Prágai Magyar Hirlap, 1935. július (14. évfolyam, 149-173 / 3701-3725. szám)

1935-07-04 / 151. (3703.) szám

1935 stáíu­s 4, csütörtök. 3 CITROEN MEGHALT Franciaország leghíresebb nagyiparosának pályafutása Egy zseniális felfedező tündöklése és nyomorúsága ■ ■ áraik feléért. E büszke szavakat a fiatal konstruktőr tényleg tetté változtatta és csakhamar óriási állami meg­rendeléseket kapott. A javeli mezőn villámgyorsan hatalmas ü­zemet rendezett be és itt épült fel később az az autó­gyár is, amely a legmagasabb konjunktúra ide­jén 50—60.000 embert foglalkoztatott. Az első Citroen-asató 1919-ben látott napvilágot. A konstruktőr valóban az amerikai eets-mademan tí­pusát testesítette meg. Valahányszor valamit ter­vezett, máris azt mondotta, hogy készen van vele és a tervet megvalósította. Mindenki hitt neki. Első vevői bocsátották rendelkezésére a gyár forgótőkéjét Egy nagy lap hatalmas összegeket kölcsönzött ne­ Pfirfs, jufens 3. André Citroen, a leghíresebb­­ idő alatt tizszer aranyi lövedéket gyártani a mai ki ,mert kiváncsi volt, vájjon ki francia automobilgyáros ma regg­el hosszabb be­tegség után 57 éves korában meghalt. Citroen rák­­operáció után halt meg. A nagyiparos egészsége ü­zemének tavalyi anyagi összeomlása óta rohamo­san gyengült. Négy héttel ezelőtt egy párisi ma­gánklinikára szállították, de állapotát az o­rvosok már akkor reménytelennek mondták. Citroennel a francia nagyipar és társadalmi élet egyik legjellegzetesebb alakja búnik el. Az autómo­­bilgyáros nevét az egész vil­ágon ismerték és mél­tán Henri Ford mellett emlegették. Az alacsony sorból származó mérnök pályafutása tüneményes volt. Alkotó zsenije nyomán Franciaország közlekedé­si ipara óriási előhaladást tett és Franciaország valóban Citroennek köszönheti, hogy az európai államok között abszolútan és relatívan a legtöbb autóval rendelkezik. Az autó Franciaországiban a munka eszköze és nem lux­uistárgy. Citroen volt az, aki a kiskocsi-tí­pus bevezetésével, az árak leszállításáva­l és a gi­gantikus reklámmal elérte, hogy az országban min­den tizennyolcadik emberre jut egy autó. Minidig ő volt a kezdeményező és a többi gyár kénytelen volt az iramot követni. Nem Citroenben miat­t, hogy más gyárosok az utóbbi időben utolérték és túl­szárnyalták. Franciaország előkelő kaszinóiban és társadalmi elit köreiben Áradaté Citroen egyike volt a legis­mertebb habitüércnek. Óriási összegekben kártyázott, de ezt főleg rek­lámcélokból tette, ámbár környezete tudta, hogy a­ nagyiparosban hatalmas hazáírd szenvedély uralkodik, amely néha nemcsak a kártyaasztal­nál jelentkezett, hanem üzemeiben is. Ha az este leszállt Párisra és a lámpák kigyulta­k, éveken keresztül kivilágosodott a háromszáz mé­teres Eiffel-torony is és hatalmas fényjátékkal Cit­roen nevét varázsolta a párisiak elé. A francia fő­város legjellegzetesebb tornya Citroen nevét hir­dette, így­ forrt össze Páris ismertetőjele Citroen cégével. Kétségtelen, hogy a feltaláló és mérnök egyike volt Franciaország legmodernebb embereinek. Első találmányai a világháború idejéből szár­maznak. Ebben az időben a lövedékeket még hosszadalmas és drága módon gyártották. Citroen sokáig kilin­cs­elt, amíg elérte, hogy a hadügyminiszter fogadta és a mérnök elmondhatta terveit. — Megmutatom, miiként lehet huszor rövidebb ki ,mert kíváncsi volt, vájjon Citroen tényleg meg­építi-e a behirdetett kis automobilokat. 1928-ban Citroen a becsületlégió lovagja lett. A kitüntetés megindokolása a következő mondatokat tartalmaz­ta: — Citroen Am­dré Gunstave, iparos, kilenc évig és hat hónapig katonai szolgálatot teljesített, hat harctéri akcióban vett részt. Érdemei: hathatós mértékben előmozdította Franciaország automobil­­iparának fejlesztését és saját találmányai, hernyó­­járatú autóival először kelt át a Szaharán és így megteremtette az összeköttetést az északfarikai és a nyugat afrikai francia gyarmatok között. A há­­ború alatt nagy szolgálatot tett a nemzetvédelem­nek a pompás lövedékek előállításáva­l. Citroen karrierje 1933-ig ivelt felfelé. 