).........................................6 8 Csapán a Vasárnapi Újság: Évnegyedre (julius—szeptember)...............................2 ft-Félévre ( julius—deczember).........................................4 » Csupán a Politikai Újdonságok: Évnegyedre (julius—szeptember) . . . . 1 ft. 50 kr Félévre (julius—deczember).....................3 » — » Egyes előfizetések legczélszerűbben postai utalvány által eszközölhetők, amelyre bérmentesítésül csak egy darab 6 krajczáros bélyeg kívántatik. Tíz előfizetett példányra gyűjtőinknek egy tiszteletpéldánynyal szolgálunk. 4 Vasárnapi Cíjság és P. Újdonságok kiadóhivatala (Pest, egyetem-utcza 4. sz.) Heti szemle. A képviselőház jelen ülésszakának utolsó heteit éli, de nem mondhatni, hogy az idővel valami nagyon takarékoskodik. Pedig még mindig hátra van az új választási törvény, a temesvár-orsovai s a gyer ebenfurthi vasútra vonatkozó törvényjavaslatok tárgyalása. Akármily gyorsan haladjon is át a ház e törvényeken, míg azok a fölső házon is átmennek, a királyi szentesítést megnyerik s az országgyűlés mindkét házában kihirdettetnek, bizonyosan túl leszünk julius közepén. Pedig nem csupán a képviselők kényelme kívánja, hogy az országgyűlés túlságosan sokáig együtt ne üljön, hanem fontosabb okokból igényli ezt a kormány maga, melynek az őszre nagy horderejű törvényjavaslatokkal kell a ház elé lépnie, hogy végre valahára a pénzügyek rendezése komolyan munkába vétessék. Hajlandók vagyunk ezen gyakorlati indoknak tulajdonítani a kormány azon elhatározását is, hogy a polgári házasság sürgős és haladéktalan behozatalát c célzó határozati javaslat tárgyalását az őszi ülésszakra kívánta halasztatni. Nem értünk egyet azokkal, akik a polgári házasság kérdését nem tartják fontosnak és sürgősnek s legjobban szeretnék annak megoldását örök időkre elhalogatni. Nem csupán a szabadelvűség egyik elvi kérdéséről van itt szó, mert ha csak ez forogna kérdésben, azt mondhatnék, hogy egy kis várakozás még nem oly nagy baj, gondoskodjunk először arról, hogy az ország legyen fizetésképes, a népnek legyen betevő falatja. De igenis nagy társadalmi és erkölcsi baj az, hogy a mostani házassági jog mellett máris igen tetemes Magyarországon részint az illegitim viszonyok, részint az oly házasságok száma, melyek a mai törvény szerint törvényeseknek nem tekinthetők. Ilyenek a nazarénusok házasságain kívül azon, kivált Budapesten igen számos házassági frigyek keresztyének és izraelita vallásuak közt, melyek szükségből Bécsben köttettek meg. Az efféle szabálytalanságokból folyó bajok sújtják az illető feleket, de igazságtalanul s mélyen sértik ezeknek ártatlan gyermekeit is, mert ezek törvényteleneknek tekintetnek s öröködési joggal sem bírnak apjuk után. Ily viszonyokat huzamos ideig tűrni csakugyan nem szabad s a miniszterelnök elodázó kívánságába csakis úgy lehet belenyugodni, amennyiben határozottan kijelentette, hogy a kormány maga is el van tökélve a polgári házasságra vonatkozó törvényjavaslatot a legközelebbi ülésszak alatt előterjeszteni. Némileg hasonló természetű két más kérdés, mely e héten a képviselőház előtt megfordult. Az egyik Horánszky indítványa a végrehajtói intézmény eltörléséről, a másik Nagy György törvényjavaslata a betáblázható kamatláb korlátozásáról. Mindkettőnek alapeszméjét, tendencziáját lehetetlen nem helyeselnünk. Csakis az lehet kérdéses: gyakorlatilag kivehető-e e fölvetett kérdések haladéktalan eldöntése, s eldönthetők-e azok oly alakban, amint az indítványozók óhajtották. A végrehajtói intézményről egész határozottsággal el lehet mondani, hogy az nálunk rosznak s tarthatatlannak bizonyult. Egy szerecsen magas kalappal s Irakkal büszkélkedett társai előtt s európai gavallérnak képzelte magát, pedig öltözékének összes többi részei hiányzottak. Ilyenformán vagyunk mi a végrehajtói intézménynyel. Helyes az ott, hol a pöröknél a szóbeliség van behozva s ennélfogva a kézbesítések száma igen csekély. De nálunk, hol a legkisebb pör nem foly le a kézbesítések hoszszu sora nélkül, káros zsarolása a közönségnek, menthetetlen megdrágítása az úgyis eléggé költséges igazságszolgáltatásnak. Világos tehát, hogy a végrehajtói intézményt mai alakjában fentartani lehetetlen, de mégsem lehet eltölteni anélkül, hogy valami jobbat helyébe állítanánk. A betáblázható kamatok korlátozását illetőleg kár, hogy a képviselőház, valamit nem tett. Pauler igazságügyminiszter nagy hévvel, de csakis a jogtudós, nem pedig a társadalmi politikus és nemzetgazda érveivel harczolt az ez ügyben tett javaslat ellen. Jogilag véve nagyon egyszerű a kérdés: senki sem kényszeríthető, hogy magát túlságos kamatok fizetésére kötelezze, de ha már egyszer beleegyezett a magas kamatba, fizesse azt. De mint sok más esetben, úgy itt is áll az elv: summum jus summa injuria. A kamat részint a tőke használatáért fizetett díj, részint kárpótlás azon veszélyért, melynek a hitelező tőkéje esetleg kitéve lehet. Ez utóbbi körülmény indokolhatja egyes esetekben a kamatlábnak nagyon is tetemes emelését. Betáblázott adósságoknál azonban a hitelező dologi biztosíték előnyében részesül, s így az uzsorakamat mellett oly előnyt élvez, melynek fejében ő áldozatot nem hoz. Ha hitelviszonyaink rendezettek volnának, felesleges volna az állam őrködő közbelépése, mert ez esetben 50 vagy 100, vagy talán még magasabb százalék a lehetetlenségek sorába tartoznék. Ily magas kamatokat rendezett hitelviszonyok mellett legfeljebb oly egyének ígérnének, kik már úgyis megérdemlik, hogy törvényes gondnokság alá helyeztessenek. De nálunk, kivált az ország némely vidékein, az uzsora egy borzasztó társadalmi baj jellegét öltötte föl; az uzsora rendes üzletté lett s ezer számra szedi áldozatait. Ily országban igen is indokolható a betáblázott kamatok korlátozása, amint erre a legelőbbre haladott államokban is van példa. Igaz, a törvény csalárd kijátszását meggátolni egészen nem, de büntetni, és pedig szigorúan büntetni igenis lehet, s ez mégis sok esetben