Posta-Közlöny, 1877. január-december (11. évfolyam, 1-50. szám)

1877-07-01 / 27. szám

m. k. postamester urnál csak szótárból ismere-­­­tes. Nem tréfa ez kérem, hanem a legelszomori­­tóbb való, mert kérem alázatosan, én már 8 éven át kóstolgatom a gummi arabicumot s fogyasztom a vi­lág legroszabb pecsétviaszkját, 8 éve, hogy a szerződés (Conventio crédula) értelmében kénytelen vagyok hivatalom drága lakásban tartani s ezért évenként 140 —150 forintot fizetni. Én már többféle hivatalnoktól kérdezősköd­tem, hogy vajon náluk is szokásban van-e a hiva­­talbérét, saját fizetésüket feláldozni ? Nem talál­tam egy olyant sem, mert vagy lakbért kapnak, vagy természtbeni lakást, kivált azon hivatalno­kok, kik az állam hasznára vannak. Vegyük például: van itt Pro mentoron egy sörház, ezt őrzi 5—6 szemfüles fináncz, ezeknek oly szép és jó lakásuk van, hogy ellakhatna benne akár­miféle ár is , pedig ezek fizetést is húznak s a szem­­lészi állás már pályázattal töltetik be. Nem kato­nák, nem kezelnek pénzt nem is tek. urak és még- 8 méltányosabb figyelemben részesü­lnek mint az öszes m. kir postamesteri kar. Legyen elég ez egy példa is a mi örömünk s boldogságunk táplálására. Lelkesülhetünk és áldo­zat készséggel tehetjük ki magunkat az óriási fele­lősség okozta bizonytalanságoknak, hiszen mert ha más akárki is, talán a jó isten nem felejti el a Károlyi féle biblia azon szavait, hogy a szenvedők és nél­külözőké a menyeknek országa. De daczára ennek a vigasztalásnak mégis csak nyomorúságos a mi életünk. Miért is nem teremtett az isten bennünket­­ csigabiga félének, akkor nem kellene drága pénzen pompás és tekintélyes helyiséget tartani; miért nem születik az ember egy házzal egyszerre? ! Ifja szerelmes atyám fiai mindhiába való sopánkodás ez! Szeretném, ha egyszer az az eset adná magát elő, hogy teljességgel nem volna a községben üres lakás. Mit csinálna akkor a postamester? Vagy meghagynák neki, hogy építsen egy tűz és betörés mentes házat, vagy szinte pede elcsapnák mint alkal­matlan egyént a postászatra. Bizony isten fáj a szí­vem, mikor rágondolok, hogy 8 éven át 1000 fo­rintnál már többet adtam ki lakásért, a­mi bizony nem kis dolog. S mit nyertem vele? azt, hogy egy­részről kinevetnek, s másrészről épen annyira mél­tatják áldozatom, mintha ponyva­sátor alatt hirdet­ném a postahivatal iránti tiszteletet. Ez kérem még hindusztáni nyelven is igazságtalanság, és bi­zony isten nem járja ! A mai korban a posta meg­kívánná azt múlhatatlanul, hogy az állam maga is gondoskodjék annak tekintélye megóvásáról s hiva­talnokai jól létbe helyezéséről, mert ha a régi kor­ban igaz volt úgy a mai mivelt tár­sadalm­i életben még elvitazhatatlanabb hogy sokkal több hitünk van akár egyes valaki akár társulatok iránt, ahol látszik a vagyonosság és jóllét, mint olyanok iránt, kik semmi jóllét s vagyonossággal nem bírnak. Nem hiszem, hogy az igazgató urak ha körutat tennének, ne reszelnék el magukat, látva a postahivatalt a falu végén egy sárfészekben, benne a martyr posta­mester — ütött — kopott kabátjának palástolásá­val elfoglalva. Egy olyan intézményt mint a posta az ország minden részében kellő polczra kellene emelni, hogy az bizalmat és hitelt gerjesztő legyen s ezt meg is érdemli, mert mig az államnak min­denhol örökös deficittel kell küzdeni, addig a posta tekintélyes jövedelmet ad. Egész más volna ha a posta­­állomásokat mi haszonbérbe bírnánk, akkor kötöz­ködő illetlenség volna a lakás követelése, de jelenben mi postamesterek, hivatalnokai vagyunk az államnak, felelősek, lekötelezettek, tehát jogos azon kérésünk, hogy nyerjünk vagy természetbeni lakást, vagy lakbért. Sárkunyhó, rongyos kabát nem szerzik meg a postamesternek a kellő tisztele­tet a műveit és a köznép részéről; a faluvég a czi­­gányoké, maholnap mi is oda kerülünk mert fizeté­sünk kevés, az élelem drága, tehát drága lakást tetemes