Progresul, iulie-noiembrie 1867 (Anul 5, nr. 48-90)

1867-11-22 / nr. 88

srj-T ---------------L- ----5r ---------------— — -------------- dacâ suntem mai puţin geloşi de rât ori bine de a asigura acest capitalii, rare interesând toată sorietatea şi fiindu puşi sub scutula onoare naţionale, trebue se fie sânt şi neinstreinabile. Este ceva mai mulţii Domnule Prefectu , posesorii de obligaţiuni rurale sunt martorii şi judecătorii cei mal competenţi, a spune dacă sub administraţiunea actuală rasă de lichidare n’au fostă mal bine îndestulată de cât sub alţi Miniştri, şi dacă plăţile nu s’au făcută cu toată esactitatea putincioasă, în adevară din suma de lei 9,233,395, ce trebue respinsă pentru anuitatea de estimpn, să plăti 7,096,700, şi n’aă mai remasă de cată 2,136,695, şi aceasta din causă că posesorii obligaţiunilor corespondente nu s’au înfăţoşat încă de la Sf. Dimitrie pănă astăzi, adecă în mal puțină de o lună, s'au plătită apropo peste 6 milioane, adecă jumătate din suma totală a dobănzilor, ce sunt a se respunde pe terminul până la Aprilie viitoră. Câtă pentru acusarea că Guvernul ară tinde la o lovire de Stată, lăsăm ca opiniunea publică s’o aprecieze. Ea singură în adevăr trebue să judice ce valora poate avea asemenea acusârî, care vină de la acela tocmai care aă visată sau aă făcut, loviri de Stată, dela acela care ori de câte ori aă putută aă căutată a secuestra toate libertăţile publice, ca se concentreză suveranitatea naţională în marile unul cină sau a unei clase. Ea trebue să judece ce credemănţă trebue dată acestor acusărî, venite de la oameni, care sa temă negreşită că în lipsa loră de la putere, libertăţile publice se vor consolida şi că le va fi anevoe ale mai dlinti în urmă. înverşunarea lor în adevără nu se poate esplica alt feliu. Ea nu poate veni dintr’ună instinctă de conservare, căci nu este nici una interesă speieal căruia Guvernul actuală să nu fie căutată a'i da satisfacere și asigurare. Opiniunea publică va judeca dară aseminea încriminări aruncate Miniștrilor de astăzi, ce nici odată n’aă participat cu despotismul, ce s’aă consacrat toată vieaţa ca se facă se triumfe principiile, care sunt fundamentul instituţiunelor noastre de astăzi, şi care aă dobândit deplina lor asigurare prin rădicarea Tronului ereditar şi suirea pe dânsul a dinastiei fundate de M. S. Domnitorul CAROL I. V’am dat această desluşire D-le Prefect, ca se puteţi, precum amu dis, a nimici calomniile. Cât pentru programa Guvernului în cele alte chestiuni, ca unul ce a’ţî fost chnemat a pune în lucrare ideile lui, ea vă este binecunoscută: Organisationen şi funcţionarea administraţiunel astfel încât să dea satisfacere tuturor intereselor legitime, aplicarea strictă şi fărâ părtinire a legei, esecutarea tocmelelor de orice natură, făcute cu buna credinţă, aşa încât prin slabăciunea sa se nu se pună în pericol interesele agriculturei, comercialul şi industriei naţionale, reformarea justiţiei, ridicarea demnităţei şi moralităţei sale, aşa încâtă se fie o adevărată garanţie, pentru interesele însemnate ce se desbată înainte l , întinderea şi ameliorarea instrucţiune! publice, aşa încâtă toată naţiunea să se poată bucura de binefacerele ei, înfiinţarea de căi ferate, de şosele, care se lege diferitele părţi ale ţarei, şi se înlesnească relaţiunele şi comunicările; stabilimente de credit care să dea comercialul şi industriei naţionale mijloacele de desvoltare şi înaintare şi putinţa de a lupta cu neajunsurile de totă felul ce o compleşescă, reorganisarea sistemei armate, aşa in cât se respundă la chiemarea ce ne impune posiţiunea noastră geografică şi împrejurările politice în mijlocul cărora trăim, adecă să ne pună în stare a pasta