Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1847-09-26 / 39. szám

gyok én (Jézus), hogy cselekedjem, Isten! a' te akaratodat. Eltörli az elsőt (áldozatokat), hogy az utósót felállassa (Isten akaratának cselekvését.) 3) Jeruzsálembe való búcsújárások. Jeruzsá­lem 's annak temploma az Isten lakásának tarta­tott, 's mondatott (Ján. IV. 20.) hogy Jeruzsálem­ben kell az Istent imádni, 's e' helyütt őtőle a' bűnök bocsánatát megnyerni. Ide vonattak az ó testamentomnak több helyet, p. o. 1. Kir. VIII. 5 Móz. XVI. 15.16. Zsolt CXXIL, mellyek sze­rint tartozott mindenik férfiú, évenként három­szor, Jeruzsálembe menni, ott az Istent tisztelni 's tehetsége szerint egyszersmind adózni Jézus e' búcsújárásokat minden bizonynyal lelki setétségnek 's ravasz adóztatásnak tekintette ,s névszerint ez értelemben szólott : Ján. IV. 21 (a1 samariabeli asszonyhoz:) Elhigyed, hogy eljö az óra, mellyben sem e1 hegyen, sem Jeruzsálem­ben nem imádjátok az Atyát. 23. De eljö az óra, és az most vagyon, mikor az igaz imádók imád­ják az Atyát lélekben és igazságban.—E­ búcsújá­rásokat, hogy Jézus nem becsölte, világos azon egykori felingerüléséből (Ján. II. 15), hogy kötél­ből ostort csinálván, kihajta mindeneket a tem­plomból, mind az ökröket, mind a' juhokat, és a' pénzváltók pénzöket elhinté, és az asztalokat fel­fordít­á. 4) Böjt, hosszú ima-mondások, s alamizsna­osztogatások szinte használtattak az Isten harag­jának lecsilapítására 's kegyelmének megnyeré­sére. Hogy Jézus kortársai felette sokat helyez­tek ezen vallásos eljárásokban, kitűnik leginkább azon harczból, melly e' tárgyban lefolyt 's meg­vívatott; név szerint : Máté VI. 1—7. Luk. V. 33-35. 1. Kor. XIII 3. Luk. XVIII. 12.­­stb. Jézus és az apostolok e' balvéleményekkel szembe­ szálltak és azt tanították, hogy jó a' böjt, ha az annak idejében használtatik; jó az ima, ha Isten iránti fiúi tiszteletből származik ; jó és dicső az adakozás, ha szeretetből történik : ellenben, a' bűnnek takarója egy sem lehet. A' vétket meg kell bánni, el kell hagyni, 's az Isten irgalmas­sága megbocsátja azt merő kegyelemből. Ha a' böjt Isten haragját lecsilapíthatja 's bűnbocsánatot idézhet elő : mi könnyű az a szegénynek ? és ha ugyan azt teheti az alamizsna : mi könnyű az a' gazdagnak, a' csalónak, a' tolvajnak 's a' rabló­nak ? és ha ugyan azt teheti a' hosszú ima: mi könnyű az bármelly embernek ? Nem, — Iste­nünk bírói méltóságával 's igazságával így ját­szanunk nem szabad, 's a' ki teszi, vagy hogy történjék, tanítja, ám vessen magával számot, mi­kép fog annak idejében, Isten előtt, kárhozatos cselekedeteiről számolhatni! ? Mind­ezekből kitűnik, hogy az ó-testamentomi vallásos szabályok 's törvények súlyosan nehe­zedtek az erkölcsre, — mert a' tisztábbat 's ne­mesebbet elfojtották; súlyosan nehezedtek az új nemzedék neveltetésére, melly a' szabályok 's czeremoniák tengerében megfáladt; súlyosan ne­hezedtek az isteni tiszteletre, kemény adóztatássá válván ez a' czeremoniák által;súlyosan nehezed­tek a' nemzet társas viszonyaira, tiltván a' más nemzetbeliekkel való társalgást. Mindennélfogva Jézus és az apostolok az ó testamentomot nehéz igának tekinték és épen ez értelemben szól Üd­vözítőnk Máté XI. 28—30.: Jöjetek énhozzám mindnyájan, kik megfáradtatok és megterheltet­tetek, és én megnyugosztallak titeket. Vegyétek fel az én igámat, mert az én igám gyönyörűséges és az én terhem könnyű, — azaz: „Odahagyván Mózes számnélküli czeremoniáit, terhes 's káros rendeléseit, kövessétek tanításomat; tanításom gyönyörűséges iga , Istennek 's felebarátodnak szívbeli szeretete." Szinte ez értelemben határo­zott a' jeruzsálemi apostoli zsinat, mondván: Csel. XV. 10. 24. Miért kísértitek az Istent, a'tanítvá­nyok nyakokba olly igát vetvén, mellyet sem a' mi atyáink, sem mi el nem hordozhattunk ? Mi­velhogy hallottuk, hogy némellyek mi közölünk valók kimenvén, titeket megháborítottak beszé­dekkel, a ti lelketeket megtántorítván, kik azt parancsolták, hogy körülmetélkedjetek, és a' Mó­zes czeremoniáit megtartsátok, kiknek mi azt nem hagytuk volt." Ezekből kitűnő továbbá, hogy őseink miért nem boldogulhattak a* megigazulási czikkel, a' justi­ficatioval ? Ők Jézust és az apostolokat nem ér­tették; azért az egyik fél azt vitatta, hogy néma' jó cselekedetekből, hanem merő kegyelemből iga­zulunk meg ; másik fél ellenkezőt vitatott; har­madik a' hitet tette alapul, a­­nélkül, hogy értel­mét meghatározta volna világosan ;a' legnagyobb rész pedig, mai napig, külső szertartásokban ke­resi boldogulását. Pedig beh könnyű és szép ez, Jézus értelmében,és rövidke! imígy:,,Jézus mondja, hogy Istenemet 's felebarátomat teljes szivből sze­ressem ; ezt hiszem, hogy ha követem, Isten 's ember előtt kedves leszek, üdvözülök ; ha e jé­zusi szeretet ellen vétkeztem, bűnömet meg fo­gom bánni 's elhagyni; Istenem pedig, mint ir­galmas atyám, merő kegyelemből meg fog nekem bocsátani." Világos ezekből végezetre, hogy Jézus és az apostolok elválasztó falat vontak az ó és az új, a­ zsidó és a keresztyén vallás között, — eltörlöt­ték az elsőt, 's felállították a' másikat. Mi való­ban nem jól cselekszünk, hogy mind a' kettőt egy­bekötötten áruljuk, mind a' kettőt egyformán ajánl­juk, 's tanításaink alapjául mind a' kettőt ves­szük. Zsidók vagyunk-e vagy keresztyének ? Vagy mind a' kettő? Vagy valami ebből,valami amab­ból ? Igenis igaz, hogy túl menvén Mózes köny­vein, mellyekről ezúttal már másodszor eleget szóltam,— túlmenvén Józsue,Birák,Sámuel, Kirá­lyok, Rúth, Esdrás, Nehemiás­­ s Eszter — legin­kább háborúkról é s bálványimádásról szóló — könyveiken, — találunk Jób könyvében szép költé-

Next