Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1847-03-28 / 13. szám

PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. 13. szám. Hatodik évi folyamat. Márt. 28. 1847. Megjelenik e' Lap 1 íven minden héten egyszer , vasárnap. — Előfizetési ár félévre Buda-Pesten házhozhordással 2 ft 40 kr, borítékban 3 ft 40 kr., postán küldve 3 ft 40 kr. pgő pénzben. Előfizethetné Pesten hatvani-utczai Horváth-házban 4S3. sz. alatt földszint Landerer és Heckenast könyvnyomdája n­gyszobájában és minden magyar- és erdélyországi kir. postahivatalnál. TARTALOM: Unió körüli nézeteim. Szabó István. — Békítő szó a­ soproni papválasztás ügyében. Haubner. — Nógrád egyházmegye közgyűlése. Biszkup Nathanael. Iskolaügy: Iskola-rétegesítési terv. Készítette Szigeti Varga János. — közli 's jegyzetekkel kiséri Ká­rolyi István. — Vegyes közlemények, VJnio körüli nézeteim. 1. Unió cí hittanokra nézve. Mióta Luther és Zwingli a' lelkiösmeret-szabadság lobogóját föl­emelték , azóta katholikusok és protestánsok, mind könyvek, mind össze-jövetelek által, a' viszonti egyesülést igen sokszor megkísértették. De a' könyvekben megin­t malasztok papíron maradtak,— az össze-jövetelek leghőbb szavai, minden siker nélkül, elhangzottak. És a* mit apáink nem tehet­tek, mi is utódok, a' dolgok jelen állása mellett, nem tehetjük; mert a' tridenti zsinat, vallás dol­gában, örök hely­ben-állást parancsolván hívei­nek, ez által chinai falat épített, a* két egyházat egymástól erősen elzárót. Mivel hát a' kath. egy­háznak másképen gondolkodni, érteni nem sza­bad, mint a' hogy a' tridenti zsinat, számára, ki­mérte, 's ennélfogva hivei is előre nem haladhat­nak 5 és mivel más részről,a' protestantismus el­vei, a' lelkiösmeret-szabadság, a' vallás körüli okos vizsgálódás, az időnkénti tökéletes büldetés vissza­lépést egyátalában nem engedhetnek: látni­való, hogy, a' dolgok mosti állása mellett, a' két egyháznak hittanokbani egyesülése annyi, mint lehetetlen. Hasonlóképen, mióta Luther és Kálvin külön egyházakat alkottak , azóta a* két felekezet do­ctorai, tudósai, sokat írtak az ehajtott egyesülés­ről,— voltak szép reményekkel biztató tanakodá­saik , de a' legszebb remények hamar eltűntek, mint a' leáldozott nap utósugarai. Itt-ott, később lettek egyesülések, néhol jó sikerrel, — néhol pedig csak azért egyesültek, hogy ismét elvál­janak. Jelenleg hazánkban is a­ két felekezet egye­sítésének eszméje napi­renden van. Valóban kí­vánatos, hogy kiket azon indokok sürgettek a­ ró­mai egyháztóli elszakadásra, azon lélek vezérlett, azon czélra törekedtek,— és kik kezdetben egyek valának : bár soha meg ne hasonlottak volna! vagy, ha ez megtörtént, minél hamarabb egye­sülnének örökre! Ezen egyesülését a' két pro­testáns felekezetnek, addig, hihetőbbnek véltem, míg e' lapokból nem olvastam, hogy a' magyar­­­országi ev. lutheránusok a' meg nem változtatott s hit-formát tartják, 's erre esküsznek püspökeik és papjaik : most azonban már kevesebb reményem, s Igaz, számra nézve kevés az, mi a* két egyházat I külön-tartja. Már 1561-ben a' navarrai király­­ Henrik Gluch Györgynek igy nyilatkozik : ,,Lu­therum et Calvinum in 40 articulis communiter a papa dissentire*, inter se in 39 convenire, unum treslare contraversum,. . . deinde eliam de com­ponendo contraverso 111o unico articulo serio de­spicere." És mellyik ez a' 40-ik czikk? Leg­­­főképen a' meg nem változtatott hit-formának 110-ik czikke, melly az úrvacsorájáról imigy szól: „De coena Domini docent, quod corpus et san­> guis Christi vere adsint et distribuantur vescen­tibus in coena Domini, et inprobant secus docen­tes/1 — Erről a­ csikkről már maguk az időbeli lutheránusok megvallják, hogy csak az akkori ne­héz idők körülményeihez volt alkotva. Nevezete­sen így írtak Vilhelm és Lajos kassiai uralkodók, a' szász választó-fejedelemhez : „nam quod so­­ Ilim et nominalim ad primum immutatam confessio­­­nem augustanam, quae islo quidem tempore scripta lest in summa festinatione et angustia temporis, j alque eliam in maximo metu praesensium pericu­s lórum, adeoque mollissime, ne offenderetur Cae­ssar, neve principes Evangelici, in sum­mum vita ©­­ periculum adducerentur, provocatur, eoque illa, quae postea, in praecipuis arlicuiis, summa cum diligentia et cura locupletata et em­endata est, si non reficitur, saltem suspecta apud alios redditur, id adprobare non possimus." — A' császár pedig és a' több kath. herczegek, kiknek jelenlétökberc fölolvastatott a' kérdéses czikk, igy ítéltek :„Do­cimus artic. in verbis nihil oí Fendit, quando faten­tur in Eucharistia post consecrationem legitimé factam, corpus et sangvinem Christi substantiali­ter et vere adesse." — A' megjobbítatott hit­formában pedig az úrvacsorájáróli czikk így hang­zik : „De coena Domini docent, quod cum pane et vino vere exhibeantur corpus et sangvis Christi vescentibus in coena Domini." Ezen megjobbított hit-formáról, a­ többek közöt Hassiai Vilhelm, Augustus szász Electorhoz így nyilatkozik: „Non Beza et Gallasias in comment. de statu rolig. in Gallia, parte 1. pap. 80.

Next