Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1862 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1862-01-26 / 4. szám

ismeretlen. Legtöbb s legnevezetesebb magyar reformátoraink a krakkói s a vittenbergi főisko­lában tanultak; s a reformatio korából mindkét főiskola tanulóinak névsora, az utóbbié az ere­deti anyakönyvekből épen általam is, közre van bocsátva;— de Huszár Grál neve sem ezekben, sem más efféle eddig ismert sorozatokban nem találtatik. Nem lehetetlen, hogy ő csupán inté­zetekben s öntanulás útján nyerte képeztetését. Miként ma, ugy a XVI-ik században is igen kevés volt azon tudomány és szellemi ügyesség, mit egye­dül közintézetekben lehetett volna elsajátítani. Egy jól termett s munkára kész ép elme, a hazai közintézetekben nyert csekély alapról, és saját erejére s magán eszközökre támaszkodva is el­juthatott azon cél közelébe, a­melyet mások kül­földi híres intézetek által értek el. Egyébiránt Huszár Gált nem is látjuk a tudósság és műszer­zés azon fokán tü­ndökleni, melyen több pálya- és kortársai, mint pl. Szegedi Kis István, Erdősi s Dévai állottak, s talán az 'Avagcog , — Anaxius,— melléknév, mely méltatlant s tekintélylyel s kül­fénynyel nem birót jelent, s melyet Huszár Pál a maga neve mellé irni szokott, egyfelől a keresz­tyéni szerénységet és alázatosságot, másfelől pe­dig azt jelenthette, hogy ő, nem igényelte a tu­dósság azon külfényét s tekintélyét, melylyel több társai dicsekedtek; — ő inkább gyakorlati s kisebb körre ható reformátor volt, vagy ilyen­nek akart tartatni. Huszár Gál életfolyamára vonatkozólag leg­régibb és igen érdekes adatunk az volna, mit Páriz-Pápai, a magyar Rudus Rediivivum-ban, „R­omlott fal felépítése közöl, a mi­dőn az 1525—csiki magyar országgyűlési,, refor­matiót irtó ismeretes végzésről szólván, ezt mondja: ..Ezt az articulust pedig irák akkori idő­ben Kopácsi István és Siklósi Mihály sárospataki és újhelyi tanítók és azoknak patronusok Perényi Péter ellen. — Huszár Gál és Radányi Balázs Debrecenben és azoknak tutorok, az ott való úr Török István ellen." Ezen adat, melyet Tóth Ferenc és mások egész hűséggel elfogad­nak, s ítéletek s következtetések alapjává tesz­nek. Páriz­ Pápai latin eredeti művében nem ta­láltatik, s már Sinai Miklós, a magyarországi re­formatióról írott alapos kézirati művében hatá­rozottan kétségbe kezdette vonni ennek hitelét. A­mit Sinai e tekintetben sejtett és kezdett, azt mi már jóformán bevégzett ténynek tekint­hetjük, s bátran kimondhatjuk, hogy az idézett állítmány hitelességgel épen nem bír. Bizonyos ugyanis, hogy Török István, Ná­dasdi Tamás nádornak anyai nagybátyja s gond­noka, Debrecennek földesura sohasem volt. Deb­recen 1535. vagy a következő évben jutott Zápo­lya János adományzása folytán a Török család­nak s illetőleg Török Bálintnak birtokába, a mi­dőn t.. i­. Török Bálint Zápolyához átallott. Ezen idő előtti évekről is pontosan kimutatható, hogy Debrecennek földesúri viszonyai olyak valának, melyek Török Istvánt határozottan kizárják. Bizonyos továbbá, hogy Debrecen 1525-ben, vagy azelőtt, sőt még 1528-ban is reformálva egyáltalában nem volt, s így képtelenség, hogy annak ez időben protestáns papjai lettek volna. Szerémy György Zápolya János udvari káplánja, egy igen együgyű római katholikus pap, még 1528-ról azt írja, hogy ő Debrecenben a bará­tokhoz — ad monachos — ment, s hogy ő áldo­zott, azaz misézett, — sacrificavit — szent And­rás templomában, — in ecclesia sancti Andreae Apostoli, — mely a mostani nagy templom he­lyén állott. Sőt ugyancsak Szerémy György nap­lójából azt is bizton ki lehet hozni, hogy a neve­zet időben még Sárospatak és Ujhely sem refor­máltatott nyilván, s a latin Rudus Redivivum­ban maga Páriz-Pápai 1531-re teszi Ujhely re­formatioját. De ellenkezik végre a magyar Rudas Re­divivum amaz állitmánya a debreceni lelkipász­torok eddig ismert időrendi sorozatával is. Mind Ember Pál ugyanis Lampenál, pag. 628., mind Hunyadi Ferenc a debreceni gyülekezet anya­könyveinek egyikébe irt kézirati művében, a debreceni lelkipásztorok sorát 1531-ben Bálint pappal nyitják meg; 1557­ tájára Kálmáncsehi Sánta Mártont és Szegedi Lajost teszik, ezek után Radán Balázst említik, és csak ezután te­szik Huszár Gált, és mindezt, egyezőleg a latin Rudus Redivivummal is. Ember Pál s Hunyadi pedig egyebek mellett már annyiban is hitelt érdemlenek, mert mindkettő debreceni pap volt.­­ Ezek szerint ama szerencsétlen állítmánynak, hogy az 1525-diki országgyűlés végzéseinek 4. §-a debreceni földesúr és papok, s épen Huszár

Next