Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1844 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1844-06-01 / 22. szám

mert bármi ujaknak látszassanak is némellyek előtt, ujak valóban nem. Hicks, Dódwel, Brett már a' XVIII század' kezdetén nagy kitöréssel tárták fel azokat, mégpedig, ugy látszik, egy azon czél­ból, mint most, t­i. hogy a' látszatos vész ellen oltalmazzák az angol egyházat De a' közönség átalában ulakul tekinté e' tanokat főleg azért, mert azon r. kath. tételekkel vannak fölvegyítve, mellyeket olly sokáig ostromolt a' prot. egyház. E' látszatos újság és azon körülmény, hogy ama' tételek tudós és igen mivelt férfiaktól, férfiaktól, kik a' vallás- és tudománynak szentelt csarnokunk­ban értenek meg, származának, voltak az okok, hogy szokottnál nagyobb fokú figyelmet ébreszté­nek. '$ mivel a' szószék (Kanzel) és sajtó, az o­kulás' e' kulforrásai, de lőnek áltatok undokítva, nem csodálhatni, hogy a' folyamokból ivó közön­ség szinte nagy mértékben beindokítaték. 'S mi okozá a' puseyita tanok'szerencsés el­terjedését? Az emberi sziv 's a' társas állapot, fáj­dalom, igen el voltak hozzájok készülve. Nézete­ket, mellyek saját pártunknak előuralmat adnak's biztosítanak; azon fölül hasznunkra 's hatalmunk' öregbítésére szolgálnak — nézeteket, mellyek a' szivvizsgálat'és a' ,,külszinnek' „istenes élet' ereje" helyére állításával a' szivvizsgálat fáradalmaitól ben­nünket fölmentenek — nézeteket, mellyek inkább érzékek', mint hit' 's bel erő', vallásnak kedveznek — illyen nézeteket a' néptömeg igen örömest sző magába. Ez azonban még nem minden; él az em­berben bizonyos undor a'szigorú és zárt godolko­zástól, legalább mennyiben az az igazság' kipu­hatolására megkívántatik. Mert helyesen jegyzé meg már Seneca: „Unusquisque marult credere quam judicare.u E' szerint a' pár szívesen elfo­gadja kész pénzül azt, mit neki vélt hitelességű tanítói prédikálnak 's gondatlanul és eleve­ vizsgá­lat nélkül teszi magáévá azon hitvallást melly épen kezénél van, vagy az egyszer elfogadottban nem hagyja magát háborítatni. Igy történt, hogy né­mellyek alig hivék a' poseyismus' létezését vagy arról magoknak tudomást nem szerzének; mások megelégedének felszínes elégtelen fogalmakkal ez ügyről; harmadik osztály azt vélé , hogy csak két vagy három tévtant foglal magában; a­ negyedik pedig épen nem akart vele törődni 's ! Csodálhatni-e tehát, hogy a' puseyismus elterjedett? II. A' puseyismus' tanai. Ezeket Weaver a' puseyiták' irataiból gondosan kiszemelve és szá­mos idézettel támogatva terjeszti előnkbe; ezt mi azonban nem tehetjük, mert nem könyvet, hanem csak kivonatot írunk. Elég legyen tehát e' tanokat csupán szárazon 's egyszerűen elősorolnunk: 1) A' hitnorma' kiképzése végett a'sz. Írással az ere­deti és r. kath. traditiót kell összekötni. 2) Ma­gányitéleteiket az egyesek vessék alá az egyház' ítéletének. 3) Az angol­ egyház szolgái apostoli utódiságát igényelheti, kik fölszenteltetéskor apos­toli kegyben részesülnek. 4) Az episcopalis-egy­ház tagjai mint az apostoli utódiság' szolgái kire­kesztő joggal bírnak a' sz­ igét hirdetni 's a'szent­ségeket kiszolgáltatni. 5) Az episcopalis-egyház, mint az angol­ egyházban létező, egyedül apostoli egyház. 6) Azt nem várhatni, hogy a' sz­ ige és szentségek episcopalis egyházon kivül is fogana­tosak legyenek. 7) Hatalma van az egyháznak meg­áldani 's megszentelni azon szokások­ és szertar­tásokat, mellyeket rendelt. 8) Az egyház' pap­jait az áldások', imák' és feloldás' kiszolgáltatása­kor papi hivataluknál fogva tisztelet illeti, bárminő legyen is mint embereknek, jellemök. 9) A'szent­ségek, fő üdveszközök, foganatosak az üdvösségre 's erre átalában szükségesek. 10) A' keresztséghez rendelt vízben szellem' és szellemi újjászületés'ré­szeseivé leszünk. 11) A' megigazulás keresztség ál­tal történik. 12) Megszenteltetésünk is keresztség által történik. 13) Minden szellemi áldás össze­köttetésben áll a' keresztséggel. 14) Az uri vacsora' szentsége nem csak a' Krisztus' halálát tünteti előnk­be 's rá emlékeztet, hanem lelkünkkel is életet közöl. 15) A' megigazulás magában foglalja ugy a' benne lakó , mint a' szerzett igazságos létet 's inkább amattól, mint emettől függ. 16) A' Krisz­tus' teste és vére valódilag van jelen az uri vacsora' szentségében, de nem helyileg, még pedig olly módon van jelen, hogy ránk hathat 's hatását ve­lünk éreztetheti. 17) A'miseáldozat meg van en­gedve, föltevén előre, hogy az csupán emlékeze­tül szolgál, nem pedig haszon végett. 18) A'pur­gatórium' bizonyos nemének hivése megengedtetik, de nem a' romai purgatoriumnak. 19) Ereklyék'és képek' tisztelése helyeselhető , de nem a' romai imádás. 20) Láthatlan lények' segélyül hívása meg van engedve, ide nem a' romai egyház' bálványozó értelmében. Ők csak közbenjárókul, nem pedig adakozókul hivathatnak fel. 21) Figyelmünket bi­zonyos formák­ és szertartásokra kell fordítanunk 's azokat kegyeszközökül tekintenünk. 22) A' sz. irás nagyobb mysticismussal és allegóriával ma­gyarázandó. E' tanok' vizsgálatába, főleg ezásszándékkal, mit Weaver megtőn, szinte nem bocsátkozhatunk 's imígy egyszerűen összeállítva is elegendőknek tartjuk arra, hogy t. olvasóink átlássák, hova czé­loznak velők a' puseyiták. III. A' puseyismus' káros irányai. Ezek, M­eaver szerint, a' következők: 1.) Felszökteti a' papság' hatalmát. Vizs­gáljunk egy puseyita papot. Ő kirekesztőleg ma­gának tulajdonítja hívei' vezérletét örök ügyeikben; csupán neki van joga őket Krisztus'tagjaivá, Isten' fiaivá 's a' menyország' örököseivé felavatni a' ke­resztség' szentsége által, mellyet ő apostoli utód­ként kiszolgáltatva, hiveit nemcsak újjászületésben, hanem megigazulás-, megszenteltetés- és szellemi áldásokban is részesíti. Kivüle senki sincs felhatal­mazva őket a' megváltás' útjára tanítani 's az égbe vezető úton vezetni. Végre közelít haláluk' órája,

Next