Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1868 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1868-02-23 / 8. szám

Ismét ebből folyólag harmadik tény, h­ogy valamint egész iskolaügyünk változott feladatá­hoz képest új alapokra fektetendő, ugy külső és belső szervezetének is újból kell alakulnia. Ne­vezetesen a táblabíró-politika szülte nagy számú latin iskoláinknak legnagyobb részben át kell változniok a polgári élet szükségleteit szem előtt tartó polgári és reáliskolákká. — Valamint az élet általában oda van irányulva, hogy a magas aristocratia és a nép között, ezelőtt a köznemes­ség által betöltve tartott hézagot ma egy jómódú iparos polgári osztály foglalja el, ugy az iskolá­nak is azon kell mindenképen lennie, hogy a hi­vatalnok és a kemény kézi munka után élő köz­ember között egy oly általános műveltségű osz­tályt teremtsen, mely művészet, irodalom és min­den egyéb szellemi kérdések iránt érdeklődve az igazi nemzeti cultúrát képviselje. Negyedik nem kevéssé aggasztó tény az, hogy a társadalmi nagy változásokból folyó tan-és nevelésügyi feladatunkat tekintve, elmaradá­sunk kétségbevonhatlan és kiáltó.­­ Csak mező­városainkat kell megtekinteni és fölvetni, hányan találtatnak a polgárok közt, kik az európai mo­dern közmíveltség színvonalán állnak, és akkor állításunkat bizonyára senki túl szigorunak találni nem fogja. — Nincs mivel biztatni magunkat ne­künk protestánsoknak sem, mert annak, ki előtt hosszú út fekszik, melyet meg kell tennie, cse­kély vigasztalás lehet az, hogy egy másik, kire ugyanaz a feladat néz, néhány lábnyival még hátrább van, illeti: Ami pedig az iskolának államközi viszonyát Első, a századok tapasztalata által bebizo­nyított tény az, hogy a közmívelődés terjedését semmi sem mozdítja elő inkább, mint a közön­ségnek a gyermekek nevelését illető ügyben való szabad rendelkezése. A modern eszmék sze­rint első­sorban ugyan az államnak áll érdeké­ben, hogy a közmíveltség mentül általános­ el­terjedést nyerjen, azonban ez esetben az állam az ő célját legsikeresebben mozdítja elő akkor, ha a közös cél elérésére az egyesek szülői érde­keltségét engedi szabadon működni és nem akarja mindenhatóságát gyakorolni oly téren, hol a do­log természete szerint annak gyakorlata lehetet­len (iskolai autonómia­). De tény viszont másodszor, legalább ha­zánkban az is, hogy ha a tan- és nevelésügy me­rőben a közönségre bizatik, az előtolakodó kor­látolt helyi, felekezeti és rendi érdekek mellett a nemzeti általános­ céloknak okvetlen rövidséget kell szenvedniök. Ez valamint egyfelől szüksé­gessé teszi a tan- és nevelésügy általános­ szem­pontokból történendő országos szervezését, úgy másfelől parancsolólag követeli a felsőbb felü­gyelet rendszeresítését s egyformán történendő érvény­esítését. Tény harmadszor az, hogy az újabb állam­szervezet folytán a hitfelekezeti érdeknek a kö­zös hazai és emberi érdekek előtt háttérbe kell vonulnia. Az egyenjogú polgároknak szükségök van motivumokra, melyek egyesítenek és hatá­rozottan vissza kell utasitaniok mindent, mi az egy hazának fiai közé válaszfalakat húz. A hitfe­lekezeti különbségnek kizárólag a vallás körében van helye s igy az egyház terére kell szorítkoznia. Tény negyedszer az, hogy amint az orszá­gos pénzviszonyok ma állanak, minden inkább várható, mint az, hogy az ország az 1848-ban tett abbeli ígéretét, miszerint minden bevett val­lásfelekezetek egyházi és iskolai szükségeinek fe­deztetése közálladalmi költségek által történjék, beváltsa. De másfelől semmi sem igazságosabb, mint, hogy a polgárok — közszükségeiknek ezen legnemesbikére nézve — az e célra létező országos javakból s országos adóból egyformán segélyez­tessenek, anélkül, hogy ezen segélyezésből az állam részéről az autonómiát megszorító követ­kezés vonatkatnék. Megengedem, hogy a jelzett tények felfogá­sára vagy az azokból vonandó következtetésekre nézve az enyémtől eltérő vélemények lehetnek, de azt határozottan állítom, hogy azoknak tekin­tetbevétele nem mellőzhető. Aki ma az iskolareformhoz némi alapossággal akar hozzászólani, annak nem elég az iskolaügyet könyvekből ismerni vagy a gyermekvilágban jár­tasnak lenni, hanem ismernie kell az életet,a po­litikai életet úgy, mint a társadalmi életet, hogy a teendő reformok a dolgok új rendéből folyók, ennek nemesítésére, megszilárdítására szolgálók legyenek. Természetes pedig, hogy a dolgok uj rende alatt nem annyira az ujabb országlati fordulatot értjük, mely változhat is, mint inkább

Next