Progresul, martie-iunie 1863 (Anul 1, nr. 1-72)

1863-06-03 / nr. 58

pusoi zâdârnicinduse, su publica alt termin de 40 zile, la ecspirarea carnea amatorii ce vor fi, sa se prezinte în camera Prefecture! unde urmează a se defini mezatul. No. 3775. Spre îndestularea creditorilor și D-luî Mihail Dano, urmând a se vinde 12 grâpî cu colţi de fier, 12 stpaie de grâu din 1861, 7 st. grâu socotit numai paile, o masina de trier socotinduse numai fierile, o morişca de vânturat stricată, 2 sofale desbracate stricate, 2 „mindire umplute cu paie, 2 perini asemine cu feţile de adamasca, 3 tacâmuri de chihlimbar pentru ciubuce, înse 2 galbene şi unul negruşi 0 linie de spumă de mare, ce sântfi asigurate de la D-luî debitoriul, sâ publicâ terminul de 40 zile, ca amatorii ce vor voi a cumpără aratatele obiecte, la înplinirea terminului sâ se prezinte în camera Prefecture! unde se va desăvârşi mezatul. No. 4579. De la D-nul Necolai Sofiean, spre îndestularea jidovului Leîba Lozneanu, cu suma de 970 lei, asigurânduse 6 vaci, sâ publicâ terminul de 40 zile, la ecspirarea câruea amatorii sâ se înfățoșeze în camera acestei Prefecturi unde urmează a se defini mezatul. Prefectura district. Falciu. No. 3405. In consideraţie câ la espirarea terminului de 40 zile, publicat în Foaea No. 7, pentru licitare a 8 boi, înpliniţî de la 1). Gheorghie Râşcanu, în pretenţie a D. Revisor Genadiu, nu sau înfâţoşatu concurenţi, se publica îiv termin de 40 zile, spre deşteptarea concurenţilor şi înfâţoşarea aice la espirarea lui, spre a aterdisi la mezat. A păgubaşului care în lâuntrulu lui sâ se prezinte la Prefectura cu dovezi legale întru a şi priimi vitele. Prefectura district. Tecuciu. No. 6596. Pentru câ tinerii publicaţi prin Foaea No. 274 din anulu 1862, ce au tras la sorţi pentru contigentul anului 1861, nici dupâ espirarea terminului de 40 zile, însemnat în aceeaşi Foae, n’au urmat a se présenta la consiliul de revizie, în cât din aseminea nu s’au putut complecta numărul cerut în serviciul oastii, şi pe ei s’a fi considerat ca dezertori, tineri ce au signalimentele următoare: Gheorghie Tataru, la statu de mijlocu, pârul capului galbiu, faţa smadâ, sprincenile şi ochii negri, fruntea potrivită, nasul gura potrivite, musteţile înfireazâ acum, barba nu rade, evreul Haim sin Froimu Iosip, la stat mic, pârul capului, ochii, sprincenile, musteţile şi barba neagrâ, cu perciuni lungi, nasulu carpetic, cu un semn roşu dupâ ureche la partea din dreapta şi înbrâcata cu surtuc, dizrobitul Costachi sin Mihai Fâlcariu, la stat de mijlocu, supţiratic, pârul capului şi sprincenile negri, la faţa galbân, nasul gura potrivită, evreul llienţie la stătu de mijloc, faţa roşcovanu, barba nu rade, Costachi Vrabie, la stat de mijloc, faţa roşcovană, barba nu rade, şi Gheorghi Gheorghiţâ, a cârnea signalimentu nu se cunoaşte, se publicâ ca ori unde s'ar gâsi pe numiţii tineri sâ se prindă şi sâ se trimatâ la această Prefectură. Prefectura district. Putna. No. 10279, în protiva banilor cu care preotul Necolai Tanase, datoreazâ după evaluare D. Enache Galin, pentru 2 fălci şi 50 prâjâni oarbâ, asigurânduse 17 chile popuşoi, se publicâ vinderea lor în termin de 40 zile, ca concurenţii sâ se presinte în Camera sub-Prefecturei de Râcâciuni în ziua espirarei