Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1868 (11. évfolyam, 1-52. szám)

1868-10-18 / 42. szám

tóknak találja, ám sürgesse azok módosítását, más, enyhébb módozatokkal való felcserélésüket, pl. hogy a törvényszabta kellékekhez való alkal­mazkodásra kitűzött időszak ne 3, hanem 6 évre té­tessék, vagy hogy egy iskolába járó gyermekek számának maximuma ne 60-ra hanem 80-ra té­tessék stb.; de ne vessenek követ az egész mun­kálatra, mely épen a mi egyházunk szelleméből fejlett, modern eszméknek kifolyása. Különösen pedig ne rémítgessük magunkat a kétes jövő oly eshetőségeivel, melyektől igen is tartani lehetett abban az időben, midőn ultra­montan d­erulunk Bécsben mint a középkori esz­mék eldoradója és a protestansfaló romanismusnak ősfészkében mindig kész szövetségesekre számít­hattak ; de ma midőn a Lajthán túl az alkotmányos­ságot komolyan kezdik venni, midőn maholnap az osztrák szabad polgár szánakozással nézendi a középkori intézmények hínárjában való tehe­tetlen vergődésünket, ma mondom, aligha nye­rendhet a vallási és közműveltségi reactio Bécs­ből erősödést, pedig magára hagyatva e faj sok­kal gyávább, semhogy eltemetett oly intézmény fölélesztése mellett merészelne föllépni, mely sem a közszellemben, sem közérdekben nem alapul­ván, csak a gyűlöletes reactio színében láttatná annak pártolóit. Ha valaki ily lélekben járó dolgok körül túl a renden is óvatos, semmi baj, s nincs is senki fel­jogosítva az olyanféle, bár tul vitt óvatosságot gyalázni; de midőn azzal sürgős, halaszthatatlan teendőnek akarják útját állani, akkor joggal kö­vetelhetni, hogy az óvatosságra intő a veszede­lemnek legalább lehetőségét mutassa ki. Nem is említve azt, hogy azon igazi vesze­delmeket és bonyodalmakat, melyeknek e javaslat a legteljesebb tanszabadság és autonómia alapjára fektetett pontozatai által szerencsésen elejét fogná venni, az ellenzők közül senki csak egy szóval sem érintette; másfelől, amik a szóban forgó tör­vényjavaslatban eddigelé tudtommal roszaltattak, részint olyan dolgok, melyeket a törvény szöve­géből nagyító üveggel sem olvashatni ki, részint oly partialitások, melyek az alap minden változ­tatása nélkül könnyű szerrel módosíthatók. Az istenért tehát ne húzzuk — halasszuk tovább a szent ügyet, mely felett 70 év óta elég időnk volt elmélkedni. Most elvalahára cselekedni kell, cselekedni haladék nélkül. „Nullus cunctationi locus est in eo consilio exequendo, quod non potest laudari nisi peractum." Végül szabadjon Franklinnak tapaszta­latból merített azon bölcs észrevételére figyel­meztetnem olvasóimat: „hogy azért, mert vala­mely közügy sokak által elleneztetik, azért még nem helytelen, még azon esetre sem, ha az ellen­zés jeles férfiaktól indul ki.u Ballagi Mór: BELFÖLD. Az ágost. hitv. ev. egyetemes egyház közgyű­lése a folyó évben oct.­­ és következő napjaira levén kitűzve, képviselői az emlitett nap reggelén szép szám­mal gyülekezőnek össze a templomban, hogy Isten szent lelkéért könyörögve 9 órakor a tanácskozást megkezd­jék. — Az egyetemes egyház felügyelője, ma­gy b. Pró­nay Gábor ur, az iskola dísztermében, rövid beszéddel az ülést megnyitottnak nyilvánítván, legelsőbben is el­nöki évi jelentését olvasá föl. — A tanácskozás tárgyai között ez idő szerint az interconfessionalis és közokta­tási törvényjavaslat és a tartandó zsinat összealkotási előmunkálata állott az első sorban. — A többi tárgyak annyira másodrendűek valának ezekhez képest, hogy a nyilvánosság előtt csak­is ezekről szándékozhatom rövi­den megemlékezni. Az interconfessionalis és közoktatási törvényjavas­latokat illetőleg, mint a másiknak alapja, csaknem kizá­rólag az interconfessionalis képezte a vita tárgyát. A vi­tatkozás sokkal érdekesebb, több oldalú volt, mint a köz­vetlen ez előtt tartott bányakerületi közgyűlésen.­­ A szólók között e tárgyban ismét Radvánszky Antal ő maaga volt az első. A törvényjavaslatot általában nem találta kielégítőnek, de különösen egyes pontjai ellen tett tüzetesebb észrevételeket. Az I. fejezet 6 és a II. fejezet 10. §-sa már csak annyiban is hibás, amennyiben törvényről lévén szó, a kérésnek nemcsak helye nincs, hanem az engedetlen is egyenesen büntetendő.­­ Ezen s több­ihez hasonló kifogás alá eső pontok között legve­szedelmesebb mégis az I. fejezet 9. §-ának „kivévén, ha az áttérni akaró stb." szavai. — Hasonló ez a bécsi béke „absque tamen" záradékához s amint az, Mátyás király biztosítása dacára is, sok súrlódásra szolgáltatott alkal­mat, ugy ez hasonló eredményeknek lehetne szülőjévé.— Ez alapon szóló tanácsolja egy petitio készítését és az országgyűléshez beterjesztését, melyben három pont lenne fölállítandó, nevezetesen 1­ör: keressék meg az országgyűlés, hogy a pro­testanstans egyház kívánalmainak a 48 évi XX. törvény­cikk viszonyossági alapján tegyen eleget;

Next