károsodás nélkül nem tarthatunk. Azt hi­szem tehát, hogy öszes kartársaim jogos és egye­­­ düli óhaját nyilvánítom akkor, midőn tisztelettelje­sen fordulok a kormányhoz, hogy a már megígért s várva várt lakbér átalányt méltóztasson mi­előbb megadni. Úgy legyen ! Liszkay Gyula, postamester. Levelezés. A „Posta-Közlöny“ 26. számában jelent meg egy személyemet illető tárcza-levél „Rupertus“ aláírással, mit szerzője „humoristicusnak“ csúfolt — vagy ha jobban tetszik keresztelte­. Nem hagy­hatom e sorokat néhány megjegyzés nélkül, mert szerzője több helyen sértő, részint pedig oly gú­nyos kifejezéseket használt, miket ha eltűrnék, igen könnyen gyávának bélyegezne a közvélemény, mint oly egyént, ki minden alap nélküli — jogtalan támadástól visszaretten. Most pedig engedje meg igen tisztelt Ruper­tus úr, hogy önhöz szólhassak. Röviden végzünk, időm fölöttébb drága, mintsem oly dolgokkal fog­lalkozzam soká, miken csak egy szánó mosoly leb­­ben el ajkamról. Mindenek előtt ki kell jelentenem, hogy ön egészen más malomban őrlet, mert ha megfontolva olvasta át soraimat,­­melyért ön engem pelengérre állítani óhajt,elég világosan átláthatta, miszerint leve­lemben csakis azt fejtegetem : alkalmasak-e a nők a postaszolgálatra, vagy nem — ön pedig mindjárt áttér Jósika Julia féle kitűnőségekre, azzal töre­kedvén állításaimat megc­áfolni. Ez azonban nem sikerült. Múltkori soraimban kijelentéül határo­zottan, a nők alkalmazása mindenütt igen szép és czélirányos (mely előtt mindenkor kalapot emelek) csak nálunk nem, vagy csak igen korlátozva. Higy­­ye meg uram, ama sok jeles irónénak, kik örökbe­csű műveikkel gazdagiták a világirodalmat ön sem nagyobb tisztelője nálam, valamint a többi nőnek sem, ki a női név, s hivatásnak annak módja sze­rint megfelel. Azonban ön előtt úgy látszik nő­i nő. Legalább soraiból ez világosan kitűnik. Igen tisztelt uram, ön csakugyan szeretné el­vitatni, hogy a nő eredetileg nem a férj boldogítá­­sára és a házikör vezetésére van alkotva, sőt leg­szentebb hivatásától is megfosztaná ha lehetne, akkor aztán ön válalkozhatik a gyermekágyra. Hogy minek kell lenni egy valódi nőnek, azt báró Eötvös és gróf Mikó műveiből megtanulhatja legjobban. Részemről e két jelesünk eszméinek hó­dolok. Csalódik ön, ha azt hiszi, hogy én nőgyűlölő, vagy enyeh természetű vagyok, mindazáltal a szellemieket mindig fölébe helyezem az állatias ösztönöknek, különben annyi eltérés és nézetkü­lönbség mégis látszik köztünk, ha én enyei ter­mészetű vagyok, úgy ön bizonyára a török hasa. Tűnődöm rajta, hogy mit érthet ön tulajdonkép a humor alatt, de hiába nem jövök rája. Ugyan mondja meg! Talán abban vélte ön szellemszikráit sziporkáztatni, vagy hogy mondjam, hogy a Ká­­kosy nevet, mely nevet már oly sok derék honpol­gár viseli és visel jelenleg is szenvtelenül, mocsok­­talanul, hogy ön abból gúnytárgyat űzzön ? Kér­dem, hogy lehetett oly merész e kényes pontig ter­vendjen egy nőnek, kit sohasem látott s kit valószí­nűleg sohasem is fog látni. Hol kértek még nőt arra, hogy helyet engedjen egy férfiúnak. Egy ily gondolat a gondolatszabadság hazájában is mily hajmeresztő. Az oly férfiú, ki ilyesmit gondolni volna vakmerő, még a jogászvilág azon harczosai által is, kik a halálbüntetés eltörlését vitatják, az első lámpa oszlopra magasztaltatnék fel a közrész­­­vét örömujjongásai közt. A férfiak azért vannak, hogy a nőknek hódol­janak. E szabály megdönthetően. Kinek tartatnak fenn a nagy asztaloknál a legjobb falatok? A nők­nek. Kinek szolgálnak czukorral más fűszerekkel s minden elgondolhatóságokkal ? Kié a legjobb hely az asztalnál? Kinek hordanak fagylaltot még a concertben is? A szeretetre méltó bájos nőknek. És ki fizet értök? A szegény férfiak. Kik állnak éhező és áhitatos pillantásokkal, mig a nők egész kénye­lemben minden elgondolhatóban részesíttettek is­mét a férfiak. Az édelgés, a hízelgés