Progresul, martie-iunie 1863 (Anul 1, nr. 1-72)

1863-05-28 / nr. 54

No. 54. ROMANIA. ANUL I. FOAEA PUBLICATIUNILOROFICIALE DIN RESORTUL CURTEI IN IASSI prenumeratiunea se face la Tipografia Minervel, ulitia Chiristegiel. Diarul se publica In toate zilele afara de serbatori. Abonamentul pe an 111 lei, pe patru luni 87 lei. Iaşii Marţi 28 Mai 1863. DE APEL DIN IAŞI. In districtele României, prenumeratiunea se face la biirouri postale. Inserarea unui rând de 35 litere costa un leu, cursul fiscului. Iaşii 28 Mai, publicaţii administrative. Ministeriul Huitelor şi al Instrucţiunei Publice. No. 15458. D-luî Ilie Morarescu şi Maria soţia sa, dânuind în folosul scoalei din politioara Burdujeni, districtul Botoşanii, casele ce l- au avut în mencionatul târguşor. Ministeriul, odatâ cu mulţemirele cuvenite ce au adresat numiţilor Domni, se grâbesce a publica spre obsceasca cunoscinţâ şi apreciarea publica, nobila şi patriotica donaţiune fâcutâ de e! în folosul instrucţiune!. Duhovniceasca Dicasterie a Sf Mitropolii Moldovei. No. 971. Adresa cu No. 970 din 15 April 1862, câtrâ epitropiea avere! biserice! din laş! cu hramul Sf. Haralarabie, se publica în toata a e! cuprindere spre obşteasca ştiinţa. Suma veniturilor şi a cheltuelelor acei biserici primită cu adresa Dv. No. 79, înregistrata sub No. 771, pe vreme de la 22 Iunie 1861, şi pana la aceasi luna şi zi 1862, cercetânduse de aceasta Dicasterie, s’au găsit în buna chibzuinţă şi regulă, fiind cheltuiţi mai mult suma de 9705 lei 31 par.care bani îmhărăziţi bisericei fără a pretinde vreo despăgubire, acest resultat prin anaforapa No. 877, sau supus cunoştinţei Prea Sf. S. Locotenentului cu socotinţă, ca să se întărească acele serii, şi Dv. (în privirea acei dârniri) să vi se facă un adres de mulţemire, şi cu poftire ca şi pe viitoriu, se bine voiţi a ave aceeaşi îngrijire pentru Sf. losaşii, asupra acelei anaforale se primi ordonanţa No. 577, rostitoare că au încuviinţat ace socotinţă, invitându pe Dicasterie a o şi pune în lucrare, în temeiul cartea şi ea sub No. 969 au şi întărit sumele, deci în conformitatea încheiere! camerei de astăzi însesieta sub No. 1, .şi spre satisfarea menţionatei ordonanţe, am onoare a vă înainta citata sumă prin înapoerea dovezilor ce ne-aţi presentatu, şi a vă adresa cuvenita mulţemire din partea Prea Sf. S. Locotenentul de Mitropolit, şi cu poftire totodatâ ca şi pe viitoriu se bine voiţi a ave aceeaşi îngrijire pentru Sf. locaşu. Prefectura district. Botoşani. No. 6226.. De câtrâ Sub-Prefectura de Siretiu sechestrânduse o câruţâ sinuitâ şi legatâ în fer, de la D. Anastasie Ciudin, spre plata unui streaf de 100 lei, pentru maltratarea ce au cauzat individului Gheorghi a Manaiei, din satul Tudura, se pudică în termin de 15 zile de la data Foaei, spre deşteptarea concurenţilor ce vor fi, carii la cea întâi Mercure dupâ înplinirea terminului să se înfâţoşeze la Poliţia acestui oraş şi, unde are a se urma mezatul. No. 6324. De la D. Dimitrie Mavrocordat, proprietariul moşiei Storeştii, sechestrânduse 4 boi spre plata impositului cuvenit pe tronul întâi anul curent, pentru ace moşie, se publică vânzarea lor în termin legiuit de 40 zile socotit de la data Foaei, cu aceasta ca amatorii ce vor vroi ai cumpăra, să se presinte la Subprefectura de Coşula, la espirarea mencionatorului termin spre târguire. No. 6328. De la D-lor fraţii Gheorghi şi Costachi Guşurescu, sechestrânduse un bou giugariu spre plata impositului fonciar cuvenit pentru moșiea D-lor sale Cobicenii, petreiul l-iu anul curent, se publică vânzarea lui în termin legiuit de 15 zile, socotit de la data Foaei, cu aceasta ca amatorii ce vor vroi al cumpăra să se presinte la Sub-prefectura de Jijica, la espirarea mencionatului