Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1844 (3. évfolyam, 1-52. szám)
1844-09-21 / 38. szám
azonnal foganatosítassék. A* kitett számot haladó népességű egyházakban, minden kétezerre, egy administrator vagy helyettes papi hivatal felállítása leend szükséges, a lelkész számításakor, a kerek számon felül, két- 's háromszáz, tekintetbe sem vétethetvén, például az 5770 népességű egyházban, a' székespapon kívül, két administrator alkalmaztatik. Már az illy helyettes papi hivatalokat épen ugy állandósítni 's rendes választás által kell betölteni, mint a' székespapi hivatalt, 's olly tisztességes fizetéssel ellátni, hogy az administratorok házasodhatván, abból rangjukhoz illőleg, családjukkal együtt, tisztességesen élhessenek, öregségük, vagy halomások esetére utódaiknak valamit gyűjthessenek. Az administratorok tehát szinte felszentelt papok , a székespapoktól csak annyiban különbözők, hogy ezeknek, mint azon egyházban, vagy parochiában elsőnek, nagyobb fizetés adatik. Mintha hallanám feljajdulni, a' fizetésemelés, e' kedvetlen théma említésére, hitrokonim nagy, meglehet eddig épen nem is fizető részét, 's pengetni a' szokott nótát: „kevesebb bérre is kapunk papot 's a' t." Igaz , csakhogy a' vallás méltóságával, ez árcsökkentési rendszer, kevésbé összeegyeztethető, mint az, hogy a'vallás szolgái illőn jutalmaztassanak. Azonban, kivált a' reform, félnek, legkevésbé van oka 's joga e' részbeni panaszemelésre, mert alig van vallásfelekezet, ki vallása papjait csekélyebből fizetné és épen a' népesb egyházakban. Adjuk csak össze az előttem fekvő Neves- 's Nagy-Kunsági 24, 's Békés megyei 13 népes egyházakbani papi fizetést, mellyet a' szinte 15,000 lélekből álló 37 egyház 44 papnak fizet, 's hasonlítsuk össze a' szinte azon kulcsra vett Békés-Csaba, Szarvas 's Orosházi ágost. hitv. hat pap összes fizetésével, el fogunk szörnyedni a' különbségen, 's megszűnünk kérkedni reform, papjaink magas fizetése hánytorgatásával. — Ie a' Diacon, vagy helyettes papokra visszatérve. Nem e lapok czéljához tartozik ugyanazok hatáskörét,székespapházi viszonyukat egész terjedelmében kitűzni 's meghatározni: én mindazáltal úgy vélem, hogy azoknak a város külön részeiben, közel az utczaszerzei iskolákhoz kell lakniok, mi az egyház annyi osztályzatra, mint megannyi fiókegyházakra való felosztását feltételezi, mennyi a' szükséges hivataloskodók száma ; ügyelniök kell a' nép erkölcsi viseletére; élesztni az azokkali szorosb érintkezés 's óvatos társalgás által a' vallásosságot; látogatni a' betegeket, ostromolni 's irtogatni a' balvélemény- s babonás orvoslási módszereket; serkentni a' tanult orvosokhozi folyamodásra; kisérni a' temetőkbe a' halottakat, — a' nagyobb erkölcsi kihágásokat, visszásérti házaspárokat, gyermekeik nevelését hanyagló szüléket, a székespapnak, 's ha kettösök által sem lenne elintézhető, ez által, a' presbyteriumnak feljelentni köteleztetvén. Még néhány szót a'templomi szolgálatra nézve: minden köz- é s nagyünnepek első napján délelőtt prédikálni a'székespap tiszte; vasárnap 's köznapokon a' székespap 's administratorok egymást hetenkint felváltva végeznék az isteni tiszteletet, a' mostani kettős papságu egyházakbani gyakorlat szerint. 'S mivel szegény magam is azok sorába tartozom, kik a vallástan tanítását, értve t.i. ennek hittani részét, az iskoláktól elvonni,'s ezt, a'konfirmálandó gyermekek oktatásával együtt a'papok által teljesíttetni óhajtják és sürgetik, e' tekintetből, hetenkint egy nap, például csütörtökön, vagy bármikor, csakhogy ne a' vasárnappal szomszédos napokon, nézetem szerint, mind a' székes-, mind a' helyettes papoknak az iskolákban a vallástanítással, vasárnap és ünnepnapokon pedig feltéve, hogy a katechizálás megszünend, a délutáni rövid isteni tisztelet után, az úgynevezett legények és hajadonok vallásos oktatásával kell foglalkozniok. Bármint mystifikáljuk a dolgot, emeljünk panaszokat, és jelen rendszerünk mellett, méltólag, a papok vállain fekvő zsibbasztó terhek sokasága ellen, a vallás hittani részének tanítása, mint szaktudomány, nem iskolákba való; ott az erkölcsi rész főbb alapjaival megismerkednünk tökéletesen elég, — a többi teendők elmulhatlanul mind a papi hivatal köréhez tartoznak nemcsak a protestánsoknál, de minden hitfelekezeteknél, akármi állton ráztuk is le nyakunkról, vagyis rázták le ördödink, e' köteleztetést. Ha már megérlelte korunkat az idő arra, hogy a magyar olvasás után, nem gyötörjük tüstént növendékeinket az 5 declinatioval, illő, hogy ez részben is engedjünk a' kor intésének, 's változtatván papi rendünk külszerkezetét, vegyük vállainkra azt a' terhet, minek ugy is reánk nézve nehéznek lenni nem szabad , az iskolás gyermekek vallásos oktatását, feleljünk meg e részben is szent hivatásunknak. — Az olly administratorokra nézve, kik tán székespapok mellett szolgálván, mint még nem állandó állomásnak tekinthetők, az egyhelybeni maradhatásra, két évet, mint legfelsőt, szinte elegendőnek vélek. Már az egyházi rende' második lépcsőzetén állók, vagy administratorok s a' promotiora érdemes székes papok közül választatnának az ürességbe jött rendes papi hivatalokra, az egyházak rendezett, 's a' népet képviselő presbyteriumaik által, minden zavaros korteskedés kikerülése tekintetéből, az általam feljebb említett jus eligendi penes plebem elv szerint, felsőbbi kijelölés után, mint az óramutatóra tett igénytelen észrevételeim közt e lapokban javallom. 3. Az egyházi rend harmadik lépcsőzetét — gradus ordinus tertius — alakító rendes, vagy székespapok, kiket, mint az egyházban főket, elsőket illet, elnökölni a'presbyteri gyűlésekben, felügyelni az egyház beldolgaira, őrködni ennek javai és jövedelmei felett, felelet terhe alatt ke-