terminului socotit de la data Foaei, spre aterdisire. No. 9607. D. sub-Prefectil de Zâbrâuţi, sub No. 2370, arată, câ în comuna Strâpanii de gios, şi Râpidea, au picat de pripas oeapâ, la pâr murgă, cu pete albe pe spinare de şe, cu urechea dreaptâ pişcata în 2 locuri, şi puţin balţatâ, şi coada retezată, pe de o parte s’au înaintit cuvenitele publicaţii în cuprinsul acestui district, iar pe de alta se publicâ aflarea proprietariului în terminul legiuit. No. 9617. D. sub Pefectu de Zâbrâuţi, refereazâ sub No. 2332, câ în comuna Moviliţa, au picaţii de pripas o capâ cu mânz, la pâr roşu fără alte semne, pe de o parte s’aîi înaintit cuvenitele publicaţii pentru aflarea proprietariului în cuprinsul acestui district, iar pe de alta se publica aflarea proprietariului în terminul legiuit. No. 9733. La neurmarea D. loan Langa, de a respunde banii 24 galb. şi 2 lei cu a lor procent, şi osebit 5 lei costului o coală hârtie de valoră, 1 leu pe 2 coale hârtie timbru ficsu, ceruţi de Tribunalul localii, prin adresa No. 1954, chirica a unei dugheni a râpos. Gheorghie Bigiu, prin D. sub-Prefect de Pilieştî, asigurânduse 17 chile 18 demetrii popuşoi pe lupstea Bizigheştii, se publica vânzarea prin licitaţie a popuşoilor arataţi în termin de 40 zile, spre aflarea concurenţilor, carii la înplinirea terminului sâ se presinte la zisa sub-Prefecturâ spre a se adjudeca mezatul. No. 10031. D. sub-Prefect de Zâbrâuţi, fprin referatul No. 2632, arată, câ în comuna Mârâşeştil Iu 25 Aprilie trecut, s’au pripăşit un cui, la pâr murg deschis, coama neagră, ţintă în frunte şi între nori, la trup de mijlocii, cu pete albe pe spinare, pe de o parte s au înaintat cuvenitele publicaţii în cuprinsul acestui district, iar pe de alta se publica aflarea proprietariului în terminul legiuit. Prefectura district. Romanii. No. 8189. In comuna Poenile Dancii din acel Giudeţil, a fi picat de pripas oeapâ în pâr neagră cu câţiva petişoare pe spinareşi răpănoasa, se publicâ terminul legiuit de 3 luni, socotit de la data Foaei, spre cunoştinţa păgubaşului care în lâuntrulu lui sâ se înfăţoşeze la Prefectura cu dovezi întru aşi priimi vita. No. 8278. Pe moşiea Kisporeştii din acest Giudeţ, au picat de pripas 2 giuncani, unul în pâr plăvan cam galbân cu coarnele ţapoşi şi unul porumb cam gălbun cu coarnele bisate spre ochi, se publică terminul sfP ? Im*t cv»nţît d«f D dfdn Fo«pî, spre cunoştinţa A ■J PROGRESUL. Municipalitatea de Iasi. No. 1456. Conform ordinului dat de D. Ministru de Interne prin depesa telegrafica No. 13.977, Municipalitea regulând facerea unui al 2-le mezat pentru antreprizuirea eratelor tiutiunul de loc, berea de loc si mâhâlitul, pe conta D. Pavel Condure, antreprenorul de pânâ acum, dupâ condiţiile contractului publicate în Monitorul No. 28 din 1862, prin aceasta se publica în termin de 40 zile spre obşteasca ştiinţa, iar concurenţii doritori se vor înfăţoşa în camera Municipalitâţei cu garanţiile şi declaraţiile cuvenite, spre târ- I guire îndatâ dupâ ecspirarea terminului de 40 zile, de la data Foaei, No. 1461. Contractul eratelor ţigările şi tabaculu strein, berea streină, parterul şi lichiorurile, ecspirând odatâ cu finde anului prezent, Consiliul conform regulelor de mezat publicâ în termin de 40 zile, darea în