termin spre târguire. No. 6369. Pe moşiea Ungurenii picând de pripas o vită măgăriţă la pâr albă, cu coada ciopârtaticâ, precum Sub-prefectul de Jijica prin raportul No. 701 încredinţazâ, se publică în termin de 3 luni pentru aflarea păgubaşului, care cu dovezile cuvenite să se înfâţoşeze aicea de a o primi. No. 6386. Vitele ce prisosesc pentru zâstrea Monastirei Coşula, şi care urmează a se vinde licitativ, şi anume: 4 boi bătrâni, 5 vaci idem, 2 giuncani, 4 mânzaţi cu o mânzatâ, 3 viţâi, se publică în termen de 40 zile pentru vânzarea acestor vite, şi concurenţii ce se vor arăta să se înfâţoşeze în camera acestei Prefecturi în cea întâi zi dupâ espirarea terminului spre a se desevârşi mezatul. Prefectura district. CovurluL No. 5822, în urmarea adresei D. Preşedinte a Tribunalului civil al districtual No. 3875, pe lângă care sau primit în copie adresa Curţei Penale No. 1282, cuprinzătoare despre otârârea înalt sancţionată dată asupra judecatului Dimitrie Dimitriu şi fugitul Iancu Protopopescu, acuzaţi pentru luarea prin ameninţare a 38 lei, de la birjariul loan Anghel, signalmentele lui sânt: vârsta 22 ani, statul de mijloc, fata balanâ, ochii câprii, sprincenile, pârul capului castanii, nasul mare, gura micâ, musteţile înfireazâ, osebite semne la piciorul drept, o tâeturâ, se pupublicâ în termin legiuit conform § 165 şi 166, pentru aflarea fugitului Protopopescu, şi trimiterea lui aice în pază No. 5889. D. Sub-Prefectu de Horincea prin raportul No. 2732 arată, câ Tinerii anume Statisin Ioan Grecea, şi Ioan Florea Ciulei, din comuna Bereşti, cel l-iu au câpâtat No. 184, şi cel al 2-lea No. 36 a sorţului, fiind scâpaţi din comuna de mai mult timp, unde nu se ştiu, se publica aflarea numiţilor şi trimeterea lor aicea spre a se înfâţoşa consiliului de revizie, şi a lor iluminare cu gaz, la înplinirea termenului citat sâ se prezenteze în Camera acestei Municipalităţi cu garanţii legiuite, unde vor gâsi şi condiţiile cuvenite spre a concura, iar dupâ alte doâ termine ce în urmâ are a se regula, şi care se va previdea şi aceste avansate prin Foae, când se va ţine licitaţiunea, şi dupâ espirarea şi a peritoşcei de 24 oare, se va da finit adjiudecaţiei asupra persoanei ce va lasa preţul mai favorabil în privinţa casei Municipale. Municipalitatea Târgu Ocnei. No. 457. Dupâ înserarea publicaţiei prin Foile No. 39 şi . . pentru antreprizuirea eratelor rachiulu, vinulu, mâhâlitulu, giugâritulu, cantariul şi tiutiunulu moldovinesc, ziua a 2-a şi a 3-a de mezat fiind la 9 şi 24 iunie, cu respect de 24 oare, se publica ca doritorii ce vor vroi a lua eratele arâtate, pregâtiţi de garanţiile cuvenite se vie la Municipalitate în zilele însemnate, iar condiţiile acestei antreprizi se vor ceti muştereilor ce se vor înfâţoşa. Municipalitatea de Iaşi. No. 1373. Dupâ cele publicate prin Foaea No. 39 din 7 a curentei, Consiliul publica de a doua oara facerea unei perdele de pâslâ pentru comanda pompierilor, toţi doritorii de a lua asuprâ le facerea unei asemenea perdele sâ se prezinte în camera Consiliului cu garanţia necesarâ la 17 şi 18 Iunie, fiind zile de licitaţie, şi la 19 adjiudecaţie, cu recurs de 24 ore. No. 1378. În consideraţie câ la 26 a viitoarei luni Octomvrie anul curent, espirâ contractul arendarei crâşmei şi a pivniţei a doue casa de la Iarmaroculu numit Movila Cuzei, Consiliul conform instrucţiilor cuprinse în Monitorul No. 317 din 1861, prin aceasta publica din nou darea în arenda pe timp de unul sau trei ani a atâtatei crâşme, amatorii ce vor voi a o lua, sunt invitaţi a se presenta în pretoriul său, la înplinirea terminului de 40 zile socotit de la data Foaei, acompaniaţi şi de garanţiile cuvenie condiţiile acestei arendâri se vor pute vide în zilele de