neutralitatea absolută ce ne este garantată de tratate. Acestea surită D-le Prefect, cugetările Guvernului actuale, pe care faptele sale în câteva luni de putere nu le-au contrazisă în nimicit. Naţiunea se judece şi sâ se pronuncie. Priimiţi D-le Prefect, etc. Ministru de Interne şi ad-Interim la Finance. I. C. Hrtifeamt. Noemvrie 22, No. 22,NZS. ŞTIRI AGRICOLE ŞI ECONOMICE. IAS11 ls Noemvrie 1807. Kripul 11 prad«*, ifi ninse intr'oţi epizooiia nu minţi, epidemie nu mintă. Preţurile curente sunt: finiţi ecrirA calitatea Iea chila 21 9 Ici, a 2 a 240, populol călit. 1 ea 0O, a Il-ft 8.*1, a III a 80), narară calitatea I-ea 148, all a 140, malaiil calitatea I-ca 110, a II a 100, nrzil calitatea I ca 74 all a 70, avânft calitatea I-a 05, a H a62, carul lana 80, 74, CO, boulQ de mijioeu connumativil .'tOO, vara 240 Iei. mnmcdcvncftoca 64—50 par., oca temnâ 60—66 par., oca păne 48, 46 și 44 parul*, i»c.i tilnâ rrr.prfi 2 M ?n partie, stt â n IcT 20 pr.rr.tr, tt. eac n ici, metilulp rt de 80 grade, tempertturt W, se vinde la PHOGRESOL_________ velniţi vadra 28 lei pe tocă, preţuiţi vinului calitatea I-ea vadra 9 lei, a Il-a 7 lei, și alll-ea 5 leî. Comitetulu centrala aîn vantlarei domeniilora Statului. No. 495. Prin comisiunea județiana a districtului Dorohoiu, constatându-se posesiunea unui buni alu Statului, compusa de o clădire cu optaspre-(Jece camere, situat în orașul Dorohoiu, pendinte de Schitul Gorovei, în întindere de 18*stânjini şi 5 palme lungimea, 3 stănjini 7 palme şi 3 palma de lăţimea, şi evaluata la cifra de 17.000 lei, Comitetul în virtutea legei din 15 Iulie 1866, ail decisă punerea în văntrare a acestui imobilii în (,lipa de 17 Fevruarie viitorii 1868, în pretoriul Tribunalului respectivii, pentru care se publică spre generala cunoştinţă, doritorii cumpărători având în vedere condiţiunele generale înserate în Monitorul Oficial No. 234, şi conform art. 5 dinacele condiţiuni, sunt invitaţi a se presenta în clipa filisată la acel Tribunal, însoţiţi de garanţiile legale de 15 la % din cifra preţuirei acestui bună, publicaţii administrative. Prefectura judeţ. Botoşani. No. 11,728. Domnul Comendanta escadronului de dorobanţi de aicea, prin adresa No. 871 încredinţare, că recrutul Leizăr Gimca din plasa Ştcfăneşti acest district, cu signalimentele următore: faţa lungăreaţă, fruntea mare, ochii verzi, nasulă lungureţă, gura mare, barba racie, părul, sprincenile negre, semne particulare cicatrice la frunte, desert audă în marş pentru Bucureşti, în urmarea aceştiea se publică spre cunoştinţa autoritâţilor administrative şi comunale, ca aflândul sâ-l trimată aicea. Prefectura jmScţ. Suceva. No. 10,174. După publicaţiea No. 3272, înserată în Foaea No. 70, neînfâţoşindu-se concurenţi de a cumpăra averea secvestrată de la evreul H. Hiidali, se publică una alta termin de 40,lele pentru a ei vânzare, la espirarea cârtea concurenţii se vor presenta la pretoriul sub-Prefecturei de Munte, unde este a se desevărşi licitaţiea. Prefectura judeţ. Yahtin. No. 9487, în comuna Muntenii de jos, comuna Chiţa cu acest judeţO, în noaptea de 15—16 curent, la casa individului loan Băciu, au traşit în gazdă indivizii Gheorghie Moldovanu cu unii acompanionți necunoscut, având cu el o trăsură de unii cai, o gură de ham, şi unii căpăstru de cură, peste noapte s’au făcut nevăzuţi luând caii cu ei, se publică spre obşteasca ştiinţă, că lucrurile rămase sunt asigurate, şi păgubaşii se pot presenta cu doveţii la zisa Primărie. Comitetul Permanent al judeţului Vaslui. No. 1625. Accizurile comunale rurale din acest judeţ, urmând a se arenda pe termen de 3 ani de la 1 Ianuarie 1868 .