Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1845 (4. évfolyam, 1-52. szám)

1845-01-26 / 4. szám

rendszernek alapja volt a' status és vallás egy­ségének eszméje; és Rómában a' vallás szolgái, mivel ott status-vallás volt, mindenkor mint status hivatalnokai tekintettek. Ezen viszonya a* vallás­nak a* statushoz a' római birodalomban legfonto­sabb következményű lett a* mai időkig, mivel az ó-római fogalom a* status-vallásról, a­ keresz­tyénségnek Constantin alatt a­ római birodalomba lett bevitele alkalmával, a­ keresztyén vallásra is át­vitetett, és ez is mint status-vallás lépett föl. A­ Reformatio idejeig egész közép­koron át tagadhatlanul Európának nagyobb részében a' róm. kath. egyház volt egyedüli kizárólagos status­vallás, — a' midőn a' keresztyénség fölötti egyed­uralma, a­ keleti görög egyház elszakadása, 's a' protestáns hitfelek támadása által, elveszett. A' protestantismust elfogadott tartományokban a­ protestáns, az Orosz­ birodalomban az orthodox görög­ egyház emeltetett uralkodó egyházzá. Így álltak fel többféle status-egyházak, különböző vallás-felekezetek között, több vagy kevesebb eltérésekkel más felekezetűeknek, vagy minden polgári jogokból lett teljes kirekesztésekkel. Több európai országokban mindazáltal a­ catholicismus kizárólag tartá fen magát. A­ vestfáliai béke által ismertetett él mindkét felekezetű protestáns egy­háznak status-egyház-formálhatási joga Német­országban , mialatt catholicusok és protestánsok egymást, maguk belső viszonyaikat illetőleg, a­ collegialis rendszer jogai szerint, egymástól füg­getlenül tűrik. A­ catholicismustól elvált német tartományo­kon kívül Hollandia és a­ három scandinaviai or­szág emelte a­ protestáns vallást status- egyházzá. Angliában sajátságos status-egyházzá alakult a' protestáns egyház, ámbár elfogadott elvei legke­vesbbé sem jogosíthatják kizáró, 's status-egyház formálására, mivel a­ protestantismus ellentéte a' catholicismus stabilitási , egyedül-idvezítői és egyedül uralkodási elveinek. A' protestantismus elve a' formákra nézve: nyugott haladás, ok­szerű türelem/s szabadság; velejére nézve pedig: lelkiösmeret és hitszabadság; 's igy következet­lenség magát a' status-társaság egyedül uralkodó hitfelekezetének vallani. Frankhonban régidő óta a' kath. vallás ural­kodó és status-vallás, mellyet XIV dik Lajos egyedüli vallássá akart alakítani. Az Alpeseken túli félszigeten, u. m. a' Pyrenein, minden olasz tartományokban, Spanyolhonban és Portugalliában, mai időkig a­ rom. cath. vallás kizárólag tartotta fen magát, a­­nélkül, hogy más felekezeti­eknek nyilvános istentisztelet engedtetnék. Nem külön­ben Brasiliában és déli Amerikának most függet­len, egykori volt spanyol gyarmataiban. Oroszországban az orthodox görög­ egyház orosz egyháza a­ c­ár főnöklete alatt. Politika kí­vánta ott, hogy a' vallásos és egyházi élet a' vi­lágival egybe-olvadjon, azaz, orosz görög-egy­ház és Oroszország egyet jelentsen. A* görög­ egy­ház az orosz nemzeti elemeket életre hízta, birta, beszentelte, *s alapja jön az orosz nemzetiségnek, akkor, midőn az, mint status-vallás ügyesen vá­lasztott eszköz a' tudatlan népnek szenvedőleges engedelmességben tartására, 's olly tulajdonoknak a1 népbe át-plántálására, mellyeken az önkény kórói leginkább tenyésznek. Egészen feltűnő ellentétben áll azonban sza­bad Északamerika, egyházi ügyeiben, az ó-világ országaival. Ott teljesen el van különözve a* sta­tus az egyháztól, a* vallásos szabályok a* politi­kaiaktól ; nem találni ott sem egybe­olvadását a­ kettőnek, sem egyike alárendelését másikának. Uralkodó, kiváltságolt, vagy statushatalom által pártfogolt egyház ott nem létez. Sőt a­ legtöké­lyesebb vallás- és hitszabadság él nálok, 's nem puszta türelem vagy eltűrés, mint Európában, és él a­ számos, különböző ugyan, de egymás mellett békében megfévő hitfelekezetűeknek az isten­tiszteletre szükségesek megszerzésére szabad ál­dozat­készség elve. A* status-egyház elve nálok teljesen el van vetve. Költségeiket magok fede­zik. Nem tarták remélhetönek, hogy papi rend, mellyről a' status gondoskodik, hivatásában olly szorgalmas lehessen, mint azok, kiknek érdemök saját belső értékök 's hasznos voltuk által latol­tatnak. Úgy vélték, hogy épen az egyházi köz­ségeknek a­ politicai tekintélyektől való teljes el­választása , 's az istentisztelet költségeinek az illető hitsorsosok által leendő fedezésével, a­­nél­kül, hogy a' statusok vagy kormányaik által egy nagyobb érdemű é s hatályosabb papi rend állíttat­nék fel, mint az angol fő­egyház felmutathat, a­ valódi vallásosságot jobban előmozdítandják. Fő­elsőbbsége ezen amerikai rendszernek az európai fölött az, hogy minden összeütközés az egyházi és világi egyesületek között ki van kerülve ; szo­ros elválasztása a' vallásosnak a'politikaitól, egy­háznak a' statustól egyrészről biztosítja a' status­hatalmat, midőn másrészről megóv a' lelkinek a' világival való azonosítása ellen. A' vallásos ér­zelem azonban nálok nem hogy fogyna, sőt bár­me­ly európai tartományival versenyezhet. — Az amerikaiak erkölcsi állapotjokról lásd: Die Ame­rikaner in ihren moralischen,­­politischen und ge­sellschaftlichen Verhaltnissen. Stuttg. und Tübing 1837. Francis P. Grund, és Julius" Nordamerikas sittliche Zustande Bd. 1. Leipz. 1839. Egyébiránt a* franczia forradalomig 's még jóval azután is Némethonban mind a' protestáns, mind a­ catholicus tartományokban ismeretlen volt a' korlátlan lelkiösmeret- és vallás-szabadság, 's jog-különbség volt az uralkodó status-egyház és más egyházak között, mert mindig a' világi ha­talom szeszélyétől függött, az egyház szabadságát kiterjeszteni vagy korlátozni. Csak a­ Napoleon alakította német­ tartományokban volt első példája annak, midőn törvényben mondatott ki mindenki-

Next