antrepriză a acelora erate pe timpii de 3 ani, de la 1 Ianuarie 1864, dupâ condiţiile de mai gros, iar concurenţii doritori se vor înfăţoşa în camera Municipalitâţei cu garanţiile şi declaraţiile prevăzute prin condiţii, îndatâ dupâ exspirarea a 40 zile, de la data Foaei. CONDIŢII Dupâ care pe temeiul ordinului Onor. Ministeriu de Interne al României No. 1562, câtre Directoriatul Departamentului Moldovei, şi primit în copie la Municipalitate pe lângă adresa acestuia 7482, Consiliul Municipal al laşilor, vinde in antrepriză eratele ţigările şi tabacul strein, berea streină, parterul şi lichiorurile, la un loc sau în parte, pe timp de 3 ani, de la 1 Ghenarie anul viitoriu 1864, de când espira contractul astăzi lucrâtoriu şi cu următoarele condiţii: 1 . Oricare musteren va fi primit la mezat dupâ ce mai întâi va depune o garanţie vremelnică în valoră de 1000 lei în numărătoare, iar în fond de îndoita valoră, care această garanţie va sta în depozitul Municipalitatei, pânâ la îndeplinirea formalităţilor mezatului, şi încheierea contractului conform acestor condiţii, când atuncea va lua pe ace vremelnică şi va depune o garanţie statornicâ valabilă în alttu, sau în fond în îndoită valoră, înformâluitâ dupâ cuviinţă conform rostire! art. al 9-le de mal gios. 2) . La licitaţie se pot priimi şi supuşi streini, cu condiţie însă ca înaintea începere! mezatului, se fie datori a înfăţoşa în scris declaraţie adeverită de consulatul protecţiei sale, câ atât în curgerea protezmicî cât şi în toată vremea, dupâ espirarea acestui termin în ceea ce privesc aceste antreprize, va fi considerat întocmai ca pâmânteanîi, fără a se pute apăra întru nimica de agiutoriul protecţiei sale, nici însuşi nici vreun tovarăşii, sail moştenitorii al său, ce pentru orice de aseminea pricini, se va supune întru toate condiţiilor contractului, cu care se vor adjiudeca aceste erate, fiind în dreptatea numai a stâpânirei locale, a da hotărâre în orice înpregiurare atingâtore de aceste obiecte, conform aceasta cu încheierea consiliului de Miniştri, din 1853 înalt întăritâ, şi înpârtâşita Municipalităţii cu oficiea Ministeriului de Interne No. 15,404. ARTICOL, l-iu. Pentru ţigările şi tabacul strein. 1) Antreprenorul este îndrituita a lua câte o para de fiecare ţigară de tiutiun streien ce va întră în Iaşi, şi câte 3 lei 24 parale, de fiecare oca tabacii strein, carâ oca se va socoti 3 funturi, care poşlina o va lua în cursul fiscului conform aceasta ordinului Ministeriului de Interne din 19 Fevruarie anul curent No. 4608, mai înainte de a întră aceste obiecte în oraş şi, sau odatâ cu vama, spre care sfârşit D, antreprenorul va ave dinadins om rânduit la vanul ca se stee faţă la deschiderea lăzilor teancurilor sau a baloturilor. 2) . Toate ţigările şi tabacul ce cu bune dovezi se va descoperi introduse în oraş şi fără plată de poşlina, sau introduse sub nume de ţigări şi tabac de loc, sâ dă dreptate antreprenorului a le lua contrabant, prin înţelegere cu Eforia. 