Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1867 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1867-01-06 / 1. szám

türelmetlenség ez, és hazánk adja meg árát tor­zsolkodástoknak. De hát csakugyan szintoly kárhozatos az a mi türelmetlenségünk (ha mégis türelmetlenek vagyunk !) mint amaz, amely ellen felszólalunk? Vájjon, midőn az ötvenes években a magát tör­vény szolgájának nevező Bach-huszár hozzád be­állított, s anélkül hogy valamit vétettél volna, házadat fenekestül felforgatta, irományaidat fel­kutatta s legtitkosabb családi levelezéseidet sze­meivel ütlegelte, nem türelmetlenkedtél-e te akkor türelmes olvasó ? S már most azt kérdezzük, into­lerantia volt-e ez és nem inkább emberi méltósá­godon elkövetett sérelem elleni protestatio, prote­statiója a jogérzetnek a jogtiprás és önkény ellen? Íme ilyen a mi helyzetünk az ultramonta­nismussal szemben. Nagy a külömbség a mi és az ultramontanok türelmetlenkedése között. Amazok azért türelmetlenkednek, mert nekik a törvény, mely, bennünk is az embert tisztelve, minket ve­lök egyenjoguakká kivánt tenni, kiváltságukon ejtett sérelemképen tűnik fel, mig a mi türelmet­lenkedésünk az ultramontanismusnak kizárólag csak ama jogtipró törekvése ellen fordul, mely minket emberi jogainkból kitagadni akar. De nézzük meg csak közelebbről a dolgo­t, vajjon van-e vagy csak lehet is-e helye a mi meg­győződésünkben a vallási türelmetlenségnek ? Nekünk a vallás oly benső szent érzelem, az isteninek lélekben és igazságban olyatén megra­gadása, mely, valamint egyfelől lényege szerint //­minden emberben egy és ugyanaz, ugy másfelől külső nyilvánulása, formája az emberek külöm­böző hajlamai és tehetségei szerint külömb-kü­lömbféle. Vallásról való képzetek, vallási szertar­tások és minden külsőségek, a mi nézetünk sze­rint, a vallás lényegével soha sem lehetnek egyek és ugyanazonosak, s valamint bizonyos, hogy a vallás változatlanul egy, egy tapasztalat szerint, a vallásréli képzetek vagyis dogmák, úgy­szintén a vallási szertartások oly külömbfélék, amilyen kü­lömbfélék a népek erkölcsei és szokásai, az em­berek nézetei és hajlamai. A vallásban a külsőség ugyanaz, ami a világi életben az etiquette; a tisz­teletnek bizonyos kifejezése, amelyből áll, hogy ahány ház annyi szokás. Ami lényeges a vallás­ban, istenbeni hit, erény, emberszeretet stb. — ezek a jó ember tulajdonai minden éghajlat alatt, minden míveltségfokon. Nem így van a dolog a vallásréli képzetekkel; itt bátran mondhatni : quot capita­tor sensus. A vallás lényege az embe­reket összekapcsolja, egy szentelt családdá egye­síti, mert minden ember kebelében egyformán hangzik vissza; nem így a vallásréli képzetek; ezek válaszfalakat húznak az emberek közé, és eltávolítják egymástól azokat, kiknek rendelteté­sük volna egymást gyámolítni, és egy családdá lenni. A vallás lényege, mint minden isteni, világos, minden ember által érthető, s azért boldogító, a val­lásréli képzetek pedig csak kevés beavatottak sa­játja, kik azokat, mint kiváltságokat. Le Maist­re szavai szerint oly „jótékony homályba burkolták," hogy hosszas tanulmányozás után is legfölebb genesisüket, de értelmüket felfogni soha nem bír­ják, amaz szeretetet szül, mert világosságot ter­jeszt, ezek visszavonást, gyűlölködést, támasztanak mert „a jótékony homály által borítva" tiszta bi­zonyosságot egyik félnek sem nyújtanak, legfe­lebb képzeleti bizonyosságot eszközölhetnek. Ha ennélfogva Krisztus vallásáról azt mond­juk, hogy az az absolut vallás, és mint ilyen egye­dül üdvözítő, e praedicatum nem ez vagy amaz egyházat, nem ez vagy ama tanrendszert vagy confessiót, hanem a keresztyén vallás lényegét il­leti, mely a különböző egyházakban különböző kifejezést, különféle áhitati formákat nyert. „Sze­ressed a te Uradat Istenedet teljes szivedből, tel­jes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és nagy parancsolat; a második pedig hasonlatos ehhez : Szeressed felebarátodat, mint tenmagadat. E két parancsolattól függ az egész törvény és a prófé­ták írása" Máté XXII. 37. 40. És ha már most minden egyház magáról azt állítja, hogy ő az, mely az embert legjobban ké­pesíti arra, hogy e két nagy törvényt teljesítse, az állam szaván fogja mindeniket: te római ka­tholikus cultusod pompája, vallásos szertartásaid fenséges rendszere által akarod Istenhez vonzani a lelkeket! Ám tegyed! Az igazi istenszeretet a polgári erény legbiztosabb alapja, a törvények teljesítésének biztosítéka! Te protestáns egysze­rűséget lehelő isteni tiszteleted, szent tanítás és ok­tatás által, az elméket kívánod földerit­ni, hogy magasabb rendeltetésünket tisztán felfogva öntu­datosan teljesítsük kötelességünket Isten és em­bertársaink iránt! Ám folytassad te is emberne-

Next