Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1848 (7. évfolyam, 1-52. szám)

1848-01-02 / 1. szám

­i •8 mával, nyíltan kimondja, hogy az ész az egyház­nak azon zsarnokságát, melly alatt több századok nyögtek, többé nem tűrheti. — És ezen tettéért köszönetül azt nyerte, hogy az egyháztól eret­neknek bélyegeztetett. Tudva levő dolog, hogy bevezetését a' theologiába a' soissonsi zsinat (1121) határozata szerint saját kezével kényte­leníttetett tűzre tenni. De ez hatását a­ helyett, hogy csökkentette volna, csak hítét nagyítá, an­­nyira, hogy még a­ nogenti pusztába is követték őt tanítványai. A­ pápa klastromba záratta. Ugyanaz a1 Rheimsi és Sensi érsekekhez még egy külön iratot is küldött : „Quatenus Pe­trum Abaelardum et Arnoldum­ de Brixia, per­versi dogmatis fabricatores et catholicae fidei impu­gnatores, — separatim faeiatis includi et lib­ros erroris eorum ubicunque reperti fuervnt, igne comburi­u­t B­r­e­s­c­i­a­i A­r­n­old, ki az akkori viszonyokat Krisztus és az apostolok szerint meg­vizsgálá, azon elvet nyilatkoztatta ki, hogy a' pap­ság általában semmi világi javakat nem igényelhet. Ezen férfiú a' sz. irás olvasásánál kimondhatat­lan vágyat érzett az egyház és az egyházi élet reformatiója után, 's az egyház romlásának okát egyedül abban vélte találhatni, hogy az egyházi al világival összevegyíttetett; azért lépett fel azon állítással, hogy a' papok ismét csak papok legyenek minden világi birtok és hatalom nélkül. F­r­i­s­i­n­g­e­n­i Ottó itt épen ezen elvei miatt „clericorum ac episcoporum derogator, Monacho­rum persecutor, laicis tantum adulansunak nevezi. Dicebat enim nec clericos proprietatem, nec epi­scopos regalia, nec monachos possesiones haben­tes aliqua ratione salvari posse. Cuncta haec prin­cipis esse ab títusque beneficentia in usum tantum labcorum cedere oportere. — Bernardus még azt is mondja róla: Utinam tam sanae esset doc­trinae quam districtae est vitae. Et si vultis sci­re homo est: neque mandueans, neque bibens, solo cum diabolo esuriens et sitiens sanguinem animarum. — Is ad hanc aetatem ubicunque con­versatus est, tam foeda post se et lam saeva re­liquit vestigia ut ubi semel fixerit pedem, illuc ultroredice oninino non audent. Gunther Ligurinus még versben is ekkép jellemzi : Nil proprium cleri, fundos et praedia nullo Jure sequi monachos, nulli fiscalia iura Pontificum, nulli curae popularis honorem Abbatum, sacras referens concedere leges. Omnia principibus terrenis subdita tantum Committenda viris popularibus, atque regenda. Ulis primitias, et quae devotio plebis Offerat et decimas castas in corporis usus, Non ad luxuriam, sive objectamina carnis Concedens: mollesque cibos cultusque intorem Illicitosque jocos, lascivaque gaudia cleri Pontifícumque fastus, Abbatum deinde laxos Damnabat penitus móres, monachosque superbos: Veraque multa quidem, nisi tempora nostra fideles Respuerent monitus, falsis admixta monebat. A­­mi bresciai Arnold eretneki nézeteit illeti a­ keresztelés és az úrvacsora körül, az alig vé­tethetik tekintetbe p­o­l­i­t­i­c­a­i és antihierar­chiai elveihez képest.Kitűnő tehetségekkel fel­ruházva, erkölcseiben tulságig szigorú önmaga iránt, de egyszersmind elolthatatlan dicsszomjtól égvén, megtámadja a' papság pompáját 's gaz­dagságát és nagy zajt ütött azon elv kimondásá­val, miszerint az Üdvözítő szavai szerint a' papság országa nem e' v­i­l­á­g­b­ó­l v­a­ló, 's h­ogy ennélfogva annak keresztyén aláza­tosságban az apostolok életmódját kellene kö­vetni. Cl­e­r­v­a­u­x­i B­e­r­n­h­a­r­d közbenjárására 1139. egy úgynevezett 2-ik lateráni zsinat ezen veszedelmes eretneket hallgatásra kényszerítette. Francziaországba ment, Gui­dónál, a­ pápa kö­veténél oltalmat keresendő; de ennek nem volt szabad őt védni és Incze halála után 1143. az ma­ga is pápává lön II. Coelestin neve alatt. Ak­kor Arnold Zürichbe ment, de ott csak későbben kelt ki azon mag, mit refornatori elveinél fogva elhintett. Azonban a'Rómaiak a'legnagyobb elé­gedetlenségben levén a' pápák választása ügyé­ben, kedvezőbb alkalom nyílt neki magában Ró­mában a' legfőbb hatalomra vergődhetni. Azon zajlongások mellett, mellyek a' viszályos pápák választásából eredtek, igen csekély fogalma volt a' római népnek saját alkotmányáról : de midőn a' régi római törvények kikutatása 's tanulása mindinkább divatba jött és virágzásnak indult, nagyobb fogalma lett Rómának is régi fényes és díszlő állapotáról. Mind­ez együttvéve oda ha­tott, hogy ezen benső forrongás II. Lucius pá­pa alatt lázadásba tört ki, mellyben ugyanezen pápa megköveztetés által vesztette életét. Illy körülmények között lépett fel Arnold Rómában ; a­ már szikrázó kanóczot lángra gyulasztá, és megerősíti a­ tanácsot azon határozatban, m­elly­nélfogva Róma respublicájának régi fényét vis­­szaadja. Már ezekből látszik, mennyire hatottak Arnold elvei Rómában, ha még azt is ves­szük hozzá, hogy a' rómaiak 1143-ban a' pápától min­den engedelmet megtagadtak, öt csupáncsak egy­házi kormányára, a' tizedre és önkénytes áldoza­tokból álló jövedelemre szorítván. E' zavarok kö­zött egy tanács állott fel, melly III. Konrád német császárt hívja meg, hogy a­ régi császár jog szerint Rómában ütné fel lakhelyét. De ez nem bízott ezen szabadságszédelgésbe, és tán nem is remélhette, hogy az Isten helytartójának „szent" kormányától elpártoló rómaiak királyi palotájának hódolandnak. Ezen zajlongások tartottak egész IV. Adrián pápáig, ki mint angol koldus fiu kezdvén meg pá­lyáját, az egyházi méltóság minden fokain keresz­tül ment, mignem egészen a­ pápai székre felju­tott. Ez több szerencsével újította meg a­ vitát Bresciai Arnold ellen is, mint elődei, kik resz­kettek a' szabadság barátjának lángszavaitól Könnyű volt most az egyháziaknak a' nép embe-

Next