Állami tanítónőképző intézet, Pozsony, 1880

Értekezés. Az ismétlőiskola jelentősége leánynövendékekre. Népoktatási törvényünk 48-ik §-a szerint az elemi népiskolai oktatás két tanfolyamot foglal magában, úgymint: a) a hat évig tartó mindennapi (6 — 12 évig) és b) a három évig tartó ismétlőiskolai tanítást (13—15 évig). Az általános iskolakötelezettség ezek szerint a nép gyermekeinél ki­­lenc­ évre terjed. Az ismétlőiskola tantárgyai az eddig tanultak ismétlésére, megszilár­dítására s kibővítésére szolgálnak, sőt egyes ágakban új anyagot is nyújta­nak , mint például mértan-, rajzolás- s testgyakorlatokból. A nagymélt. vallás- és közoktatásügyi magyar királyi minister 1877. évi augustus hó 26. napján 21,678. szám alatt kelt rendeletéből közölt „Tanterv a népiskolák számára, a 38. t. sz. alapján“ czimű füzet 33. ol­dalán levő jegyzet következőket tartalmaz: „A népoktatási törvény elemi népiskolákról szóló részében a leány­növendékek részére nem lévén a tantárgyak különösen megnevezve, követ­kezik, hogy az 5.­. §-s­an kijelölt tantárgyak a leánynövendékeknek is mind tanítandók.“ Az idézett jegyzet c) pontjában pedig következő szavak olvashatók: c) „A kihagyott vagy összébbvont tantárgyak helyett mindenütt a női­ kézim­unkákban kell a leányokat gyakorolni.“ Az eddig közöltekből kitűnik : 1-szer hogy az ismétlőiskola, a törvény értelmében, kötelező fiúkra s leányokra egyaránt,­ s 2-szor, hogy leányok­nál az ismétlő iskolában a tantárgyakat másképen el kell rendeznünk, mint a fiúknál, egyet-mást ki kell hagynunk, vagy új tantárgyat is felvennünk, mint ez a leányok jövendőbeli rendeltetésének megfelel. Vessünk még egy pillantást az ismétlőiskola feladatára és czéljaira. Az ismétlőiskola a nép azon osztályai számára van alkotva, kik az elemi népiskolánál magasabb tanintézetekbe nem lépnek, kik föld­neveléssel, kézimunkákkal, iparmesterségekkel foglalkoznak s kik értelmességre, be­látásra, helyes gondolkozásra, ügyességre ugyan — de rendszeres tudomá­nyos képzésre nem szorulnak, hogy társadalmi helyüket tisztességesen be-

Next