1934-ben az üzemek anyagilag összeomlottak. Konkurrensei megnövekedtek s főleg a Renault-cég nyomult előtérbe. Citroen ellen különböző intrika folyt, többek kö­zött azt hangoztatták, hogy zsidó származású és magánélete erkölcstelen. Gyára, Franciaország legnagyobb gyára 1934 decemberében nehézsé­gekbe került és csak a Francia Bank közbelépése mentette meg. Kezdetben az állam nem rendelt katonai fölsze­reléseket Citroennél s ez okozta, hogy az üzem bajba jutott. Csak amikor Citroen kierőszakolta e katonai meg­rendeléseket, virult föl újra az üzem. Viszont An­dré Citroen kénytelen volt lemondani vállalatai­nak vezetéséről s csak az igazgatóságban kapott helyett, hogy tapasztalatait az új vezetőség rendel­kezésére bocsáthassa. Az Universum korlátozni akarja az erdé vi magyarok rádió­­hallgatás szabadságát Bukarest, július 3. Az Universul legutóbbi számában ismét élesen támadja az erdélyi ma­gyarságot, mert — mint írja —■ az erdélyi ma­gyarok tüntetőleg kinyitják ablakaikat s az ucca felé fordítják a rádióhangszórókat, ha a budapesti stúdióból „politikai propagandaanya­got" adnak le. Ez nem más — írja a továb­biakban a lap —, mint provokáció a román nép ellen. A lap ezután követeli, hogy a kormány azonnal tegye meg a szükséges erélyes intéz­kedéseket, hogy ilyen esetek a jövőben többé elő ne forduljanak. A lap azt ajánlja a kor­mánynak, hogy hozzon olyan intézkedést, amelynek értelmében a budapesti rádióállomás leadását csak akkor legyen szabad az erdé­lyieknek „fogniok", ha az nem ad le „politikai anyagot. Vrany agrárpárti szenátor új kampányt kezd a valuta értékcsökkentése érdekében A nem-agrár cseh sejtő elítéli „a köz rendszeres nyugta tanítását** Prága, julius 3. Vrany agrárpárti szenátor pártja hivatalos lapjában ismét a valuta érték­­csökkentését sürgeti. Vrany kezdeményezése élénk visszhangot vált ki a cseh sajtóból. A ,,Li­­dové Listy“ Vrany eljárását a köz rendszeres nyugtala­­n­ításának nevezi. Vrany célja a csehszlovák valuta értékének újabb csökkentése. Vrany már tavaly is kezde­ményezte ezt a kampányt s azt állította, hogy újabb devalvációra van szükség, mert csak így érhető el az árszínvonal emelkedése. Ezt a kez­deményezést azonban — a Lid. Listy szerint — igen kétes értékű, mert a valuta értékének csök­kentése a változatlanul hagyott bérek és fizeté­sek mellett ezeknek rövid úton való tényleges leszállítását jelentené. Ez az eredeti jelszó most már nem alkalmas az agrárpártnak, amely az utóbbi időben igen nekifeküdt a munkásság be­szervezésének és ezért Vrany most fordított egyet a dolgon s az eredményt az­ ellenkező párt felől akarja elérni. Dr. Broz az agrárpárt lapjában írott cikké­ben azt bizonygatja, hogy a csehszlovák köztársaság a devalváció után is a legdrágább államok közé tartozik és ez a drágaság okozza azt, hogy nem tud ver­senyképessé válni a világpiacon. Szerinte ezt a drágaságot a valuta magas értéke okozza. Vra­ny sajtóorgánuma szerint a környező államok nem csupán azért olcsóbbak, mert jobban sike­rült lenyomniuk a nagykereskedelmi árakat, ha­nem azért is, mert jobban leszállították a valuta értékét. Ebből a fejtegetésből akarja levonni a csehszlovák korona újabb értékcsökkentésének szükségességét. A Kramár-párti Národní Listy Vrany takti­káját veszedelmesnek tartja, mert alkalmas a nem kellőképpen informált közönség megtévesz­tésére. Azt írja, hogy a Venkovnak igaza van abban, hogy a Csehszlovák Köztársaság a leg­drágább államok közé tartozik, de nincs igaza abban, hogy ezt a drágaságot a valuta magas értéke okozza és hogy a valuta értékcsökkentése után a drága­ ág megszűnne. A Národní Listy vitatja a valuta értékcsökken­tésére irányuló akció célszerűségét s megállapít­ja, hogy a már végrehajtott csehszlovák deval­váció maga után vonta a nyersanyagok árának 20 százalékos emelkedését, mely