Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1844 (3. évfolyam, 1-52. szám)

1844-09-21 / 38. szám

azonnal foganatosítassék. A* kitett számot haladó népességű egyházakban, minden kétezerre, egy administrator vagy helyettes papi hivatal felállítása leend szükséges, a lelkész számításakor, a­ ke­rek számon felül, két- 's háromszáz, tekintetbe sem vétethetvén, például az 5770 népességű egy­házban, a' székespapon kívül, két administrator alkalmaztatik. Már az illy helyettes papi hivatalo­kat épen ugy állandósítni 's rendes választás által kell betölteni, mint a' székespapi hivatalt, 's olly tisztességes fizetéssel ellátni, hogy az administra­torok házasodhatván, abból rangjukhoz illőleg, családjukkal együtt, tisztességesen élhessenek, öregségük, vagy halomások esetére utódaiknak valamit gyűjthessenek. Az administratorok tehát szinte felszentelt papok , a­ székespapoktól csak annyiban különbözők, hogy ezeknek, mint azon egyházban, vagy parochiában elsőnek, nagyobb fizetés adatik. Mintha hallanám feljajdulni, a' fize­tésemelés, e' kedvetlen théma említésére, hitro­konim nagy, meglehet eddig épen nem is fizető részét, 's pengetni a' szokott nótát: „kevesebb bérre is kapunk papot 's a' t." Igaz , csakhogy a' vallás méltóságával, ez árcsökkentési rendszer, kevésbé összeegyeztethető, mint az, hogy a'val­lás szolgái illőn jutalmaztassanak. Azonban, kivált a' reform, félnek, legkevésbé van oka 's joga e' részbeni panaszemelésre, mert alig van vallás­felekezet, ki vallása papjait csekélyebből fizetné és épen a' népesb egyházakban. Adjuk csak össze az előttem fekvő N­eves- 's Nagy-Kunsági 24, 's Békés megyei 13 népes egyházakbani papi fize­tést, mellyet a' szinte 15­­,000 lélekből álló 37 egyház 44 papnak fizet, 's hasonlítsuk össze a' szinte azon kulcsra vett Békés-Csaba, Szarvas 's Orosházi ágost. hitv. hat pap összes fizetésével, el fogunk szörnyedni a' különbségen, 's megszű­nünk kérkedni reform, papjaink magas fizetése hánytorgatásával. — I­e a' Diacon, vagy helyet­tes papokra visszatérve. Nem e­ lapok czéljához tartozik ugyanazok hatáskörét,székespapházi vi­szonyukat egész terjedelmében kitűzni 's meg­határozni: én mindazáltal úgy vélem, hogy azok­nak a­ város külön részeiben, közel az utcza­szerzei iskolákhoz kell lakniok, mi az egyház annyi osztályzatra, mint megannyi fiókegyházakra való felosztását feltételezi, mennyi a' szükséges hiva­taloskodók száma ; ügyelniök kell a' nép erkölcsi viseletére; élesztni az azokkali szorosb érintke­zés 's óvatos társalgás által a' vallásosságot; lá­togatni a' betegeket, ostromolni 's irtogatni a' balvélemény- s babonás orvoslási módszereket; serkentni a' tanult orvosokhozi folyamodásra; ki­sérni a' temetőkbe a' halottakat, —­ a' nagyobb erkölcsi kihágásokat, visszásérti házaspárokat, gyermekeik nevelését hanyagló szüléket, a szé­kespapnak, 's ha kettösök által sem lenne elin­tézhető, ez által, a' presbyteriumnak feljelentni köteleztetvén. Még néhány szót a'templomi szol­gálatra nézve: minden köz- é s nagyü­nnepek első napján délelőtt prédikálni a'székespap tiszte; va­sárnap 's köznapokon a' székespap 's administra­torok egymást hetenkint felváltva végeznék az isteni tiszteletet, a' mostani kettős papságu egy­házakbani gyakorlat szerint. 'S mivel szegény magam is azok sorába tartozom, kik a­ vallástan tanítását, értve t.i. ennek hittani részét, az isko­láktól elvonni,'s ezt, a'konfirmálandó gyermekek oktatásával együtt a'papok által teljesíttetni óhajt­ják és sürgetik, e' tekintetből, hetenkint egy nap, például csütörtökön, vagy bármikor, csakhogy ne a' vasárnappal szomszédos napokon, nézetem szerint, mind a' székes-, mind a' helyettes papok­nak az iskolákban a­ vallástanítással, vasárnap és ünnepnapokon pedig feltéve, hogy a­ katechizá­lás megszünend, a­ délutáni rövid isteni tisztelet után, az úgynevezett legények és hajadonok val­lásos oktatásával kell foglalkozniok. Bármint mystifikáljuk a­ dolgot, emeljünk panaszokat, és jelen rendszerünk mellett, méltólag, a­ papok vál­lain fekvő zsibbasztó terhek sokasága ellen, a­ vallás hittani részének tanítása, mint szaktudo­mány, nem iskolákba való; ott az erkölcsi rész főbb alapjaival megismerkednünk tökéletesen elég, — a­ többi teendők elmulhatlanul mind a­ papi hivatal köréhez tartoznak nemcsak a­ protestán­soknál, de minden hitfelekezeteknél, akármi ál­lton ráztuk is le nyakunkról, vagyis rázták le ördödink, e' köteleztetést. Ha már megérlelte ko­runkat az idő arra, hogy a­ magyar olvasás után, nem­ gyötörjük tüstént növendékeinket az 5 decli­natioval, illő, hogy ez részben is engedjünk a' kor intésének, 's változtatván papi rendünk kül­szerkezetét, vegyük vállainkra azt a' terhet, mi­nek ugy is reánk nézve nehéznek lenni nem sza­bad , az iskolás gyermekek vallásos oktatását, feleljünk meg e­ részben is szent hivatásunknak. — Az olly administratorokra nézve, kik tán szé­kespapok mellett szolgálván, mint még nem ál­landó állomásnak tekinthetők, az egyhelybeni maradhatásra, két évet, mint legfelsőt, szinte elegendőnek vélek. Már az egyházi rend­e' második lépcsőzetén állók, vagy administrator­ok s a' promotiora ér­demes székes papok közül választatnának az üres­ségbe jött rendes papi hivatalokra, az egyházak rendezett, 's a' népet képviselő presbyteriumaik által, minden zavar­os korteskedés kikerülése te­kintetéből, az általam feljebb említett jus eligendi penes plebem elv szerint, felsőbbi kijelölés után, mint az óramutatóra tett igénytelen észrevételeim közt e­ lapokban javallom. 3. Az egyházi rend harmadik lépcsőzetét — gradus ordinus tertius — alakító rendes, vagy székespapok, kiket, mint az egyházban főket, el­sőket illet, elnökölni a'presbyteri gyűlésekben, felügyelni az egyház beldolgaira, őrködni ennek javai és jövedelmei felett, felelet terhe alatt ke-

Next