Progresul, ianuarie-iunie 1867 (Anul 5, nr. 1-47)

1867-06-03 / nr. 40

No. 40. ANUL V. FOAIA PUBLICAŢIUNELOR OFICIALE DIN RESORTUL CURTEA DE APEL DIN IAŞI IN IASSI prenumeraţiunea se face la Tipografia N. Goldner, uliţa Hiristigiel. Ziarul se publica de la 1—2 coaie pe septâmânâ. Abonamentul pe an 111 leî, pe patru luni 37 lei. Iaşii, Sâmbătă 3 Iunie 1867. In districtele României, preiuraeraţiunea se face la biurourile poştale. Inserarea unui rând de 35 litere, costa un leu cursul fiscului. Iaşii 3 Iunie. ŞTIRI AGRICOLE ŞI ECONOMICE. IAŞII 3 Iunie 1867. Relaţiunele asupra timpului şi a preţurilor curente de la 27 Mai până astât el sunt: Căldura 23 grade, ploae n’au urmat, semănăturile de toamnâ şi primăvarâ proaste, popuşoiî de mijloc, epizootie esistâ în comuna Belceştil şi satul Hâlcenil a comunei Şipotele, lipsă de producte se simte de parte dintre locuitori, epidemia tifos esistâ în unele din comuni. Prețurile curente a productelor sunt: Grâu ceacâr calitatea I-ea chila 210 lei, idem a II-a 195, popuşolul calitatea I-ea 140, idem a II-a 135, sacarâ calitatea I-ea 130, idem a II-a 125, orzul calitatea I-ea 108, idem a II-a 100, ovâsii calitatea I-ea 90, idem a II-a 85, malaiii calitatea I-ea 120, idem a II-a 111, boul de mijloc 340, vaca idem 250, carul de fân 75, 70 şi 65 lei, pâne oca 38 şi 36 parale, jemua 44, carnea de vacă 68 şi 64, idem de miel 56 şi 48 parale. BOTOŞANI 31 Mai. Ştiinţele cerute prin telegrama No. 6487, de la 15 până la 22 Mai sunt următoarele: Gradele de căldură între 22—24, vânt necontenit, ploi au urmat pretutindene, semănăturile bune, afară de grâu de toamnă, agricultura promite recoltă, grâile de toamnă şi oarba de mijloc, epizootie în 4 plase, de semânţâ nu mai este trebuinţă, nu este lipsă de producte, epidemie nu exista. Prețurile productelor sunt: Grâul arâut nu se cultivă, grâu ceacâru calitatea Iea chila 200 lei, idem a II-a 185, grâu cârnâu nu este, porumbul 84, sacara 120, orzul 111, ovasul 100, meiul 120, boul consumativ de mijloc 333, vaca idem 185, carul fân 33 lei, oca pâne 32 parale, jemua 48 parale, carne oca 60 parale. ISMAIL 31 Mai. Gradele de căldură plus 15, ploae puţină, vânt aiî fost, semănăturile s'au îndreptat, epizootie nu este, epidemie în comune asemenea. Preţurile productelor sunt: Grâul arâut chila 225—250 lei, grâu ceacâr 225—240, grâul cârnâă 220—240, porumbul 190—240, sacara 160—180, orzulii 96—110, meiul puţin 190—240 lei, lâna ne spalatâ oca 3 lei 6 parale, idem spalatâ 6 lei 30 parale, rapița nu se cultivă, bouliî consumativa 192—250 lei, vaca idem 118—135, lâna carul ordinară 120—130 lei, oca pane 33—48 parale, carne oca 60—74 parale. TECUCI0 31 Mai 1867. Căldura 24 grade, ploiu'au mal urmat, vânt foarte de la sud, semănăturile bune, epidemie nu este, lipsă de semânţâ esistâ încă puţin, productele vechi lipsesc. Preţurile curente : Grâul chila 245 lei, porumbul 160, sacara 130, orzul 120, mălaiul 140, boul consumativa 185, vaca 125, carul fân 75 lei, oca lemnâ 60 parale, oca pâne ordinara 38, oca carne 64 parale, oca lână nespalata 3 gium. lei, rapiţa nu se cultivă. No. 6732. D. Directorii Penitenciarului de Dobrovâţîi prin adresa No. 454 încredinţat, câ în tlida de 26 Mai au deşertat din arestul acelui Penitenciarii individul Gavril Grcu, cu signalimentele următoare: vârsta 25 anî, pârul castaniu, sprincenile idem, barba, musteţile rasâ, tuns la cap, ochi negri, fruntea sâninâ, sfatul mijloc, stricat de vârsat, din care motivă se publica aflarea, prinderea şi trimeterea lui la acest oficiu. Prefectura judeţ. Cahul. No. 3787. D. Pascal Notariulu comune! Oracu, plasa Cotul-Mare! acest judeţu, pârâsindu sărviciulu cancelarie!, şi luându 14 galben! din casa comunală s’au făcut ne vădut, ne lâsind în sama nimâruî arhiva cancelarie! şi toate celelalte acte comunale, se publică aflarea dositului şi