Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1868 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1868-01-05 / 1. szám

Távol legyen én tőlem az utóbbinak még csak gondolata is. Nem vádaskodás az én célom, sem nem szutyongatás, hanem az, hogy a bajokra s ezek forrására való rámutatás által eszméltes­sem feleimet elsőben arra, hogy a múltnak viszonyaiból fejlett keserű közhangulat által su­gallt szerfeletti féltékenység nem a legjobb ta­nácsadó, nemcsak azért, mert a vallásfelekezeti viszonyokat egy rész elnyomására kizsákmá­nyolni a kor szelleménél fogva hová tovább mind lehetetlenebbé válik, hanem azért sem, mert ama féltékenység nem kevésbé káros hatású ma­gunkra, mint másokra nézve­ másodszor arra, hogy miután ma egészen rajtunk áll, mily szere­pet akarunk vinni nemzetünk jövő fejlődésében, e függetlenségünket semmi sem fogja inkább biz­tosítani, mint az, ha egy testté összeforrva, az el­ágazó erőket terv- és célszerinti cselekvésre egy­sítjük, hogy a gyöngék erősbödést, az erősek gya­rapodást, mindnyájan áldást és fényt nyerjünk; harmadszor arra, hogy a magyar protes­táns egyház súlya, tekintélye és szellemi emelke­dése történelmi fejlődéséhez képest szoros össze­függésben áll a nemzet politikai állapotával, mi­nélfogva nincs veszteni való időnk, mert egyhá­zunk belszervezése legcélosabban eszközöltethet­nék addig, míg az állami átalakulás folyama tart. E hármas aranyszabályt szeretném feleink szívébe és elméjükbe vésni, hogy azt az egyház terén teendő minden lépéseikben irányadóul szem előtt tartsák, és ne húzzák halas­szák tovább is a dolgot, várva talán állam­viszonyaink kifej­lését. Mert bármikép ütnek is ki a most folyamatban lévő tárgyalások, az egyház semmiesetre nem várhatja, hog­y azokból reá áldás, szellemi és anyagi elő­nyök áradjanak, ha azokért maga nem fárad, ha elő nem késziti a földet, melyben a szebb jövőnek magvai megfogam­hassanak. Fődolog, hogy ébredjünk valahára annak tu­datára, hogy két milliónál többen vagyunk, kiket ugyanazon szent hit lel késit, ugyanazon szeretet kapcsol egybe, ugyanazon remény tart; ez aspi­ratiók oltára sokkal szentebb, hogysem zsámoljá­nál a testületek kü­lönködő önzéseiket, az egyének személyes susceptibilitásaikat Istennek kedves ál­dozatul le nem rakhatnák. Mig most öt felé szakadozva, gyakran egy­mást parafyláljuk, addig egyesítve két milliónak közös akarata tény súlyával nyomna és akkor sok olyan, amit ma jámbor óhajtásképen emlege­tünk, boldogító valósággá válhatnék. Ha némelyek azt hiszik, hogy ez egyesülés zsinat nélkül meg nem eshetik, ám legyen zsinat, semmi sem áll ma útjában annak, hogy zsinat tartassék. Akár zsinattal pedig, akár zsinat nélkül, mind­egy, csak történjék, aminek történnie kell, hogy kibontakozva az elkülönzöttség és szertehazás nyomorú bonyodalmaiból, az egymás iránti kö­zöny helyébe a solidaritás tudata foglalja el lel­keinket. Ha így egybeforrva annak idejében és meg­gondolva forgolódunk, nincs okunk semmi tekin­tetben csüggedni, sőt még az anyagiak dolgá­ban is urai lehetünk jövendőnknek, csak tud­junk az egészet felölelő tervezésre, közös cselek­vésre emelkedni. Faxit Deus. Ballagi Mór I­S­K 0_LA Ü­­ I Y. Beköszöntő beszéd, m­el­lyel Mill Stuart múlt év­ben rektori székét elfoglalta, a st. andrewsi egye­temen. *) A nevelés, széles értelemben, a legkimerithetlenebb tárgyak egyike. S bár alig van tárgy, melyről annyi ki­váló elme, oly sokat irt volna, mint irtak a nevelésről, mégis teljesen újnak találja mindenki, kinek feje nincs megtömve idegen nézetekkel, mert mindamellett, hogy tömérdek jeles dolgot mondottak róla, a gondolkodó fő talál abban kisebb- nagyobb hézagot eleget, melyet meg­vitasson, megfejtsen, vagy kibővitsen. A nevelés már sok­oldalúságánál fogva megkívánja, hogy különböző elmék különféle szempontokból vizsgálják. E szó, nevelés, magában foglalja mindazt, amit mások közvetlenül mi éreztünk, s a­mit mi magunkért tet­tünk, hogy a tökélyhez bár egy lépéssel közelebb jussunk, sőt szélesebb jelentésében, értjük alatta az emberi jellem és szellem mindazon haladási mozzanatát, melyet a tör­vény, a kormányforma, az ipar, a társasélet, vagy aka­ratunkon kívül eső physikai befolyás, éghajlati, föld- és helyi viszonyok, közvetve okoznak. Ami csak befoly arra hogy az egyén azzá legyen, ami, vagy akadályul szolgál hogy azzá lehessen, a­mi még nem, az mind, mind kie­gészitő része az ember nevelésének. '*) E kitűnő mikre, ha teljesen közölve lesz, pár észrevételt teszek * addig is, előleges tájékozásul annyit, hogy az abban, gyak­ran emlegetett angol és skót egyetemekkel, tanodáink u. n. bölcsészeti (7—9) osztályait tehetném párha­hasamba. F. L.

Next