Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1862 (5. évfolyam, 1-52. szám)
1862-10-19 / 42. szám
PROTESTÁNS EGYHÁZI ELŐFIZETÉSI DIJ : SZERKESZTŐ- ÉS KIADÓhivatal: A lipót és szerb-utca szögletén földszint Helyben : házhozhordással félévre 3 frt. 50 kr., egész évre 7 forint — Videkt i: postán szétküldéssel félévre 3 frt. 70 kr., egész évre 7 frt. 40 kr. Előfizethetni minden cs. k. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. HIRDETÉSEK DIJA: 4 hasábos petti sor többszöri beiktatásánál 5 ujkr., egyszeriért 7 ujkr. sorja. Bélyegdij külön 30 ujkr. u A BARCAI MAGYARSÁGNAK RÖVID TÖRTÉNETI RAJZA. (Vége.) 10. §. A népek mind inkább szaporodván, a távolvaló faluknak végezetre terhesnek tetszék az isteni szolgálatra ily messze járniok, melyre nézve nem sok időre (hihető, hogy a Hunyady János vajdaságában esett, melyről feljebb emlékezünk) Pürkeretzen egy templomocska épitteték és kőkerítéssel körülvéteték, circa Annum 1440 avagy 1450, (mely kerités a mi időnkben egészen elromolva lévén, 1761. évben újonnan felépíttetett) Tatrang, Pürkeretz , Zajzon , sőt egy darab ideig Bodola és Nyén is ezen templomhoz tartozzanak. De mivelhogy a feljebb emlitett 3 ecclesiáknak fundáltatásoknak idejekor ezek az ecclesiabeli személyek nem gondolkodjanak vala a pürkeretzi parochiának felállítása iránt, azért az ő papjoknak semmi dézma, vagy a dézmának része ki nem rendeltetett, hanem mindenik faluból eső dézma egészen fiscus számára maradna, magok kalongya vagy kepe, vagy bér adásokkal kezdették magok papjokat tartani, mind e mai napiglan. 11. §. Ez idő tájban azért Hosszufalu Bácsfaluval és Türkössel együtt a csernátfalusi templomba járt isteni tiszteletre, és ugyan a csernátfalusi papnak is fizetett minden házigazda esztendőnként 5 pengő krajcárt. Mindazáltal csakhamar azután épült Hosszufalunak egy kisded templomocskája vagy inkább kápolnája, melyben bizonyos időben tartozott a csernátfalvi pap isteni szolgálatot tartani. Ezen templomocska vagy kápolna oly formán építtetett, a régi mód szerint, hogy idő múlva , ha kívántatnék, maradna Sanctuariumnak avagy Chorusnak és két odalai hoszszára megbővittetvén, egy alkalmas templomocskára válnék. Valakik a hosszufalvi templomot szorgalmatosan megvizsgálják, eszekbe veszik azt, hogy az nem egy, hanem 3 vagy talán 4 ízben építtetett. Mert a Sanctuarium avagy Chorus az ő párkányos boltozatjával egyetemben, mely alatt vagyon az oltár, igen régi szép munka. De a kétféle kőfalak között való hasadások bizonyítják, hogy a templomnak egész napnyugoti dereka, a napkeleti részhez avagy a Sanctuarium derekához azután ragasztatott. Ennek felette a templomnak délfelől való napnyugoti szegleténél láttatik egy segestyének, avagy Sacristiának holmi fundamentoma és romlott kőfala, nem különben ugyanott a templom oldalán való ajtónak helye, melyen a pap a segestyéből a templomba az oltárra és prédikaszékre ment. De ezen Sacristia is a templomnak napnyugoti derekával nem építtetett együtt, hanem idő múlva ragasztatott hozzája. Végezetre a templomnak fedelét megjárván, ha megtekintjük a Sanctuariumot és a templom derekát egymástól elrekesztő tűzfalat, nem különben a napnyugoti végén való hasonló kőfalat, által látjuk a kőrakásokból, hogy idő múlva a templomnak igen alacsony fedele felemeltetvén, a választó falak is a fedelek között feljebb rakatzanak. 12. §. Melyből könnyű dolog már kihozni az embereknek szájokban forgó históriának igazságát, hogy jóllehet Hosszufaluban a csernátfalvi pap a kisded templom forma kápolnában csak néha, néha tartott egy ideig isteni szolgálatot és annak cimteremében is temetett, de azután a 83