Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1843 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1843-06-03 / 22. szám

telesek. Az esperességi elnökség, a' biztossági elnöknek kisérő levele mellett, szokott hiteles formalitásokban kiadja a' meghivó levelet. A' biz­tosságnak tagjait kijelölik 's megválasztják az egyes egyházak szokott szavazás' útján. A' biz­tosságnak tagja egyedül vallásossága, egyházias­sága (Zvirchlichkert) után dicséretesen ismert, tu­dományosan mivelt, feddhetlen életű és házas pro­testáns egyén lehet;az egyházi biztos, ha pap, túl legyen a' 32 éven; ha világi, túl a' 40-en. Minden biztost az esperességi gyűlésen meg kell eskettetni; a' biztos tisztében megmarad, míg az egyházra nézve botrányos tettet el nem követ 's míg az esperesség kebelében állandóul lakik. A' biztosság közli jegyzőkönyvét az esperességi gyű­léssel. — A' biztossághoz szavazat nélkül csat­landó még a' jegyző és az ügyvéd­, általa Ajánlják e' javaslatot következendő pontok: az egyházban a' békességnek lelke, mit leginkább ápolnunk kell, fentartatik ; szükségei nagyobb mértékben fedezve vannak, mintha ma­ga az egyház alkotta jelölés után választ; mert tudjuk, hogy ritkán az egyház,hanem az egyesek­ érdeke vagy kénye jelöl ki; testületünk ismét teend egy lépést a' jó rendre, mellynek hiánya majdnem minden institutiókban rettenetesen kirí. Általa az egyháziasság' lelke föleszmél a' testü­letben, mi tetemes áldást árasztand egyházunknak legszentebb érdekeire. Általa a' rendes papság tudományos versenyzésre buzdítandik, miről egy­házunk e' században keveset tud mondani; Lányi Dániel-féle tudományosságu papokat nem ismer; c' buzdításra ösztönt adand azon körülmény, hogy a' népesebb egyházakba csak a' rendes papokat jelölendi ki az egyházi biztosság. Candidatu­saink szorosabbi viszonyú kötelékeivel füzetend­nek az egyháznak anyai szivére, mert bánatos szívvel kell vallanunk, hogy candidatusaink­ jelen­legi sorsa nehéz vádat emel egyházunk ellen, mi­ről bővebben másszor. Ezen vagy ennek szellemében alkotott javas­lat ellen egyházaink csak két ellenvetést tehetnek, mellynek némi fontosságot tulajdoníthatun; t. s hogy az egyházat a' kijelölési joghasználattól, pro­testáns szabadságainak megsértése nélkül, nem lehet megfosztani; és, hogy e" javaslatból a' pa­pismus' szelleme lehet. E' két okkal lehetne lesúj­tani a' fenérdeklett javaslatot. Azonban miután a' protestáns egyház' érdekeiben csak okokkal lehet harczolni, okok ellenében: ime tisztelt elleneim legyetek figyelemmel az itt előhozandó szavaimra! Az első okra felelem, hogy én javaslatom' beho­zatala által a' protestáns egyház' szabadságát sért­ve nem látom; mert egyházunknak a' papi hiva­tal' betöltése körül ez az elve: „mindenek ékesen és jó renddel legyenek!" és ez elvtől távoznia nem szabad, különben megszűnik evang. lenni. Már pedig hol van a` jó rend ? ott-e, hol a' nagy és nyers tömeg tartja a' gyeplőt, vagy ott, hol mi­velt, okos és buzgó kezekbe van az letéve ? To­vábbád azt mondom, hogy a' kérdéses ügyben a' lényeges dolog — a' választás — kezeiben van, me­lyhez senki sem nyúlhat bűntett nélkül; csak a' kijelölési jogát adta át a' biztosságnak, mellyet szabadon választott, és ezt azért adta, mert mi­ként Máté 20: 15. meg van írva, saját marhájá­val szabad neki azt mivelni, a' mit akar; 's azután azért adta, mert tapasztalásból tudja, hogy a' can­didatio szerencsétlen villongásokra, szakadások­ra 'stb. legtöbb okot szolgáltat: következőleg ily—­lyeneknek elmellőzése'tekintetéből, mint igaz ev. testülethez illik, inkább elvágja a' kezét, csakhogy a' mennyországba bemehessen. És feltéve, de meg nem engedve, hogy javaslatom' elfogadása' ese­tében, az egyháznak joga megsérteniék, kérdem, ezen áldozat nem teremtend-e gyönyörű gyümöl­csöt, 's azután a' testületnek nincsen-e joga, sőt kötelessége , az egyesek' jogát feláldoztatni az egészre dicső fényt árasztó üdvért? Egyházaink a' javaslat'behozása ellen nem zúgolódandnak, csak mi, kedves urak, ne zúgolódjunk alaptalanul! De én még többet mondok: az evang. egyház a' kije­lölési jognak kirekesztő 's folytonos gyakorlatával nem dicsekedhetik ; az apostoli egyházban az apos­toli Júdás' helyébe két jelöltet állatának elő, kik­nek egyike közönséges akaratból, a' voks' több­sége után, számláltaték az apostolok közé; (ime biztosság és az egyház!) Reformatio' idejében a' javítnokok ( reformátorok) nemcsak kijelöltek, hanem minden jogok' daczára is, adtak papokat honi egyházainknak;—és még most is némelly esperességeinkben az esperes hármat kijelöl és a' megárvult egyház közülök egyet okvetlenül vá­laszt. De ha már e' tárgy körül forgunk, álla­podjunk meg kissé mellette, 's hosszig végig néz­vén rajta, meglátjuk, hogy, szorosan mondva, az egyház e' jogot nem gyakorolja, hanem hogy'jut a' kijelöléshez ? Erre a' tapasztalás így felel: ha az egyházban valami uraság lakik, oda mennek a' helység' vagyis az egyház' szűrös elöljárói, tanácsot kérendők a' kijelölés iránt; és a' tekin­tetes ar, ha van valaki érdekében (ez érdeket nem akarjuk bonczolgatni, mert sokaknak formát reszelnénk), legyen az alkalmas azon egyházba vagy sem, — dicséri, magasztalja 's „hoc volo hoc jubeo” szikrázó szemekkel ajánlja is; és a' nép, akár kedvében van, akár nincs, az uraság­gal újjat húzni jónak nem tartván, rá áll min­denre; annyival is inkább, mert tán hallotta, sőt tán keservesen tapasztalta is, hogy illyen mér­kőzésben a' nép az uraság' ellenében csakugyan megbukik; igy itten a' kijelölési jog egészen ki van rántva kezeiből az egyháznak, sőt a' válasz­tás is csak nominaliter az övé, realiter az ura­ságé.­Ha pedig az egyházban „tekintetes" nem lakik és csak „becsületes" emberekből áll az egy­ház, akkor­ ki rendezi itt el a­ kijelölést ? Erre ismét így felel a­ tapasztalás: illyen egyházban

Next