Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1866 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1866-01-07 / 1. szám

ki a közrevaló tekintetben hajlani nem akar, meg­törni ; nem igy a Megváltó;—ő elforditotta a szemet az egészről, hogy önmagára eszméltesse az egyes embert, — nagy és nemes elveket, az embersze­retet magvait vetette az egyesek kebelébe, hogy ezek belső nemesitése alakitson uj társadalmat, a szelidek és alázatosak országát, amaz istenorszá­got, melyről megmondta, hogy nem külsőleg lé­tezik, hanem bennünk van. Nagy és isteni gondolatok ezek, melyeket közel 19 század lefolyása után sem tudtak egé­szen átérteni és kellőn alkalmazni az emberek, pedig előttük a fájdalmas tapasztalat, hogy az egyház a külhatalom birtoka és gyakorolhatása után törekedni igen, de annak józan hasznát venni soha és sehol nem tudta. A hatalom a Krisztustól alapított emberkép­zési nagy intézmény egészébe csak ugy illik bele, mint egy idilli jelenetet ábrázoló képbe vad harc­ainak marcona arca. A­hol nem pusztán külcselekvény céloztatik, hanem szivtisztaság, lelki jóság s a cselekvésben az, hogy őszinte tiszta érzületből eredjen, ott az anyagi hatalom mindég és mindenképen árt; mé­telyez, midőn kedvez, mert képmutatókat, ront ha erőszakoskodik, mert vagy indifferentismust vagy fanatismust szül. A vallás szellemének legmegfelelőbb társa­dalmi szervezet az, hol az uralkodásnak mentül ke­vesebb, a tesvéri szeretetnek mentül több tere nyilik, hol a rendelkezési jog a közbizalomnak szabad kifolyása és a rendelkező, mint primus inter pa­res csak végrehajtója a közakaratnak. Ilyen volt Krisztus követőinek egyháza az első három században­ egy idylli bájkép tele is­ten- és emberszeretettel. Mi lett e tiszta keresztyénségből idők foly­tával , gyönyörűn jellemezte egy szellemdús tör­ténetiró e szavakkal: „Tiszta, zavartalan forrás, titkos csatornák által az ég harmatától gazdagitva, a mint széles folyammá lett, hosszas, kanyargós útjában fölvette színezetét mindazon földnemek­nek, melyeken keresztül kigyódzott." Az uralomra jutott egyház a papi fejedelme­ket ugy tünteti megint elő, mint a gondviselés meghatalmazottjait, kik az Istentől rájuk bízott emberiséget teljes atyai (pápai atya), tehát kor­látlan hatalommal igazgatják, de a mellett az em­berek egyéni örök igazairól tudni sem akarnak. A reformatio azon kijelentett szándékkal lé­pett fel, hogy a keresztyén emberiséget az ősegy­ház álláspontjára visszavezetvén, azt a romanismus gondnoksági rendszere alól kiszabadítsa és önkor­mányzatra vezesse.­­ A lutheri reformatio az el­mélet terén tette nagykorúvá az embert, a­men­­nyiben a szentírás szabad magyarázata által az egyént ismét közvetlen érintkezésbe hozta az egy­ház isteni fejével, a Jézus Krisztussal, de e mel­lett az egyház külső szervezetét és önállósága biztosítását elhanyagolta. A calvinismus ellenben köztársasági theokratiára törekedvén, az egyén vallásos jogosultságát gyakorlati úton állapította meg. „A lutheri reformatio — mondja egy újabb író — az emberi ész fenhatóságára vezet, a kál­vinféle az emberi akarat souverainitására, s míg az elsőből a vallástól emancipált bölcsészet fejlődik, addig az utóbbi által a republicanismus állíttatik fel vallásul." Németországon mondhatni, a reformatio ál­tal minden inkább el lett érve, mint a mi céloz­tatott, t. i. az egyház önkormányzata. Schweiz­ban hasonlókép a köztársasági theokratiából nem lett semmi és épen Genf, a calvinismus fészke mindent elvesztett, a­mi azt a 16-ik században nag­gyá és világhírűvé tette.­­ A hitújítás mind­két iránya tagadhatatlan egyoldalúságban sinlik és végeredményben oly individualismusra vezet, mely, a mint láttuk, magában véve ugyan a Krisz­tus eredeti tanával leginkább egyező­, de a­men­­nyiben a római propagandának rést nyit, a pro­testáns egyház gyarapodására nézve véghetetlen veszedelmes. Adjunk hálát Istennek, ki sajátságos viszon­tagságok után hazánk evang. két testvéregyháza sorsát ugy intézte, hogy kormányzata az ősi ke­resztyén egyház alakját leginkább megközelíti a nélkül, hogy a fent jelölt veszedelemnek ki volna téve. Szerkezetében sem a papi uralomnak, sem a caesaro-papismusnak semmi helye s hogy e mel­lett nemcsak virágzása, de jóformán létezhetése és fenállása is merőben a hívek hitélete és buzgósá­gától függ, csak azok róhatják fel neki hibául, kik az egyházi intézményben fejős tehénnél egyebet nem látnak; voltaképen pedig az inkább megbe­csülhetetlen előnynek mondható, mely egyedül 1 *

Next