Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1860 (3. évfolyam, 2-52. szám)

1860-01-12 / 2. szám

SZERKESZTŐ ÉS KIADÓ­hivatal: Lövész utca, 10. szám, 1. emelet. PROTESTÁNS IS ISKOLAI ELŐFIZETÉSI DIJ : Helyben: házhozhordással félévre 3 frt. 50 kr., egész évre 7 forint — Vidéken: postán szétküldéssel félévre 3 frt. 70 kr., egész évre 7 frt. 40 kr. Előfizethetni minden es.k. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. HIRDETÉSEK DIJA ! 4 hasábos petti sor többszöri beikta­tásánál 5 ujkr., egyszeriért 7 ujkr. sorja. Bélyegdíj külön 30 ujkr. Lapunknak ez évi első száma hatóságilag le lett foglalva s ezáltal ez évi pályafutásunk mind­járt első kiindulásában legyőzhetlen akadályra talált. Azonban az útunkba gördített akadályok határozott jóakaratunkat soha nem csüggesztették és mi bízunk a hatóságok igazságszeretetében, hogy jószándékból ejtett és ejtendő szavunknak,­­valamint tisztelt dolgozótársaink velünk egyérte­lmben nyilvánuló véleményeiknek szabad nyilat­kozást engedendnek, és bizton várjuk a letartóz­tatott­ első számnak is mielőbbi megjelenését, mindenesetre biztosítva lehetnek tiszta előfizetőim, hogy az évfolyam, ha Isten éltet, csonkán nem marad. Annyi az eddig történetekből is világos lehet mindenki előtt, hogy az egyház szervezésének jelen stádiumában a legeszélyesebb a mit tehetünk, békével bevárni, hová dől Ő Felségének az egy­ház méltó aggodalmait tolmácsoló felterjesztvé­nyekre adandó határozata. Ha általában a legkegyelmesebb nyíltparancs kiadásában a cs. kir. Apostoli Felségét protestáns alattvalói iránti atyáskodó szereteténél egyéb érdek nem vezette;—­mint okunk van hinni,hogy nem vezette — akkor méltán bizhatunk és remél­hetünk, hogy az egyháznak e tekintetben egy­hangúlag kifejtett és föl­terjesztett aggodalmai meghallgattatást és ügyünk felekezetünket meg­nyugtató eldöntést nyerend. Annyi bizonyos, hogy egyházunk alkotmá­nyának továbbfejlesztéséhez s végleges megálla­pításához ,amely nemzeti fejlődésünk előhaladt volta mellett oly égető szükséggé vált, mielőbb komolyan hozzá kell fognunk. Nem­sokára és az evangélikus mindkét fele­kezetű testvér-egyházak világi és egyházi tagjai fel lesznek hivatva érdemlegesen nyilatkozni oly ügyben, mely, míg egy­felől legszentebb érdeke­inkkel a legszorosabb kapcsolatban áll, más­felől alapos megoldása csak egyházunk fejlődésének, történelmi ismeretének nyomán eszközölh­ető. A legélesebb ész, a legkövetkezetesebb elmé­let nem pótolhatja a társadalmi viszonyokból idők folytán kifejlett kívánalmak ismeretét; ezek nél­kül a legpompásabbnak látszó alkotmányozás is csak légvár marad és tartósságra számot nem tarthat, mert alapja a társadalom tudatában és szükségérzetében nincsen. Azért is a mily igaz, hogy nincs egyedül üdvözítő, örökidőkre való alkotmány, valamint a szentírásban is határozott egyházalkotmány elibünk nem íratott, hanem az apostolok által a körülményekhez képest alkotott rendtartás leíratik; oly igaz az is, hogy az egyház alkotmány alakja, a vallásügyi teendők miképi rendezése az egyházi élet természetszerű fejlődésére nézve épen nem közönbös dolog, s a mint a „Kérdés eleje és ve­leje" című cikkemben bővebben kifejtettem, kü­lönösen nálunk az egyháznak „lenni vagy nem lenni" kérdésével van legszorosabb összekötte­tésben. Ennélfogva, ha valaha az volt, úgy most főkötelességünk egyházunk múltját, különösen legközelebbi múltját tanulmányoznunk s az egy­házalkotmányozás terén felmerült eseményeket komoly vizsgálódás alá vennünk. Fel kell ven­nünk a fonalat ott, hol elhagytuk, tanulmányoz­nunk kell az 1848 előtti egyházi állapotok előz­ményeit s vissza kell mennünk azon pontig, melyből kiindulva azok, azon időig fejlődtek, melyben az egyház rendszeres működése félbe-­­szakíttatott. fh lÉJ i• x** • •

Next