Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1847-05-23 / 21. szám

hol ennek helye van , iskolai tanító-székekben; hadd vívják ki, elme súrlódása által, a' tiszta igaz­ságot : ez az egyesülésre­ vezető czélszerü út, mire vezérlést, mind a' most létező fövebb isko­láktól, mind a' felállítandó pesti egyetemi isko­lától méltán követelhetjük, mielőtt kiáltó székle­vénk a' pusztában, 's megegyengettük az Urnák Urát. Soha ne vegyüljön e' harczba polgári hata­lom; mert nyomasztásával árt és nagyobb szaka­dást csinál. A' rohanó ár megfér néha medrében, de gátoltatva kicsap 's károkat okoz. Elfogadjuk azonban, a' világi tudósok tudományos vitáját; mert közérdekű szentség 's drága kincs a' val­lás, mellynek igazságai mellett harczolni kell, nem öröcel, hanem tudománynyal és okossággal. Itt van már helye, hogy kimondjam, mikép ké­szülhet meg, sok időre számítás nélkül, lényegi­leg a­ protestáns testvérek közt az egyesülés, noha a­ felvilágosultak közöl már régen kidűlt a­ választó közfül. Tegyük­ félre a­ symbolikus könyveket, ma­radjanak azoknak, a­ mi c­élra tételeket vették, történeti adatnak, t. i. mikép értették és magya­rázták hajdan a­ szent irást. Menjünk mi vissza az eredeti kútfőre, az evan­gyéliomra,csak azokat fogadjuk el hitünk tárgyai­nak, mellyek ott megírattak; mert ha mi Jézus­ban Isten követét, az isteni kijelentések tolmá­csolóját ismerjük, ezzel megismerjük azt is, hogy ő mindent megtanított, mi a' ker. vallás lénye­gére tartozik, a mit az embernek hinni, csele­kedni kell a­ végeit, hogy az örök életet meg­nyerhesse; mert ha valami lényegest Jézus el­hallgatott volna, isteni követségében nem járt volna el. Úgyde ő nyíltan megmondotta, hogy mindent megtanítokt, mit az üd­vösségre tudni, hinni és cselekedni kell. János ev. V.24,27,40. János VIII. 31, 32, 51. János XVII. 4. Mivel tehát az isteni kijelentés teljesen be van foglalva Jézus tudományába, és nem állíthatni, hogy Pál, Péter, vagy más apostol egészítette ki azt, innen egye­nesen következik, hogy sem nem Péter, sem nem Pál,sem nem Ágoston, sem nem Luther és Me­lanchton, sem nem Zwingli és Kálvin, a' mi üd­vösségre oktató mesterünk, hanem Jézus,— és igy egyesülni akarván a' hitben, Kristushoz kell vis­­szatérnünk.­­ Mivel pedig Jézus Ádámról, az ő bűnbe esésé­ről, bűnének a' maradékra elragadásáról,az ős­atya büntetésének utódaira kiterjesztéséről, az emberi természet teljes romlottságának elörökléséről, minden jóra lehetetlenségéről, Ágoston sötét ál­lítmányáról egy szót sem­ szólott; a­ megigazu­lást pedig egészen más értelemben tanította, mint ez későbben a' theologusi dogmákba beszövetett: ezek tekintetéből, mi, kikre bízatott az Jézus tu­dományának tanítása , felhagyva a' termék ellen, 's olly dolgokba vágó dogmákkal, mellyekben ember nem határozhat: szónoki székeinkből, meg­bízatásunk szerint, hirdessük, tanítsuk csak egye­­dűl az evangyéliomot, minden hivők üdvösségére; utánozzuk Jézus felséges tanítását, az erkölcsiség terjesztésében; győződjék meg kiki erről, hogy az általán fogva megromlott emberi természet­ről , melly isteni kegyelem nélkül semmit mást nem tehet, mint bünt, — az örök elrendelésről, az erény és jócselekedetek nélküli megigazulásról való papolás a' népet hivebb alattvalóvá, tör­vényhez engedelmesebbé, szóval jobb erkölcsű­vé soha nem teszi. így mi Isten beszédének sá­fári, kik alólról felfelé­ hatólag munkálkodva ter­jesztjük az evangyéliom elvei szerint az erkölcsi­séget, belsőképen már­is egyesülve vagyunk, egyesülésre készítjük hallgatóinkat is, —­­s majd midőn egyházi főigazgatóink által kikiáltatik : a* második, csendes­ folyamatú reformatio után, el­jött az Isten országa, térjetek egyező hitre: külső­képen is megleszen, illy előkészületek után, min­den akadály nélkül, az egyesülés. E­ békés előkészület utján nem merészlem érinteni protestáns testvéreink hitfogalmát, egye­bekre is, de kivált az úrvacsorájára nézve. — Bántatlan fogják ők, a' felvilágosult lelkűek, meg­tenni a'józanokosság­ kivánta újítást, megemlé­kezvén arról, mit a' haldokló nagy Luther utolsó szavaiban e' hittan felett nyilvánított; 's miután e' szent vacsora szerzésében az Urnák egyedüli czélját, a'kenyér és bor feletti vitázás nélkül, hall­gatóikkal felfogatják : az ő felvilágosult hallga­tóik a' külső szertartáson nem fognak felakadni, akár kovászos, akár kovásztalan kenyér adassék nektek, — mint jelenleg, másutt is, az én gyüleke­zetemben is, nem vonogatják magokat, protest testvéreink a­ kenyér elfogadásától, a' szent va­csorával élve , mint én magam is, lelkem botrá­nya nélkül, testvératyánkfiai templomában több­ször részesültem az úrvacsorában. — Minthogy pedig ha az egyesülni kivánó egyik fél sokat en­ged a­ közönyösökben, sokat elhagy szertartásai­ból az egyetértésért: az igazság azt kívánja, hogy mi is a' mi jó, ártatlan,üdvös­ czélú, fogad­juk el az ő kivánatukra. Miért ne volna elfogad­ható, ha csak ezek a' szertartások akadályoznák az egyesülést, a' kovásztalan kenyér, mellyet adott Jézus is a' maga tanítványinak? Hiszen a'kenyér anyaga itt a' symbolum, nem a' kovász; miért ne lehetne a1 Jézus halálára emlékeztető gyászos ke­reszt az Úr asztalán ? hiszen nem szégyeneljük mi Üdvezítőnk keresztét 's keresztéről való tu­dományt; miért volnának botrányra, a' szent va­csora szerzésének estvéjére visszaemlékezted égő gyertyák az úrasztalán ? ? ? — Valljuk meg mi is reformátusok, hogy az úrvacsorája szent alkalmával mondani szokott közönséges gyónó vagy bűnvalló könyörgés, a* vallató három kér­dések, reformátiot kívánnak. — Én Pál apostollal tartok, ki a' keresztyéni szabadsággal­ élést ta­nítja 's szivünkre köti Rór­. XIV. „A* ki a­ hit— «

Next