obligaţiunea lui a îndestula pe comuna cu bani arataţî, cumm şi de a da toate hârtiile pe sama Primăriului respectiv. Prefectura judeţ. Suceava. No. 4737. La neurmarea D. Costachi Radu a răspunde cifra de 564 lei cursul fiscului, ce figureaţie asuprăî din banii comunali, în care suma intrâ şi un rezultat de la leafa de Primaria, din suspendarea cheltueleloru, secvestrăndu-se 2 vaci cu viţeii loru, o căruţâ sinuită, de un cal, cu hamuri vechi, şi alte mai multe obiecte, se publicâ terminul de 40 ţlile, la espirarea cârtea concurenţii se vor presenta la Primârie a comunei Bogdăneştii, unde este a se efectua licitaţiea de câtre D. sub-Prefect respectiva. No. 4122. In comuna Stroeştii găsindu-se de pripasit un cal la păr negru, fărâ alte semne, se publica ca proprietarul seu să se prezinte la sub-Prefectura de Siretin acest judeţu, cu dovedi legale, spre a’şi priimi paguba. No. 4183. In comuna Râdăşenii gâsindu-se de pripas un cal murg, coama şi coada neagrâ, inferat din stânga la piciorul denainte, la gât din partea dreaptă o pată micâ albă, şi şchiopă de piciorul drept denainte, se publică ca păgubaşul lui în terminul legiuită sâ se prezinte cu dovedi legale la sub-Prefectura de Şomuzu spre a’l priimi. PUBLICAŢII ADMINÎSTEATIVE. Şcoala Militară din Iaşi. No. 519. *Se publică că la 22 iunie curent, la 11 înainte de ameaţii, se ţine licitare în localul Scoale! Militare, pentru luminatul acestui local cu gaze, şi pentru spălatul rufelor a 100 elevi, condiţiile se pot vedea în toate filele în cancelaria Scoale! Militare, de la oara 9 până la 12. Prefectura judeţ. Iaşi. No. 6632. Conformit oficiei D. Ministru de Culte şi Instrucţiune publică No. 4650, urmănd a se ţine licitaţie în Camera acestei Prefecturi, în clipa de 26 a curente! Iune Iunie, cu oferte sigilate însoţite şi de garanţiile cuvenite, pentru darea în antrepriza a reperaţiilor necesare la încăperile Metropolie! locale, se publică aceasta spre generala cunoştinţă, ca doritorii să se prezinte în mencionataţii în Camera acestei Prefecturi, însoţiţi de garanţiile sus citate spre concurare, devizul şi condiţiunele aceste! antrepriza, doritorile pot vedea la acest oficiu în toate filele pânâ în clipa licitaţie!. No. 6694. In consideraţie că la împlinirea terminuluî de 40 ţlile publicat prin Foaea No. 23 din 29 Martie espirat, nu s’au presentat nici un concurenţii de a cumpâra oile ce sunt împlinite de la D. Stefanachi Bârceanu, spre îndestularea evreului Froim Bercovici cu o suma banî, se publica din nou un terein de 40 zile, cu condiţiile prevăzute în acea Fac. Comitetul Permanent al judeţului Iaşii. No. 526, in comuna Buciumii de la plasa Codru, pripăşindu-se un cal la pâr murg, la trup de mijloc, coama şi coada neagrâ, şi ţintatu în frunte, o vacâ stearpâ, la pâru murgă plavae, la trupa de mijlocu, coarnele grebuşe, unul desghiocat, un mănzat la pâr murg, coarnele ţapoşe, fâră alte semne, şi o caprâia păr surâ, coarnele cam mari, după cum încredinţare sub Prefectura de plasâ prin raporturile cu No. 1551 şi 1552, se publicâ aflarea pâgubaşilor în terminul legiuit. PrimAriea de trotoşani. No. 1692. Condiţiunele votate şi adoptate de Consiliul comunal în şedinţa de *la 13 Mai anul curenta, pentru antrepriza taesei vitelor, ce se fac, pe timp de la data contractului şi pânâ la 1 Ianuarie anul viitor, 1869, se publica aicea mai jos împreună cu terminul de 20 ţlile contat de la data Foaei, cu respectarea celor 8 ţiile de supra-licitare,ca amatorii ce ar fi, să se prezinte la cea întâi ţii dupâ espirarea terminului în Camera Primâriei cu garanţii suficiente, spre aterisire şi adjudecare, asupra persoanei ce ar da preţul favorabil pentru casa comunala. Condiţii După care se da în antrepriză tacsa vitelor ce se fac pe timp de la data contractului şi pânâ la 1 Ianuarie anul viitor, 1869. Art. 1) Orice persoană este admisă a