Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1842 (1. évfolyam, 1-39. szám)

1842-10-27 / 30. szám

- 354 - ga reformált, ott minden egyházi potentiált, mint meg­annyi sugárok, egy pontba futnak össze; a' társaság' feje, mint középpont, magába húz ös­­sze minden igazgató erőt, 's ez az ország jó egy­házi hatalom természetesen az úgynevezett con­sistorialis rendszerben nyilatkozik. A fő mindenütt centralizál 's inkább ő hat az egészre, mint az egész ő reá: viszont ott, hol a­ reformatio, válva, vagy épen ellenkezve a­ status-hatalommal ön­ere­jéből kelt, önmagát, önmaga által hozta létre, hol magának kellett ,önmaga felett bár­minemű ren­dező vagy igazgató potentiára emelkednie, ott természetesen egészen más alakban kellett kifej­le­ni az igazgatási rendszernek. Itt középpont nem le­vén, az alaperő sehol centrális áivá nincs, önma­gának törvén jobbra balra útat, a' nélkül is nép­szerű elveit, többé a' nép vagy a' papság el nem bocsátá, hanem mint kiküzdött jogát, egészen megfordítva mint amott önmagából terjeszté ki a1 részekre: igy benső szükségből, következetesség­ből , kifejlett belőle a' presbyteri rendszer mellynek jelleme ez: hogy a' presbyteriumok és , zsinatok mint fő orgánumok által nyilatkozik a' gyülekezetek­ autonomiája. Miért maradt parlagon — kivált a' tudós Némethonban — ez utóbbi széles mezeje az egy­házi jognak; miért szöknek el fölötte, mintha ir­tód­znának tőle, törvénytudóink; miért nem akar­nak , az egy régi Blondellen ` és a' későbbi magyar Megyesi Pálon kivül hozzá szólni ? ezt méltán kérdésbe lehet tenni, melly kérdésre sok oknál fogva én is adós maradok a­ felelettel; jöhet alkalom, hol e'tárgy fölötti nézeteimet köz­lennem. Most lássuk a' presbevt rendszer' fejlő­dése' főpontjait különböző országokban. Igen hibáznék valaki, ha a'presbyteri elve­ket a' reformatioval vagy Calvinnal szü­letteknek hinné; létre jöttek azok magával a' keresztyén­séggel, és a' ker. egyház nem egyszer tekintett vissza a' későbbi nyomások alul hajdani szabadsága felé; nem tudá feledni régi ősi autonómiáját. A' XII. XIII. században már ébredni kezdett a­ kir. egyház­ jogérzete, természetesen fontolatlan túlzó mozdulatokban. V. Kelemen pápa által az 1312. kiátkozott Begárdok ***) a­ Turlupinek, ****) a­ né­met­alföldi Homines intelligentiae 1411 -be *****) a­ Libertinusok kiknek „Saman nevű köny­vük ellen maga Calvin irt, és még többen magá­ban a' romai egyház' kebelében keltek, és idom­talan alakokban buktak fel a' fenekről, hová­­ nyomva valának, mig végre e' sok fanaticus salak­­ közül megtisztulva lépett ki a1 Piemont völgyi keresztyének' tiszta presbyteri rendszere *) Ezek­től hozta át az elveket Farrel V­ilmos. **) először Strassburgba, későbben Genovába, hol a­ refor­mált egyház igazgatási rendszert 1536-ba Calvinnal egyetértőleg újonnan alkotá. — Ez ős egyházi szerkezetnek elemei az egyes gyülekezetek presbyteriumai alkotva a lelkészből a' nép' vé­neiből (anciens) és a' szegényekről gondoskodó diaconusokból (diacres) és a' zsinatok a' köz­ügyek felett, alkotva egyetemesen a' lelkészekből 's ugyan annyi vénekből. Itt van az első fejlődési pont, mellyből e' rendszer az egyetemes protest. egyházba szét sugárzott mindenfelé. Ez egyház megtagadá későbbi időkben, keble' gyermekét 's idegen egyházakra bizó nevelési gondját. Calvin' halála után kevéssel, mint hajdan Saturnus, a' papság maga nyerte el a' presbyt- rendszer' elemeit. 1557. óta az egyház-igazgatás, a' köz­társaság' mindegyik papjából álló egyházi tanács' — la ve­nerable compagnie — kezében van, alá­rendelve a' köz­társaság' világi főtanácsának. Franc­honban Calvin' és Farel' közvetlen befolyása után, a' reformatioval együtt honosult meg a' presbyt. rendszer, Viret volt apostola, 's a' még határozatlanul rendezett elemeket az 1559 ki párisi nagy zsinat fejté ki és lépteté életbe. E' zsi­nati végzésekből alakult a' legelső frank protest. cánon rendszer a' „discipline des Eglises refor­mées de Francé melly egészen presbyt. elvekből nyilatkozik. Alapját tették az egyes gyülekezetek­nek lelkészből vénekből és diaconusokból alakult egyházi tanácsai; az egyes gyülekezetek­ presby­teriumai magasabb fokon képviselve valának az úgy nevezett colloquiumokban, egyház környéki gyűlésekben, hová évenként kétszer küldve volt a­ lelkész és egy vén; fölöttük állott az évenként egyszer összegyűlő kerületi zsinat; minden foko­kat összefoglaló az egyetemes zsinat, melly ele­inte évenként, 1598—tól fogva három évben egy­szer tanácskozott, hová mindegyik kerületi zsinat két lelkészt, ugyanannyi presbyteri küldött. Itt már meglehetősen kifejtve látjuk a' presbyt. rend­szert , a' mennyiben az egyes gyülekezetek' kép­viseleti jogából indul ki, 's az egyház'két főosz­tálya — a' papi és világi — ugyanazonitás nélkül egybe van olvadva. Miután a' nantesi parancs e' rendszert agyon sujtá, az articles organi­q­ues des ctiftes protestáns. imigy rendezé a' re­form. egyházi külviszonyait: mindegyik gyüleke­zetnek lelkészből, és meghatározott számú vénekből álló egyházi tanácsa, ügyeljen fel a' fenyíték, va­gyon , és szegény rendszerre; öt illyen gyü­leke­ De iure plebis in reg. ecclest. Paris 1648-Dialógus politico Ecclesiasticus Bártfa 1650 ***) Clementinar. liber. Tit­ 5. ****) Mezeray vic. de Charles VI. Baluze Miscellan. — Mind­ezeket csak azért jegyzem ide, hogy lássuk itt is az átmeneti pon­tot, lássuk a'progressiv fejlést, mellynek világos nyomára Calvinnál sehol nem akadunk, *) Leger, hist. gen. d. egl. evang. des Vallesde Pie­mont Layde 1669. **) Kirchhofer das Leben Wilhelm Farels. Zürich. 1831. Hermens I, k.

Next