licitaţie. Municipalitatea de Huşi. No. 503. Se publicâ ca doritorii ce ar vroi a lua asuprâle teslimarisirea a 4 stoguri de mâsurâ şi 1462 oca fân, 104 chile 62 oca orza, din recolta anului curent, trebuitoare pentru hrana a 19 cai a comânzei şi a 2 doi fiitori la carul de gunoi, sâ se înfăţoşeze în camera Municipala la împlinirea strigare la de 40 zile socotit de la data Foaei, spre a se regula cele de cuviinţă. Municipalitatea T. Odobeşti. No. 207. De câtre acest Consiliu urmând a se da în antrepriza înfiinţarea din nou a 20 lampe, în care sâ se ilumineze cu gazul acest târgu şi paza lor cu 3 fanaragii pe timp de 3 ani de zile, începători de la a lor pregătire, aprobate a lor întocmire şi de D. Ministru din întru prin oficiu No. 9450, cu care notifică despre confirmarea budgetului format pentru anul curent 1863, în care sau înregistrat şi nişte aseminea lampe, se publica terminul 1-iîi de 40 zile soţit de la data Foaei,spre cunoştinţa doritorilor ce vor fi de a lua în antrepriză înfiinţarea citatelor lampe PUBLICAŢII JUDECĂTORESCI. Judecat, district. Iaşi, Secţia l-a. No. 5355. Testamentulu ropos. Ioan Vasiliu Dăscălu, se publica în termin de 100 zile, spre deşteptarea tuturor acelor ce ar ave vreo pretenţie cu orice drit, se o reclame în lâuntrul terminului la acest Tribunal cu legale dovezi, iar acei cu pretenţii bâneşti la partea înplinitoare. TESTAMENTU. Subscrisul loan Vasiliu, cu însuşi a me mâna în toata întregimea minţei, aflândumâ în fiinţa a 3 feţe duhovniceşti anume : duhovnicul şi varul meu preotului loan Iconomul Andrei, şi ginerile meu preotulu Gheorghie, asemenea şi în fiinţa şi a Dsale Costachi Comişescu, Vasile Bulance, hotârescu cum sâ se urmeze cu ale mele dupâ ale sevârşire din vîaţâ. 1) Fiindcâ dintre toţi copii câţi am avut parte bârbâteascâ şi fimeiascâ, numai pe o singurâ fiicâ Safta am câsâtorit scoasa cu zestrea ei din casa me pârinţascâ, ba încâ pe lângă înzestrarea ce iam fâcut când am mâritat’o, iam mai adaos şi oarecare agiutorinţi pe priivirea bunei convieţuiri avutâ cu soţul ei ginerile preotul Gheorghie, de la care fiicâ au ramas 3 copii 2, parte bârbâteascâ şi 1 parte fimeiascâ, iar afarâ de fiica Safta sevârşitâ din viaţâ, mai având în viaţâ astâzi şi alte 2 fiice, Zoiţa pe a 13-lea an, şi Marghioala pe a 11-lea an. 2) Averea me se mărgineşte întru o casâ pe moşia Erghiceni, cu herurile gospodăreşti de ţarâ, în lâuntrul ogrăzii casei numai puţin în casâ strae aşternuturi şi alte pojijii gospodâreşi carâşi de ţarâ, osebit vite cornorate, cai, oi şi stupi, adecâ: oi la No. de 1000,2 cai, 3 epe, 2 strâjbci, 4 boi, 2 giuncani, 5 vaci, 2 gonitoare, 2 viţei şi 37 matce la temnicu, deci pentru câ râpos, fiiicâ Safta au eşit din casa me cu zestre şi ecsoprice precum mai sus arat, încât fiii sei şi fireşte şi pravileşte, nu pot pretinde de a fi înpreuna partaşi cu fiicele mele Zoiţa şi Marghioala, la remasa avere mea, cu toate aceste din dragostea pârinţascâ ca asupra copiilor fiicei mele, le mai laşii şi lora 300 lei, în priimirea gineriului preot Gheorghie ca unui pârinte, şi firescu epitropîi a copiilor sei, pânâ copii vor agiunge în vrâsta legiuita, dândulise atuncea de câtrâ părintele lor numai căpiţele fârâ vre o dobândâ, numârânduse şi 6 galb. lui Toader nepotului meu. 3) Casa cu heiurile ei din pregiur şi din pojijica de prin casâ şi afarâ din casâ, câte nu vor fi de nevoe pentru veiţuirea soţiei mele Ecaterina, şi a numitelor fiice, asemenea şi vitele sâ se vânzâ, cu aceasta ca din toată valora banilor ce se va prinde din vânzare, plâtinduse datoriile mele ce nu vor fi de contestat, dintre care pe lâna oilor ce am fost vândut’o neguţitoriului Altâr Falca, din târgul Podul Iloaei, pe care neguţitoriu sâ se despâgg-^