Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1847 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1847-09-19 / 38. szám

38. szám. PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. Hatodik évi folyamat. September 19. 1847. Megjelenik e' Lap 2 íven, minden héten egyszer, vasárnap. Előfizetési ár félévre Budapesten házhoz-hordással 3 ft. 40 kr., postán borítékban küldve 5 ft. pengő pénzben. Előfizethetni Pesten hatvani-utczai Horváth-házban 483. szám alatt földszint Landerer és Heckenast könyvnyomdája ügyszobájában és minden magyar- és erdélyországi kir. postahivatalnál. nem. Mondtam előbbeni czikkemben, hogy a" val­lási eszméknek mintegy teste a' cultus. De minő különbség van itt a' hittan terén kizsákmányolt elméleteink (theoriáink) közt, 's ezeknek külső kiállítása közt az isteni tiszteletben! ? Mi elmélete­inkre nézve nagyobbrészt rationalisták vagyunk (szellemünkre nézve a' hosszú kabátok ritkulnak), még­is a' gyakorlatban most is a' symbolikus könyvek, elavult agendák, káték, énekes-köny­vek, ősi szólamok és más sok efféle örökölt ala­kok rabszolgái vagyunk. A hittan mint tudomány halad, de ezen haladás eredményeit a' gyakorlat­ban, a' külső nyilvános isteni­ tiszteletben nem látjuk, itten az új eszméket kialakítni nem akar­juk, *s így az egyházi élet kifejtése és szellemí­tése hátráltatik Mit használnak az elméletek, ha a­ gyakorlatban tespedés van! ? „Grau­theurer Freund ist alle Theorie, Und grün des Lebens goldener Baum.tt 3) Valóban még rajtunk sem teljesedett be Urunk azon mondása: „E!jó az óra, mikor az igaz imádók imádják az Atyát lélekben és igazságban" 4) Ná­lunk is az isteni­ tisztelet nagyobbrészt gépezetté vált; 's így nem csoda, ha alatta a' művelet­lenek alusznak, a' műveitek pedig hozzánk kiál­tanak : „ Ver Geist ist über eure Zauber formeln erhaben­ u 5) De bocsátkozzunk már a­ részletességekbe 's meglátandjuk, hogy ezen stereotyp alakok igen czéliránytalanok. Énekléssel kezdődik az isteni tisztelet; kezdjük mi is azzal a­ szemlét. Az ének­lés a­ protestáns isteni tiszteletnél semmi mellék­elem, de igen is fontos létrésze az egésznek. A* reformatio igen sokat nyert általa, 's Concensus jesuita azt mondta : „Hymni Lutheri animas plures^ quam scripta et declamationis, occiderunk." De a* legczélirányosabb dolog is káros lehet, ha benne bizonyos mérték nincs. A­ protestáns templomok­ban, általában véve, igen sok az éneklés. „Zwei, drei Iange Lieder sind offenbar für die Erbauung störend, zu mahl wenn diese Lieder noch oben­drein weder durch Inhalt noch durch Form­an­sprechen. Aberfreilich soll manauch nicht zu we­nig Zeit auf den Gesang verwenden und gleich TARTALOM : A* protestáns isteni tisztelet, alakjaira nézve. Sztehlo András. — Lélek gyümölcsei. Terhes Sámuel. — A­ k. somogyi egyházmegyének özvegy­pénztári indítványa mellett, és ellen. Szilágyi Anta­l.— Irodalom: Udvardy Ignác­z. „A­ protestantismus köztörténeti fejleménye." Dobos János. — Emlék­tár­cza : Levelek a' mult századból. Közli Dobos Já­nos. — Vegyes közlemények. A' protestáns isteni tisztelet, alakjaira nézve. „Wai Noth thut, ist — Gestalt nicht, — Wort nicht : — Leben! Weg, sag' ich, mit dem Streit' ura Wort und Form." Luther, in Werners „Weihe der Kraft." 4 Act. 1. Scene. Ezen Lap 20-dik számában a­ protestáns isteni tisztelet egyik árnyékoldalát érintettem volt, tudniillik az aesthetikai elem hiányát. Most e­ té­ren tovább megyek, az isteni tisztelet egy másik árnyékoldalát szemügyre vévén, melly épen olly káros­ következményü és a' protestantismus elvei­vel nyílegyenest ellenkezik. Értem a­ bizonyos, meghatározott, elavult, örökké ismételt és így gé­pezetté vált alakokat. A­ protestantismus alap­elve a­ haladás; ennek köszöni eredetét, ez éltető és tápláló elve, 's általa elébb-utóbb minden tes­pedő egyházon győzedelmeskedni fog. „Der Geist hat die Richtung genommen, alle Fesseln der Tra­dition, die seine freie Bewegung hemmen können, abzuwerfen."­­) Haladás tehát a' vallás terén is­­ mert ámbár a' protestáns keresztyén is azt hiszi, hogy Urunk tanítása örök, változhatlan igazság : ő mindamellett azt is tudja, hogy ezen igének ma­gyarázata s felfogása emberi, 's mint illyen, tö­kéletesbülést kiván ; 's hogy ezen tökéletesbülés következtében, az isteni tiszteletet is tökéletesí­teni szükség. — Azonban mimódon marad hű a­ protestantismus ezen alapelvéhez? — Valamen­­nyi tudomány óriási léptekkel megy előre,­­s az emberi élet az eredmények szerint alakul. „Der Geist geht nicht einseitig und allein weiter und lasst den Leib zurück. Dieser ist vielmehr stets vom Geist belebt, durchdrungen und beseelt, und jeder Fortschritt des Geistes muss sich nothwen­dig in der natürlichen Individualität auspragen." 2) Ez mindenütt észrevehető, csak az egyházban ') Roaenkranz. Studien. *} Kapp. Philoiophitcbe Erdkudc. Eiilt. ») Göthe. Faust. 4) Ján. Evangy. 4, 23. *) Kieier. Da» Wartburgot 1817.

Next