Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1847-09-12 / 37. szám

objectiv realitásuk? mivelhogy a' mi értelmünk törvényei, mellyek szerint Ítélünk, relatív határok közé szorítvák; különben is az Istenben, mint vé­letlenben, még az absolut ellenkezések sem ha­tározzák egymást (t. i. a' mi gondolkozásunk szerint). /?) Meg kell jegyezni azt is, hogy még a' rela­tív fogalmaknak, relatív igazságoknak, vagyis, a' relatív fogalmakból, közvetített ismereteinknek, csak addig és annyiban tulajdonít elménk obje­ctiv realitást, míg azon fogalmak, igazságok, az ő saját relativitásuk körében maradnak; mihelyt on­nan a' tér­ és idő határain kivül emeltetnek, 's absolut fogalmakra viszonyíttatnak : azonnal csak homályos subjectiv igazságoknak, homályos sub­jectiv ismeretnek maradnak. P. o. valamint mi­dön azt akarom megtudni, ha két öles continuum rövid-e, vagy hosszú ? ha azt egy másik, véges continuumhoz viszonyítom, tökéletes meggyőző­dést szerzek annak rövidsége, vagy hosszúsága felől, de ha az említett két öles continuumot a' véletlen continuitáshoz viszonyítom, akkor nem vagyok bizonyos, hogy a' kétölnyi hosszúság rövid-e, vagy hosszú ? Első tekintettel ugyan rö­vidnek tetszik, mivel a' végetlent mi a' legna­gyobbnak szoktuk képzelni , de ha jól meggon­doljuk a' dolgot, egyátalában nincs több jogunk az említett két ölet akár rövidnek, akár hosszú­nak állítani, mint tagadni; mert a' két öl, magá­ban véve, sem nem hosszú, sem nem rövid levén, ha véletlenhez méretik is, csak illy határozatlan­nak kell maradnia szükségesképen; azaz, itt a­ mi ismeretünk csak homályosan subjectiv. Hasonló­képen midőn azt akarom megítélni, hogy vala­mellyik cselekedetem szabad-e, vagy szükséges­képeni? ha azt más embernek, vagy oktalan ál­latnak cselekedetével hasonlítom össze, akkor vi­lágos (subjective-objectiv) meggyőződésem lesz cselekedetem szabadsága vagy szükségessége fe­löl , de ha említett cselekedetemet az Isten vé­getlen cselekedeteihez, végetlen munkásságához, tökélyeihez hasonlítom , akkor nem vagyok bi­zonyos, hogy az én cselekedetem szabad-e, vagy szükséges képem­ ? Első tekintettel ugyan ugy lát­szik, hogy cselekedetem mindig szükséges képem­, mivel mi az Istennek végetlen munkás erejét a' természet minden pontján jelen lenni képzeljük, azaz, a' természetnek minden pontját Istentől köz­vetlenül függeni gondoljuk , de ha jól gondolóra veszem, egyátalában nincs több jogom cseleke­detemet szabadnak vagy szükséges képem­nek ál­lítani, mint tagadni; mert cselekedetem, magában véve, sem nem szabad, sem nem szükséges képeni. Már pedig, hogy az isteni végetlen munkásság az én véges munkásságomat miképen határozhatja szabadnak, vagy szükségesnek, okosságom körén túl esik, vagy, mint fentebb is mondom, itt leg­fölebb is homályos subjectiv meggyőződést sze­rezhetek. Nem csuda tehát, hogy e­ tárgyban a' tudósoknak egy része szintúgy kimagyarázta az emberi cselekedetek szükségességét, mint a' má­sik része a' cselekedetek szabadságát. Ugy­szintén midőn azt akarom megtudni, hogy az én bizonyos veszélybeli megtartatásom isteni gondviselésből történt-e vagy fatumból ? ha em­bertársamnak ugyanazon, vagy ugyanollyan ve­szélybeni elveszéséhez viszonyítom , akkor tö­kéletesen meg vagyok győződve, hogy én gond­viselés által tartattam meg; ha pedig megtartatá­somat az Isten végetlen tökélyeihez, nevezetesen mindentudóságához, mindenhatóságához viszonyí­tom, akkor nem vagyok bizonyos a­­felöl, váljon gondviselés által tartattam-e meg, vagy fatum­ból ? Első tekintettel ugyan ugy látszik, hogy is­teni gondviselésből, mivel mi az isteni gondvise­lést az Isten mindentudóságából, mindenhatósá­gából eredőnek szoktuk gondolni , de ha mélyeb­ben megvizsgálom a­ dolgot,­akkor nincs nagyobb okom megtartatásom alkalmiságát vagy szüksé­gességét állítani, mint tagadni: mert az én idő— és térben történt megtartatásom az Istennek téren és időnkivüli végetlen tökélyeiben nem mérheti ki azon pontokat, mellyek az idő és tér határai közt megjelenve vagy occasionalismust, gondvi­selést, vagy fatalismust közvetítsenek, okozzanak. Mellyre nézve nem csuda, ha e' tárgyban némel­­lyek fatalismust, mások gondviselést következ­tettek. — Ezekből tehát röviden az a­ tanúság , hogy a' mi cselekedeteink, mint szintén a­ törté­netek, események, magukban véve, sem nem sza­badosok, sem nem szükséges képennek, de ha ezek ugyan csak térben és időben jelenő cselekede­tekkel, történetekkel tétetnek viszonyba , akkor vagy bizonyosan szabadok, vagy bizonyosan szükséges képesnek , ha pedig absolut fogalmakra viszonyítatnak , akkor szabadosságuk vagy szük­ségességük az emberi ész előtt bizonytalan ugyan, de azért egyiknek hivésére (hogy czélunkhoz közeledhessünk,hogy boldogok lehessünk) el kell magunkat határoznunk. Ezen elhatározás azonban a' pozitívitásból, p. 0. vallásos tekintetben a' ki­jelentésből, — szokott folyni. Miből ismét önkényt következik, hogy az em­beri szabadság, isteni gondviselés, elevei elrende­lés, kegyelem 'stb. csak mint relatív fogalmak, adnak tudatos meggyőződést, mint absolut fogal­mak pedig a' hit világába tartoznak,'s ugyanazért csak subjectivos értékek és becsök van reánk nézve. De lássuk már azt, hogy ha a' szabadság és szükségesség, mint ellenkező fogalmak, megáll­hatnak,— sőt szükséges képeni föltételei egymás­nak egymás közt- vajjon mi módon eshetik ez meg? — E­ kérdés azonban nem azt teszi, mintha azt akarnók megfejteni, hogy a­ szabadság és szük­ségesség, minden differentiájuk végső elenyész­tével, minő törvények szerint nyelik be egymást, mint metaphysical vagy absolut fogalmak? mivel

Next