természetsze­rűleg érezteti hatását az áruk áránál is. Kramár lapja megállapítja, hogy a koalíciós pártok eddig semmit sem tettek a termelés olcsóbbá tétele érdekében s az agrárpárt rovására írja az árszínvonal emel­kedését. Például a gabonamonopóliumot hozza fel, melynek következtében az élelmiszer-tételek nagykereskedelmi indexe teljes 20 százalékkal emelkedett s azt a következtetést vonja le, hogy a valuta értékcsökkentése esetén megdrágul­nának ismét a nyersanyagok s így természe­tesen az életszükségleti cikkek is. Ennek pedig maga után kellene vonnia a bérek, fizetések, valamint az amúgy is súlyos adóter­hek emelését. Ez pedig természetszerűleg azt eredményezné, hogy a köztársaság ott lenne, ahol volt s ismét a legdrágább államok közt fog­lalna helyet. Vrany kampányával a „Právo Lidit" is fog­lakozik. Többek között a következőket írja: „Tudjuk, hogy a devalvációhoz való hozzájá­rulásunkkal az agrárok valutapolitikájának ve­szedelmes közelségébe jutnánk, amellyel azon­ban nem érthetünk egyet". A cikk további során azt írja a lap, hogy újabb valutaértékcsökkentés esetén süllyedne a bérre utalt tömegek életszínvonala. Ebből úgy látszik, hogy a szociáldemokraták nem hajlandók segédkezet nyújtani az agrárok valutapolitikájához s a Národní Listy azon vé­leményének ad kifejezést, hogy az csak néhány eladósodott spekulánson segítene, de semmi szín alatt sem a földműves rétegen és nagyon ráfi­zetne a munkás- és hivatalnokosztály. Az idé­zett lap cikkét azzal fejezi be, hogy nem akar foglalkozni Vrany valutapolitikájának az állami gazdálkodást veszélyeztető oldalával, mert nem szívesen írna a cenzor számára. Knox volt Saar-vidéki főbiztos lesz az új budapesti angol követ népszövetség volt Saar-vidéki főbiztoséval töltik be. Az angol kormány Knox kiváló érdemeit követi méltósággal akarja jutal­mazni. I Ausztria visszaadja az elkobzott Habsburg-vagyont Hivatalos tárgyalás Zitával és Ottóval Budapest, július 3. (Budapesti szerkesztősé­günk telefon­jelentése.) A „Magyarország" bé­csi szerkesztőségének jelentése szerint báró Kar­­winsky osztrák igazságügyi államtitkár a múlt héten Steenockerzeelbe utazott, ahol napok óta tárgyal Zita exkirálynéval és Ottó extrónörö­­kössel, akikkel az osztrák kormány megbízásá­ból az Ausztriában lévő Habsburg-vagyon vissza­adásának módozatait beszéli meg. Az osztrák kormány ugyanis elérkezettnek látja az időt, hogy az ausztriai Habsburg-vagyont, amelyet 1918-ban elkoboztak, visszaadják régi tulaj­donosaiknak a schönbrünni kastély és a bécsi Hofburg kivételével. Karwinsky a lap szerint egyúttal közölte az osztrák kormánynak azt az álláspontját is, hogy az exkirálynénak és fiának Ausztriába való uta­zása ez idő szerint nem kívánatos. A lap bécsi szerkesztőjének jelentése szerint Wiesner követ, az osztrák legitimisták ügyvezetője szintén Stee­­nockerzeelben tartózkodik. Stefanik kassai rendőrigazgató szabadsága leteltével a pozsonyi rendőrigazgatóság élére leér­1 Érdekes változások a rendőrségi szolgálatban Pozsony, július 3. (Pozsonyi szerkesztő­ségünk telefon­jelentése.) Ismeretes, hogy a pozsonyi rendőrigazgatói állás hosszabb ideje üresedésben van. Már annak idején a P. M. H. jelentette elsőnek, hogy dr. Stefa­­nik Iván kassai rendőrigazgatót fogják a pozsonyi rendőrigazgatóság élére kine­vezni. Értesülésünk szerint ez a kinevezés most meg is történt. Dr. Stefanik Iván új pozsonyi hivatalát azonban csak szabadsá­gának letöltése után fogja átvenni, mert most hat heti szabadságra utazott el. Ezzel kapcsolatban a rendőrség szolgálatában egyéb változások is lesznek a köztársaság területén. A kassai rendőri igazgatóság élére Zsák reichenbergi rendőrigazgatót nevezik ki, míg Reichenbergbe értesülésünk szerint dr. Benda prágai rendőrfőtanácsos kerül, aki évekkel ezelőtt Pozsonyban teljesített szolgálatot. A Poledni List jelentése szerint dr. Dolejs prágai rendőrigazgató az ősz fo­lyamán nyugalomba vonul.

Next