Állami főreáliskola, Pozsony, 1903

I. A pozsonyi középiskolák új játszótere. Középiskolai ifjúságunk testi neveléséről már az 1777. évi Ratio Educations gondoskodik. Bő utasításokat ad a szellemet pihentető játékokra; fejtegeti a játék fontosságát és célját; felsorolja az ajánlatos játékokat; szól a játékok helyéről, s felhívja a városokat, jelöljenek ki lombos fáktól szegélyezett térséget, melyen a tanulóság játszhatik. Az iskolai testgyakorlást mint rendes tantárgyat befogadta az 1883. évi XXX. t.-c. is. Gróf Csáky Albin és Dr. Berzeviczy Albert azonban a test­gyakorlat mellett a szabadban való játékokat is felelevenítették. Dr. Berzeviczy Albert, m. kir. vallás- és közoktatásügyi miniszter úr tizenöt évvel ezelőtt, midőn a nevezett minisztériumnak államtitkára volt, az Országos Közegészségügyi Egyesület választmányában ugyanis megokolt előterjesztést és indítványt tett az iskolai testgyakorló és testedző játékok meghonosítását illetőleg. Kifejtette, hogy a civilizáció megköveteli az ország minden polgárától, hogy önművelésére teljes szellemi erejét felhasználja; ennek az elháríthatatlan szellemi megterhelés egészségi kárának ellen­­súlyozása csak úgy érhető el, ha a rendelkezésre álló idő a tudomány és tapasztalás tanácsa szerint jól kihasználtatik a test erősítésére és edzésére. A Közegészségügyi Egyesület e nagy fontosságú indítványt elfogadta és az ügy érdekében dicséretes mozgalmat fejtett ki. A kérdést szakszerűen ismertették, a tornászás és testgyakorlás ügyének Magyarországon való állapotát tanulmányozták, a szakértő körök arra vonatkozó véleményeit összeállították s azt egy igen tanulságos füzetben kiadták. A füzet címe: Az ifjúság testi neveléséről. írták Dr. Dollinger Gyula és Szuppan Vilmos. Budapest, 1891. Testi nevelésünknek arra kell törekednie, hogy okszerű gyakorlással a nemzet minden tagját derékké tegye. Korunk jobban ismeri az elmei nevelést; iskoláink oktató tervei az emlékezet gyakorlásának kézikönyvei. Ámde hadd osztozzék igazságosan a szellemi ügyekezettel a testi ügyekezet, legyen kinek-kinek képességéhez arányos az agya velejének és az izmainak munkája. Ez annál könnyebb, mert a testgyakorlás az értelem gyakorlásának segítője. Egészséges testben lakozik egészséges elme. Ez az elv vezérelte a dicséretes mozgalmat, s a szép élő és írott szavak csakhamar testté váltak. Gróf Csáky Albint, volt vallás- és közoktatásügyi minisztert és Dr. Berzeviczy Albertet illeti meg első­sorban mint kezdeményezőket az érdem, hogy hazai középiskoláink testi nevelését új irányokba terelték s különösen a testgyakorlás szabad nemére hívták fel a közfigyelmet. 1*

Next