concura la licitaţie daca va depune garanţiea de 300 galbeni în numeratoare, sau în fond, de îndoită valore, considerată ca radium, care garanţie o va priimi înapoi numai după ce va depune garanţia prevâluta la art. 15 de mai jos, dar nedepuind o asemenea garanţie în termin de 10 ţiile numerate din ciipa adjudecaţiei definitive, atunci antrepriza se va scoate din nou în licitaţie, şi orice neajuns, ar resulta, îi va respunde cu radiumul depus, sau De fiind aceasta suficientă, se va proceda împlinirea din orice avere a sa, conform legei de urmârire. Art. 2) Are dreptul antreprenorul a lua tacsii fărâ esepţii pe toată viţa de orice soiu, ce se va tae pentru consumaţie în reionul oraşului în următoarele sumi pe cursul tesaurului: a) 10 lei pentru un bou, buhai sau bivol, b) 8 lei de o vacă sau bivoliţâ, c) 7 lei de o juncă gonitoare sau gonitorii, d) 6 lei de mânzaţi şi viţei, osebita de acei care gâsindu-se în pănticele vacei, vor fi de consumaţie, pentru care tacsa va fi de 3 lei, e) 1 leu de oae, berbec, capra şi ţapoi, f) 20 parale de miel, g) 3 lei de un masculii sau măscuroaică, suntu scutiţi de tacsa acei de la greutatea de 15 ocâ în josu. Art. 3) Nu va fi liber a se tâe în totu reionul oraşului vre o vitâ de acele mencionate, fâră a răspunde antreprenorulului tacsa la care este pusă, şi fărâ a păstră biletul că au plâtit tacsa, căci dovedindu-se, cuteţletorul va fi supusa pe de o parte a râspunde îndoit tacsa, iar pe de alta la o amanda de 2 galbeni pentru vitele mari, și la o a 4-a parte pentru cele mici, în folosul antreprenorului. Art. 4) în împrejurimele oraşului pe proprietatea comunei peste şanţfi, nu va fi tolerata a se deschide vreo tăitoare de vite, salhana sau alte de asemenea fărâ plată de tacsâ, care ar putea sâ lovească acest venit, asemenea nu se va îngădui importarea în oraşă a cărnei tăetă pe aiurea, persoana ce se va afla urmănd astfel, va fi supusâ la o amandâ potrivita cu legea, confiscându-se şi carnea. Art. 5) Antreprenorul este datoria ca toţi oamenii cei va avea însărcinaţi cu adunarea tacselor acestei antreprize, să mărginească cu desevârşire de la orice abuz, precum şi cu luarea de un banii macara peste tacsele frisate, câci unii ca aciea dovedinduse cu aşa neertate masuri, vor fi supuşi înfrănării hotărâtă prin lege, iar antreprenorul va fi responsabil pe de o parte cu despăgubirea asupriţilor, iar pe de alta supusa la o amanda pentru întrea oară de 2 galbeni, pentru a 2-a 4 galbeni, şi pentru a 3-ea 10 galbeni, revândindu-se antrepriza pe conturi. Art. 6. Pentru adunarea acestui venit, antreprenorul pentru priimirea tacsei, va elibera cuvenitele bilete imprimate şi scrise româneşte. Art. 7. Preţul cu care se va adjudeca această antrepriză, fâcându-se câşttul unui an, antreprenorul are a’i râspunde la casa comunala cu analoghie pe fiecare lună înainte pe cursul fiscului, şi în orice monedă aur şi argint, afară de sorocoveţi ruseşti cu fracţiile lor. După nici un cuvânt antreprenorul nu poate fi îndreptate a opri vreun ban macara din suma căştiurilor sau a prelungi plata lor, macara a singurâții, esplicăndu-se că orice risica sau alte întâmplări neprevăzute, râmânîi în rizicul antreprenorului, fârâ a pretinde vreo despăgubire sau lepădare de contract. Art. 8) Dacă în curgerea contractului s ar mai adăogi tacsale ecsistente astâli asupra acestor articole, Antreprenorul nu va avea dreptul a se folosi de ace PrimAriea comunei Iașii. No. 4366. De la D. Comisarii cuartalulu al V-lea, cu raportul. No. 1553, s’au priimit 2 boi de pripasa cu semnele următoare: la trup de mijlocui amândoi, cela de cătrâ omu la pâr plovanu, la gât camü porumbii, coarnele ţapoşe, coada lungă neagrâ, şi cei din brazdă plâvanu camü lupan, la gât tot camü porumbii, coarnele grebleşe coada lungă, neagrâ. Primăriea publica în termin de trei luni, aflarea păgubaşului.