Pro Minoritate, 1991 (1-5. szám)

1991 / 1. szám - Fejtágító - Enyedi Zsolt: Előzmények

1. szám FEJTÁGÍTÓ 1991. július Előzmények A XIX. század liberális értékekkel telített nacionalizmusa egy­szerre ígérte a saját nemzethez tartozó alsóbb rétegek emancipá­lását, a szegények és gazdagok szimbolikus egyesülését a nemzeti eszme jegyében, és az országhatárok közt élő nemzeti­ségek tagjainak nagylelkű befogadását a diszkriminációt elutasí­tó, ám egyértelműen nemzeti jellegű állam egyenrangú polgára­inak sorába. A nemzeti eszme azonban nem bizonyult alkalmas­nak a társadalmi csoportok közti konfliktusok fékentartására, mi­ként az egyéni szabadságjogok kiterjesztése sem bizonyult elég­ségesnek a nemzeti ellentétek elsimítására. Sőt, éppen ekkor, a kultúr-nemzeti eszme erősödésével párhuzamosan vált e régió a nemzetiségi konfliktusok kitüntetett terepévé. Az önálló állami­ság hiánya, illetve a soknemzetiségű birodalmak továbbélése gá­tolta a liberális nacionalizmus kiteljesedését. Ugyancsak rontotta a szabadelvű nacionalizmus esélyeit a polgárosodási folyamat néhol részleges, máshol teljes elakadása. Mindennek következté­ben új válasz született a modernizációs kihívásra (mely válasz ugyan­­akkor a modernizáció megkerülését is tartalmazta). Ez az új válasz az antiliberális nacionalizmus volt, mely aztán - többé­­kevésbé - uralta a XX. század első felét. A modern nemzeti mitológia irracionális burkot vont bizonyos csoportérdekek köré, képes volt a maga képére formálni a társa­dalmi feszültségekből, az elmaradottságból származó indulatok tömegét és lelki táplálékot nyújtott emberek millióinak. Az I. világ­háborút lezáró békerendszer illetve határrendezés újabb energia­­forrást jelentett az antiliberális nacionalizmus számára. Általános maradt az a benyomás, hogy a történelem alanyai a nemzetek, s győztes és vesztes nemzetek időnkénti helycseréje értelmet ad a nemzetek vetélkedésének. A II. világháború vége látszólag ennek a szemléletnek a törté­nelmi vereségét okozta. A régió országai új pályára álltak be: a diszkontinuitás soha nem látott példáját hozta a 45-ös év. Az új határokról szóló döntések ugyan nem kapcsolódtak jobban az önrendelkezés elvéhez, mint az I. világháború végiek (nota bene: számos esetben ugyanazok, illetve önkényesebbek voltak), mégis úgy tűnt, a nemzeti kérdés elveszti tragikus vetületeit. Az interna­cionalista ideológiát valló kommunista pártok hatalomra kerülése pedig a nacionalizmusra mért utolsó csapásként jelent meg. A kommunista hatalom egyformán fellépett a liberális és anti­liberális nacionalizmus képviselőivel szemben, a nemzeti hagyo­mányok, történelmi irányzatok egy részét nacionalizmus (más részét kozmopolitizmus) címén iktatta ki az itt élő népek történelmi tudatából. A hivatalos közéletben szinte nyomát sem lehetett látni a néhány évtizeddel ezelőtt még oly élő nemzeti szembenállásnak, s a marxista-leninista történettudomány többszörösen is eltemette a régió nacionalizmusát. Pedig az korántsem pusztult ki, csupán a kor retorikáját uralta egy másféle terminológia. A nacionalizmust legalább három kü­lönböző forrás táplálta. Az egyik az elnyomó hatalom internacio­nalista jellege. A nemzeti hagyományok jelentős részének szétve­rése, a 45 előtti közgondolkodással való drasztikus szakítás, a nacionalista retorika száműzése szükségszerűen vezetett a nem­zeti értékek és jelszavak új, ellenzéki tartalommal való feltöltődé­­séhez. Nyilvánvaló volt, hogy az internacionalizmus jelszava biro­dalmi érdekeket rejt, s így a rendszerrel való szembenállás szinte automatikusan magával vonta az idegen hatalommal való szem­benállást is. A nemzeti függetlenség megszerzésének gondolata Kelet-Európában átöröklődött a XX. századra. Ugyanakkor a vazallus államok hatalmasságai­­ maguk is fel­használták olykor a nacionalizmust. A "baráti országok" vezető klikkjei közti rivalizálást is szükségessé tette időről időre a "nemzeti érdek" hangoztatását. A nemzetekfölöttiség pedig a gyakorlatban kimerült a Szovjetuniónak való alárendeltségben. A "volt szoc." országok közti gazdasági együttműködés szintje, az információ és emberek áramlásának mértéke mutatja, hogy ezek az országok az autarchia, a nemzeti bezárkózás felé vették az irányt. E politika nyilván nem járult hozzá az örökölt előítéletek lebontásához, a nemzetekben gondolkodás kizárólagosságának meghaladásá­hoz. Egyes esetekben a kommunista pártok megpróbálkoztak a hagyományos nemzeti legitimáció megszerzésével is. S hog­y a marxizmus-leninizmus mennyire nem véd meg az antiliberális na­cionalizmus agresszivitásától, azt mutatja e próbálkozások két szélsőséges példája: a román és a bolgár nemzetiségi politika. A nacionalizmus búvópatakként való továbblétezéséinek har­madik okozója az, hogy a II. világháború után anélkül vették le a nemzeti kérdést a napirendről, hogy mód nyílt volna a traumák sorozatának nyílt diszkurzusban történő feloldására, a konfliktus­­kezelő technikák konszenzusos kidolgozására. Márpedig ilyen konfliktushelyzetek jócskán maradtak, hiszen a határok továbbra is szétszabdaltak nemzeteket s milliók kerültek újra kisebbségként veszélyeztetett helyzetbe. Még azokban az országokban is, ahol a nyílt nacionalizmussal nem kacérkodott a vezetés, megpróbál­ták felbomlasztani az autonóm közösséget képező nemzetisége­ket. Egy olyan élő kultúra fennmaradása, melynek központja kívül esik az állam határain, melyet a hatalom nem tud megnyugtatóan ellenőrizni, állandó veszélyforrást jelentett. A minden kelet-euró­pai országban fellelhető nyílt vagy burkolt beolvasztási törekvések nyomán újabb sérelmek halmozódtak fel a kisebbségekben. A másik oldalon nem tűntek el, sőt a blokkrendszer összeomlásával párhuzamosan kifejezetten felerősödtek azok a félelmek, melyek a kisebbségekben az ország integritásának megsértésére törekvő, befurakodott ellenséget látnak. A gazdasági-politikai rendszer válságának mélyülése automa­tikusan vezetett a bűnbak­szerep újbóli kiosztásához. Erre a sze­repre elvileg számos, különféle kisebbség pályázhat, egyelőre azonban a nemzeti kisebbségek több hosszal is vezetnek. A ke­let-európai polgárok - miután az alapot, felépítményt és csatolt részeiket végképp elvitte a Duna meg a Visztula - reflex szerűen nyúltak vissza a II. világháború előtt divatos világmagyarázatok­hoz: az antiliberális nacionalizmus különböző vállfajaihoz. Enyedi Zsolt :

Next