Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1846 (5. évfolyam, 1-51. szám)

1846-10-18 / 42. szám

ama nagy tüzet, ama nagy világosságot a' refor­mátiót meggyújtotta. Nagy dolgokat tanított Lut­her azon kor szelleméhez képest, Romának ellen­mondani, — az igazságnak pártját fogni ekkor még csoda volt, — a' világ suttogva beszélt a' szegény barátról, ki az előtt néhány évvel házak ablakai alatt énekléssel kereste, mint tanuló, élelmét, ő pedig a'világ hallattára szólott, 's beszéde az ismeretes világot átzengette. Rövid idő múlva szo­ros volt Luther hallgatóinak a' kis kápolna, 's pa­rancsot kapott a' város tanácstól, hogy a' székes egyházban tartsa szónoklatait. Ez legyen azért elmondva, hogy mi jelenkori egyházi szónokok feleljünk meg magunknak e­ kérdésre: „Mi lenne mi belőlünk, ha hetenként annyit fáradnánk az igazságért, mennyit Luther csak egy nap is fáradt ?" 6) A­ protestáns pap eke a­ maga hivatalá­ról. Azt mondja Luther: „hozzá kell szokni a' papokról ugy szólni, mint az irás tartja. Eléggé világos, hogy az apostol egész néptömegeknek mondja; ti vagytok Istennek választott népe." 'sa't. Vannak ugyan némellyek a' gyülekezetek­ben, kik hivatalnokok és szolgák 's arra kötelez­vék, hogy azokban tanítsanak, és a' sákramento­mokat kiszolgáltassák : de papok vagyunk Isten előtt mindnyájan, ugy mint keresztyének mert ámbár mi köre és kősziklára helyheztettünk, ki a' legfőbb pap az Isten előtt, és bírunk mindazzal, mivel ő birt, mindazonáltal egy paphoz illő do­log , hogy ő Istennek hirdetője legyen, és azon hivatása van, hogy az ő igéjét tanítsa. De minden keresztyén taníthatja ezt, hirdetvén egyike a­ má­siknak Isten hatalmas tényeit, — mikép váltat­nánk meg mi a­ bűntől, — mikép hivatunk az öröklétre. A­ világosság kedves dolog Isten előtt, mert erre vannak híva az emberek, — hívogas­son azért minden ember a'világosságra, kitől mint telik. A­­hol azért embereket láttok, kik ezt nem tudják, utasítsátok és tanítsátok, mint ti is tanultá­tok. Mi úgy látjuk, mondja tovább Luther, „leg­főbb kötelességünk nekünk keresztyéneknek, hogy hirdessük Istennek tökélyeit. Ez legelső 's legmagasabb míve a' szeretetnek, hogy ha valaki hiszen, másokat is hitre vezessen, a' szerint, a' mint ö ahoz jutott. Innen láthatjátok, hogy Krisz­tus minden embert beiktatott a' külső szónok hi­vatalába , és nem csupán a' püspököknek adatott ezen hatalom, hanem minden keresztyénnek meg van parancsolva, hogy hitét nyilvánosan vallja, 's másokat hitre és világosságra vezéreljen." Ebből láthatjuk, mit tartott Luther a' „hierarchia ordi­nisről, 's mint kell egy protestáns papnak is nézni hivatalát, hogy t. i. ez papi származási fánkat fel nem viszi egész azon szikláig, mellyre a' pápai, püspöki hatalom szeret támaszkodni. — Értsenek tehát erről azok, kik a' superintendens körül püspöki füstöt szeretnek illatoztatni. Lutherről, midőn az augsburgi országyülés alatt Coburgban tartózkodott: „Én nem győzök eléggé csodálkozni Luthernek illy szigorú időkbeni szi­lárdságán , örömén és hitén, ezekben pedig még napról napra erősödik az Isten beszédének szor­galmas olvasása által. Egy nap sem múlik el, mellyen ő legalább három órát imádságra ne szentelne. Én egyszer szerencsés voltam őt hal­gatni, midőn imádkozott. Boldog Isten , micsoda szellem, micsoda hit van az ő szavaiban! olly buzgón fohászkodott, mint gyermek, ki tudja bi­zonyosan, hogy jó atyjával beszél. „Én tudom, így szólt ő , hogy te a' mi édes Istenünk és atyánk vagy. Bizonyos vagyok azért benne, hogy a'te gyermekeidnek üldözöit ki fogod irtani; ha te ezt nem tennéd, ugy a' veszedelem tied és mienk lenne. Az egész mív, mellyben mi fáradunk, tied; a' mit mi tettünk azt kellett tennünk; azért, édes atyám, légy kegyelmes azt megőrizni!"4 „Midőn ekkép hallom én őt imádkozni, mond tovább Dietrich, csengő szavával: égett szívem a' nagy öröm miatt, mert olly kedvesen 's áhíta­tosan beszélgetett Istennel, mintha bizonyos lett volna, hogy mindennek úgy kell megtörténni, mi­kép ő kívánta." Hogy Luther nagy vállalatjának súlyos terhei közt lelkének tápját találta fel az imádságban, arról kételkednünk nem lehet, mert hivő léleknek ez egyetlen éltető eleme, csak is innen lehet kimagyaráznunk, hogy birta azon sok terhes foglalatosságot egy ember elvégezni, mellyet a­ történettan Luthernek tulajdonít. Illy Lutheri hitre, vallásos reményre é s buzgóságra nekünk jelenkor papjainak is nagy szükségünk volna. 8) Liturgiai szolgálat. Luther a­ reformatio­ról még alig gondolkozott, midőn 1510-ben zár­dája ügyében Rómába küldetett; egyben az ott levő egyházak közöl valamellyik ünnepnapon ő is misét olvasott, 's kedves szokása szerint ünne­pélyesen 's apostoli buzgalommal végezte azt, ugy hogy míg ő egy misét végezett, a' hirtelen­kedő olasz papok hetet is elolvastak más oltárnál, 's kimentökkor e'gunyszavakkal illették őt: „fra­tello, passa, passa, — ." Luther ezen meg nem zavarodott, hanem szokása szerint végezvén miséjét, elhagyta az egyházat. Egy jele ez ismét a' lelkes pap benső buzgalmának. 9) Luther, mint lelki atya öt beteg mellett. 1540-dik évben Melanchton Weimarban olly sú­lyos beteg volt, hogy Fridrik Herczeg éltéért ret­tegett , azért is Luthert Wittembergából sebesen hozzá vitette. Luther érkezésekor barátjának szemei bezárva voltak, értelme elhagyta, szava­­i hallása elállt, arcza, szemei beestek, sem evett, sem ivott, rá ismerni lehetlen volt. Luther e' lát­ványon igen megrettent, 's igy szólt társaihoz: Isten bocsássa bűnöm, az ördög mint elidomtala­n) A' papi magány fohász. Dietrich igy ii­dította ez arczot:" Ekkor az ablakhoz fordult 's ^tilfc rm *

Next