és a szépel­­gés ki előtt halmoztatik a megmérhetlen magasságig ? A nő előtt. A legapróbb tévedésért kinek kell helyt állani? A férfiaknak a teremtmények legcsúnyább és legszerencsétlenebbjeinek. Az idő változandóságának minden alá van vetve, a föld, az országok határai és tengerek, a nyelv, a csillagok s az emberek szokásai. Csak a férfiú marad egyszer és mindenkorra az a szeren­csétlen furulyás. Lord Byron nem irt ennél iga­­zabbat­ De a­mi a nőt illeti, az a teremtés mester­műve marad mindenkor, a világ a kertje, a férfiú benne a kertész, vagy mint Petőfi mondja a világ tengerén szerelem az evezője, főkötő a kikötője. Gyak­ran ha a legegyszerűbb beszédbe bocsátkozik a férfi, már áldozatául esett a nő varázsló csábjainak. Ha Tároza. ---o«£*o--­Milyen jó nőnek lenni*) Azt állítják, hogy azok, kik valamely csatát messziről szemlélnek, jobban tudják megítélni an­nak mozzanatait, mint azon hadfiak, kik benne részt vesznek; így egy, az élet teljes erejében levő férfiú is fel lehet jogosítva jobban, mint bám­ely nő elő­sorolni azon előnyöket, melyekben a végzet a nő­nemet a férfiakkal szemben kitüntette. Mint férfiú, tehát hiteles egyén vagyok annak beigazolására, mennyivel irigylésre méltóbb sorsa van egy nőnek szemben egy férfiúval. Először a­mi a nő fizikai előnyeit illeti, már azok is többfélék; neki egyedüli joga fényesnek, szépnek lenni s mind annak, a mi ezzel összefüg­gésben van. Soha nem volt nem is lesz csúnya assz­­szony. Legalább még nem hallottunk ilyen Phaeno­­menről. Nőnek és szépnek lenni valami egységes es­választhatlan és oszthatlan ugyanazonosság : magam . M­i is jártam több megyékben és nagy városokban s bár jártam fényes palotákban és rongyos kunyhók alatt, sehol sem tudtam egy csúnya nőt, vagy egy szép férfiút látni. Egyik férfiú a másiknál csak egy vonallal lehet csúnyább s ez az egész, a­mit e te­kintetben igényelhet. Valamennyi férfiú mostohán van a természettől kiállítva, az már a dolog lénye­gében rejlik egy megdönthetően természeti törvény­­ szerint, ellenben minden nő összhangzólag van ala-­­­kitva s pedig annyi ingerlékenységgel, hogy a fér- |­fiú ellent nem áll­at bájos kellemeinek. De a nő nemcsak maga szép, hanem szereti­­ is a szépet, bárhol találkozzék az, sokkal inkább­­ tudják méltányolni mint a férfiak. Már az iskolás­­ leányka virágért és madárért rajong, m­íg fitestvére­­ a virágokat leszaggatja, a fészkek lakóinak angyali boldogságát feldúlja, szétrombolja. Ha a férfiú szakálat visel, mennyi idejét veszi f­el annak gondozása, míg ha nem visel, a szőrhóhér kellemetlen eljárásának minden nap alá kell ma­gát vetnie. E borzasztó alternatíva egy nő számára sem létezik; ő a levesét úgyszólván ékességgel t­eheti, a legnagyobb grátiával élvezheti , m­íg a férf­i fiú tegyen bármit, bajussza miatt a legkétségbeej­­tőbben zavarba jut. Továbbá a természet, mely a nőt a bajusz és szikár viselésétől megkímélte szavatolt annak hosz­­szabb életéről. B­e van bizonyítva s az egész vilá­gon köztudomású dolog — tehát bizonyítani nem is kell, hogy a nő életereje sokkal szívósabb­, mint a férfiúé. Ritkán ér el egy férfiú a közönségesebb­nél magasabb kort, míg ellenben alig van hírlap, mely egy nagyon idős nő halálát vagy életben létét ne jelentse. Tehát eltekintve a szépségtől a kecses termettől, az életkort tekintve is a nőé az előny. Ha már most fizikai tekintetben ilyen jelen­tékenye­k előnyeik, hát még a társadalomban. „He­lyet a nőknek kiált a czivilisatió az Aequatortól a Pólusig. „Az urak közt nem találkoznék egy oly udvarias?“ Kiált a társaskocsis fenhangon, s már rá­ugrott egy férfiú a telt kocsiból a sárba, hol hi­­p avas szél borul nyakába, csakhogy helyet en­ *) A Beregből a következő érd­­és tarczát vettük át, melyet olvasónyink megnyugtatására azon megjegyzés­sel közlünk, mikép az igen találó c­áfolat következik jövő­­ számunkban. 106 é­V

Next