Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1848 (7. évfolyam, 1-52. szám)
1848-01-16 / 3. szám
baráta nép embere volt, és buzgó keresztyén szavai ahoz nem hangzottak el a pusztába. Tagadhatatlan , hogy ellenségei is szaporodtak a pártokra szakadt Florenzben, mert sokakat szigorú dorgálása sértett, az élvezetszomjas ifjúság gyűlölte őt, — mikor ez jött a tanácsba, a nemes családok felbőszültek a' köznép és a' barát uralkodásán, és magának Sav. Jeromosnak tartós bizodalma a' franczia királyba, kétes állapotba hozta Florenzet. A' változó szerencse meghiúsítani látszott politikai jövendöléseit, míg végre egy bekövetkező inség még a' köznépet is elidegenítette tőle. Már az előtt bibornoksággal kínálta volt meg őt a pápa, hogy ezen csábeszköz által lecsillapítsa azon férfiút, kiről „Catalog. test. verit, qui ante nostr. aetat. reclam. papaeu emigy szól : „Indulgentias damnavit Papae, cardinalium, omniumque spiritualium turpem, sceleratamque vitam et officii neglectionem gravissime est accusare solitus. Negavit quoque primatum Papae claves docuit ecclesiae tati non uni Petro traditas. Ad haec Papam nec vitam nec doctrinam Christi retinere, quia plus suis indulgentiis et traditiunculis, quam Christi merito tribuat. ideoque eum esse Antichristum etc. — A' mint a' pápa neki távolról a' bíbornoki kalapot mutatta, Savonarola válaszában a' vértanúság veres kalapjáért esedezett. Azontúl Savonarola több ker. fejedelmeknek ezeket irá : „Ezen Sándor nem pápa; pénzen vásárolta méltóságát, bűnben, vétekben fetreng, hiányzik nála az igaz hit az Istenben. Hiába kívánta most a1 barát kiadatását. Ez csak folytatta predikátzióit. 's mondá, hogy a' ki igaz hitben él, nem tart e' világ dolgaitól. Még predikátziója közben meztelen kardok látszottak és a' kis gyülekezet lelkesen felkiálta : „Éljen Krisztus a' királyunk és fegyveresen kisérték a* szónokot zárdájába, mire ennek a' prédikálás újra végképen megtiltatott. Most a' pápa egyházi átokkal sujtált, és a' halotti harangok kongása között a' dómtemplomban olvastatott fel a' tilalom (interdictum) Florenz városa ellen. Savonarola mind a' mellett folytatta predikátzióit és : „Csak Te — kiálta fel utolsó predikátziójában — Uram, Jézus Krisztus vagy pápám és püspököm !” Az forrongás Florenzben mindig irtózatos!) len, különösen mikor a' pápa a' városnak megkegyelmezett és egyedül Savonarola idéztetett törvényszék elejbe. Elkeseredettek seregei vették körül a' zárdát; magába a' templomba lángoló üszkökkel tőrének be , és akkor 1498 lép Savonarola azon törvényszék eleibe, melly csak elleniből állott. Savonarola egyáltalában el nem állott a' kath. dogmától.*) Azon eretnekségek közt azonban, mellyek szemére lobbantattak, azon állítás is találkozott, miszerint egyedül a1 hit általigazulunk meg Isten kegyelméből. Catal.test. vérit. etc. ezeket mondja róla e részben : „De articulo gratuitae justificationis per fidem in Christum recte sensit, ut apparet ex ejus commentariis in Psalm 51. Communionem sub ulraque specie defendit etc. VI Sándor pápa ösztönzésére a' legkegyetlenebben kínoztatván, fájdalmában ekkép kiálta fel: „Uram elég, vedd magadhoz az én lelkemet — A' rendkívüli törvényszék, melly vallatására kinevezve jön, olly vallomásokat sajtol ki belőle a' kínpadon, hogy csak dicsvágyból játszotta legyen a' próféta szerepét, de ezeket még azonnal vissza is vette. — Még élete végső idejében nyilatkozik hitének és reményének teljessége a 31. és 51. zsoltár magyarázatában. (Cf. Meditatio pia et erudita Hieronymi Savonarolae a papa exusti super Psalmos : Miserere mei, et : In te Domino speravi ed. Luther. Wittenb. 1523 in 4 to.) — VI Sándor dühében felkiálta : „Ezen embernek meg kell halnia, ha mindjárt maga keresztelő János volna is . Savonarola nyugodt lélekkel hallá ítéletét, és önmagának nyújtván az Úr vacsoráját — minthogy azt neki kiszolgáltatni senkinek szabad nem vala — isteni örömmel lépett a' vesztő helyre. És így a pápának Ítélete szerint mint eretnek, a* „Signoria" törvényszék ítélete szerint mint megnem nevezhető vétkek miatt felakasztatott és elégettetett maj. 23-ban 1498-ban. Egyenkénti reformkísérleteket látunk még Vitrarius János ferenczbeli szerzetesben, a" ki korlátolt baráti szempontból ítéli meg az egyház romlását; de ez visszahúzta szavait 1498. Connecte András, Savonarola és Vitrarius mind új törvények 's új rendszabásokból vártak segítséget. Mélyebben tekintettak ab, carthausi Erfurtban, a' ki a' babonás vélemények és szokások panaszára kifakadt, és a' Sorbonne magistere Lai 1fier János, a' ki a hierarchia zsarnokságában találta az egyház veszélyeztetését, Cs. Gieselernél 2, 4 p. 438. (d'Argentié II. p. 308). Petrus non bábuit a Jesu potestatem supra alios apostolos, neque primatum. Omnes hierarchis antes aequalem potestatem acceperunt a Christo ita, quod Curati sunt aequales in potestate, regimine et jurisdictione etc. Sokkal érdekesebb, a mi ennek saját tanításai között közölteték, mellyeket a'népnek adott predikátzióiban : „Vous devez garder les Commandements de Dieu et des Apostres , et au regard de tous ses Eveques et autres Seigneurs d'Eglise, tout autant que de paille, ils ont destruit l'Eglise par leurs vaverieries. — Les Saints riches et pecunieux sont maintenant canonisé, et les pauvres delaissé. Par quoi je ne suis pas f) Épen azért tárgyaljuk őt meg azon ellenzék rovatában, mely a kath. egyházban maradván sürgette a reformatiót in capite et membris.