Înainte, se publica spre cunoştinţa tuturorfi concurenţilorfi ce ar fi sâ se presinte în Camera sub-Prefecturelorfi de pluşî in filele de 1, 2 şi 3 Dechemvrie, cu garanţii valabile, unde vor lua cunoştinţă şi de condiţiunele contractate. Primiricii de Itotoşanî. No 4103. Fiindu că terminul publicată prin Fonea No. 75, pentru intrepriziiirea luminarisireî oraşului cu gază, pe timp de 3 an!, s’aă zedărnicit din cauza unora modificări ce au urmaţii a 62 face In condiţiunele acestei antrepriză, de acoia se publică un alt termină de 15ile de la data Foaei, ca amatorii ce vor voi a lua citata antrepriză, să se presinte în Camera Primăriei cu garanţii solvabile la cea întâi şi după expirarea terminului, spre a se urma licitaţiei, cu respectarea celor 8 zile pentru supralicitare, lămurindu-se că condiţiunele cu modificările făcute, se pot vide în orice zi în cancelarie a Primăriei, publicaţii judecătoreşti. Curtea de Apel din Iaşi. No. 13,567. I. Locotenentă Colonel Nicolae Pisoţchi, domiciliat în capitala Viena, procuratore Prinţului Alecsandru Ioan Cuza, în virtutea art. 71 din Procedura Civilă, este citat a se înfăţoşa în persoană sau prin procuratare admisă de lege, înaintea Secţiei a 2-a a Curtei la 11 Ianuarie anul 1868, dimineaţa la 11 orare, când are a se cerceta în apel cauza următoare pentru restituţrea moşiei Osoiu de la judeţul Suceava, dată în schimbă cu moşiea Cepleniţa din judeţul Iaşii. Tribunalul civil de Iaşî secţie« 2«. No. 4912. Acest Tribunal de prima instanţă civilă comercială al judeţului Iaşi, Secţiunea a 2-a, citeaze pe toţi Domnii carii sunt cunoscuţi creditori falitului Manolea Grigoriu, ca în termen de 20 zile de la data Foaei, sâ se presinte în persoană sau prin procuratare legală, la Palatul Justiţiei din Iaşi, în sala de audienţă a Tribunalului, însoţită de creanşele şi dovezile ce are, unde Domnul Judecătoria Comisarii şi Domnii Sindici, urmeaze a proceda la esaminarea şi adeverirea datoriilor falitului, conformă art. 236 din Codul de Comerţui, Secţie a 3-a. No. 14,580. Pentru îndestularea D. Alecu Fanu, domiciliat în Iaşi cvartalul . . . cu 30 galbeni şi procentul lor, de la 10 Mai 1862, ce după adresa Prefecture! Poliţiei Iaşii, No. 19.581 din 1863, are a lua de la D. Vasile Radu pronumit şi Pantofamă, domiciliat tot în Iaşi cvartalul al 5-lea, avându-se în privire că după regimul legilor anterioare, au fost scoase în valoare casele numitului debitore, situate în suburbiea Tataraşi, la No. 782, cvartalul al 5-lea, după cum probeaze publicaţiunea de 6 luni înserată în Foaea No. 115 din 26 Augustă 1864, in lâuntrul căruea termin nu s’aă ivit vre un cază împedecâtoră, car licitaţiunea pentru adjudecaţiune nu sau înaintat din cauza neresolvirei embaticurilor, la care este supusă şi locul Ziselor a casă către Monastirea Sf. loan Gură de Aură, considerând că asemenea chestiune suă tranşată de guvernă, prin urmare după din nou cerirea D. Faun înregistrată la No. 6293. Tribunalul pe temeiul art. 742 şi 539 din Procedură, publică adjudecaţiunea mencionatului imobil pe stăpânirea de faţă, cu restricţiunea art. 559, 561, 564 şi 565 din Procedură, şi cu deşteptare pentru cumpărătură, a se conforma disposiţiunelor legei pentru bezmănă, publicată in Monitorul No. 164 din 1866, şi a regulamentului publicat in Monitorul No. 115 din 1867, şi dar concurenţii ce ar fi de a cumpăra arătatul imobil, să se infăţoşeze cu garanţiea cerută de lege in Camera acestei Secţiuni la 13 a lunci Ianuarie, Zioa Săuibătâ, anul 1868, para 1 din Zi* Secţiea « 4-« ('orecţională, No. 6413. De către această Secţiune la 8 a viitoarei luni Dechemvrie, urmeaze a se cerceta procesul intentată asupra umed Catinca, care in calitate de senă Ds. Kucsanda Zăhărescu, pricinuimlu'î iurtă de mai multe obiecte B'ac făcută