Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1858 (1. évfolyam, 1-52. szám)

1858-01-14 / 2. szám

lábra állítását eszközöljék; azonban, ha azoknak eljá­rása csak olyan lesz, mint eddig rendesen volt, ha a megállapított rendet teljes energiával mielőbb a pa­pirosról az életbe nem viszik át, akkor félő­, hogy egyszer csak azon vesszük magunkat észre, hogy m­­i mi tanácskoztunk, más cselekedett. Pedig meg vagyok győződve, hogy a magas kormány, ezer meg ezer teendői mellett, szívesen ne­künk engedi a dicsőséget ez ügyben, hahogy tapasz­talja, hogy mi magunk komolyan hozzálátunk, s gon­doskodását feleslegessé tessü­k. Nem akarjuk senkitől a vallásfelekezeti indula­tot megtagadni , de valódi protestánsnak csak azt tartjuk, ki leglényegesb, legnemesb jogáért, az önkor­mányzatért, áldozni is képes. Ezen nem protestáns pedig az, ki a bekövetkező parancsszót előre látván, nem siet magától tenni azt felekezete és önjava érde­kében, a­mit később, önkormányzati joga csorbulásá­val, előreláthatólag tenni kénytelen lesz. Senkiről jobban nem áll, mint a mgyar pro­testánsról: „Akard, a­mit tenned kell, akkor azt te­heted, a­mit akarsz." Csak akarjunk igazán, s mind­járt telni fog, a­mi most nem telik, — meglesz, a­mi most nincs Az előbbi számban lelkes dolgozó társunk Iri­nyi Józs­­ef „Az egyház anyagi szükségeinek fedezé­séről" értekezvén, azt erősíti, hogy az adókivetés út­ján történő egyházi szükségek fedezése az önkéntes áldozhatást nehezítvén, a buzgóságot csökkentené. Ebben sok igaz van, s én a kérdés praktikus oldalá­nak megvitatását gyakorlati lelkésztársaimra bízván, csak azt mondom: Találjon ki az egyház akármi utat nyomasztó szüksége megszüntetésére,c­sak szün­tessék az meg, — jó,­­— ámbár minden esetre mó­dot kell találni abban is, hogy a mint kiki vette az ajándékot, úgy sáfárkodjék abból isten országa javára, ha önként, kétségkívül jobb, mint kivetés útján, de a fődolog mindenesetre az, hogy legyen az egyház kezében eszköz szent céljai valósítására, maga rendezé­sének végrehajtására, — a mit ismét faxit deus! Merengések. I. Lesz-e zsinat, nem lesz-e, biz én nem tudnám meg­mondani, már csak azért sem, mert ez nem függ egyedül mitőlünk. De hogy azon tárgyakra, melyek­ről in quacunque forma zsinatolni fogunk vagy fog­nak, elkészüljünk, kétségbe hozhatatlan dolognak tartom. Azonban az ily zsinatra tartózható tárgyak némelyei már oly sok oldalról voltak felvilágosítva, hogy azokat újra meg újra taglalni kevesebbé szük­séges talán, mint azokból resuméeket készíteni, azokat formulázni, az­az oly tételekbe foglalni, melyek a zsi­nati végeldöntést könnyítsék. Ilyennek tartom töb­bek közt az elnökség kérdését. Kísértsük meg for­mulázni azt. Hogy az elnökség kizárólag lelkészekre bizas­sék, az alig lesz kivihető, mert ez, mint tudjuk, az egye­temes papság tanával ellenkezik, mint ezt az igény­telen (vélemény­­ ek, a kerületek. Bauhoffer Gy. Haj­nal Áb., Szeberényi I. és mások iratai, valamint az előbbi Protest. Egyh­. és Isk. lapok, hol e tárgy min­den irányban meg volt vitatva, minden kétségen kí­vül helyezék. E szerint tehát a Miniszteri Törvény­javaslat illető §-sai helyett egy ujabb s egyházunk elvével megegyezőbb alakzat volna elfogadandó t. i. ez: Kijelentetik, hogy az elnökség az egész egyház körében, mindenütt, lelké­szekre, valamint vénekre az illető egy­házi testület bizodalma által, egyiránt ruházható. Mely szabály, ha az elfogadtatnék, vagy volna alkalmaztató a) Választás által, az az ugy, hogy az egyhá­zi testület minden alkalommal, vagy bizonyos évek­re átalános szótöbbséggel jelölné ki elnökét. Vagy b) Felváltás által, az az ugy, hogy egyik gyűlésen, egyik évben lelkész a másikban vén fogna elnökölni. Vagy c) A g­y­ű­l­é­s minősége által, az az ügy, hogy az egyházi gyűléseken van, az egyházi székeken lel­kész, vagy megfordítva, elnökölne. Ezen három vagy közül legkevesebbe ajánla­nám az elsőt, mert minden választás alkalmával súr­lódásba jöhetne a két elem, s minthogy a korelnök­ség, értem hogy mindig a születésre vagy hivatalra idősebb elnököljön, a választásnál szinte ily súrlódást szülhetne, azért nem vettem fel azt az aut­ók sorába. Pedig öles betűkkel kívánnám kinyomtatni azon leg-és legfőbb elvet, hogy semmit ne tegyünk, mi egyházunkban kiáltó szükségen kívül meghasonlást idézhetne elő, mindent pe­dig — még szabados legfőbb áldozattal is, — hogy a kölcsönös egyetértést szi­lárdítsuk. A b) vagy c) szerinti alkalmazás sokkal célirá­nyosabb volna, s az okok, melyek ajánlanák, a kö­vetkezők : a) Megszüntettetnék általuk az elnökségi kér­dés feletti vita, mely bizony sok bajt okozott már köztünk. b) Mentve volna az egyetemes papság tana, melynek értelme elvégre is az, hogy ha mindenki le­het elnök, kit erre az egyház bizodalma felhatalmaz, tessék szabadon választani lelkészek és vének közül. Igen, de az egyház többsége ezzel nem éri­ be. Midőn a többséget említem a kerületi véleményekre gondolok, melyek nem azt mondják hogy legyen egy elnök, és pedig az elv szerint akár lelkész, akár vén , hanem a kerületek a kettős elnökség mellett nyilatkoznak. E kettős elnökséggel különösen állunk s nem tudnak hamarjában megmondani: ellenei árta­nak-e többet neki, vagy pedig barátai. A kettős elnökség barátai azt mondták, hogy az

Next