3) . Ţigările şi tabacul ce vor trece prin Iaşi fără sâ le descarce, socotinduse trântit nu vor fi supuse plâtei de poşlinâ cu aceasta însă, câ aducătorii!i unor aşa articole se fie datorii! a lua adeverinţă de la rânduitul din partea antreprenorului, la rohatca unde va întră, care va sluji pânâ la rohatca care va eşi din oraşu, fârâ a fi slobod sâ le descarce aiurea în prijma oraşului, pânâ în depărtare de 100 st. socotiţi de la ce de pe urma casă, sau dugeanâ a târguşorului, încunjurâtoarea oraşului dupâ legea din Manualul Administrativ, punct,l-iii, fila 266, 267 şi 268, decât numai prin ştirea şi învoirea antreprenorului. 4) . Privigherea întru neîntroducerea tabacului şi a ţigărilor fârâ plată de poşlina, atârna de îndatorirea antreprenorului, a o face cu oamenii săi. ARTICOL, al 2-le. Pentru berea streină, parterul, şi totu feliul de lichioruri. 1) . Se dâ dreptate antreprenorului a lua de la toţi îndeobşite câte 18 parale de butelca de porter, şi câte 18 parale de butelca de orice lichioruri, şi care vor fi de la 2 funturi în gips, socotit numai lie vid fârâ dara, earâ fiind în alte vasâ mai mari darea va fi analog, şi câte 9 parale de oca de bere ce va veni din streinâtate, toate aceste tacsii în cursul fiscului, conform ordinului Ministeriului de Interne din 19 Fevruarie anul curent No. 4608. 2) . Dacâ vre unul din speculanţii de aceste articole s’ar dovedi cu bune şi temeinice dovezi, câ au introdus vre o câtime de bere, porter sau lichioruri, fârâ a plâti poslina legiuită, se dâ dreptate antreprenorului a le lua controlat prin înţelegere cu Eforia. 3) . Berea, parterul şi lichiorurile ce vor veni de prin alte locuri, şi vor fi hotârâte a trece tranzitu prin Iaşi, nu vor fi supusă plâtei de poşlinâ cu aceasta însâ, ca transportatorul acestor obiecte sâ aibâ adeverinţa orânduitului din partea antreprenorului, arâtâtoare locului unde vroeşte a le duce, fârâ a fi slobod a le descărca în oraşu sau prin târguşoarele încungiurâtoare până în depărtare de 100 stânjâni de la ce din urmă casă sau dugheană, din orice târguşorfi, potrivit cu legiuirea din Manualul Administra- tiv, punctul l-iu, fila 266, 267 şi 268. 4) . Privigherea întru neintroducerea în laşi fârâ platâ de poşlinâ a berei streină, parterului şi lichiorurilor, atârnă de îndatorirea antreprenorului, a o face cu oamenii sei. Obşteşti dispoziţii. 1) . Antreprenorul este datoria ca toţi oamenii ce va ave însărcinaţi cu adunarea poşlinei pentru fiecare din aceste erate, săi mărginească cu desăvârşire de la ori ce abuzuri, sau necuviinţe s’ar aluneca spre asuprirea cuiva, cu luarea de un ban raacar mai mult, peste mărginirea punctărilor de mai sus, a fie cârnea erat, iar când unii ca aceia s ar dovedi cu aseminea ne ertate urmări, vor fi supuşi streafului ce li s ar hotăra de cârmuire, fârâ a se pute ocroti câtu de puţin cu protecţie streină, şi antreprenorul va fi răspunzătorii pentru aşa a lor făptuire, atât pentru despăgubire cât şi ştrefuire potrivit rostirei art. de mai gios al 8-le. A • • 2) . Întâmplătoarele pricini ce s ar naşte între antreprenor cu particularii pentru vreo asuprire la adunarea venitului, ori ofirrea dintre aceste erate, se vor cerceta şi se vor hotârâ de câtra Poliţie în unire cu Eforiea, iar pricinele dintre antreprenor şi Municipalitate, vor fi supusă hotârârei înaltei ocârmuiri. 3) . Suma cu care va rămânea la mezat aceste erate, antreprenorul o va răspunde în cursul fiscului, cu analoghie în Eforie pe toată luna înainte, regulat la zi întâi a fie cârnea luni fârâ o zi macar de zabavâ»