Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1869 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1869-03-28 / 13. szám

a kath. fél plebánusa előtt köttetett, vagy más szóval: melyet a prot. lelkész adott össze. Ezt helyben hagyta XVI. Gergely is 1832-ben. A magyarországi 1791. XXVI. t. c. azt ren­deli, hogy minden vegyes házasságot a plebanus adjon össze. Sok derék kath. pap, kinek szíve inkább húzott hazájához és nemzetéhez, mint Rómához, emez országos törvényt ugy kivánta értelmezni, hogy akkor is egész pompával kell a szertartást végezni, ha a prot. férj nem ad reversalist. Ebből az a nagy baj származott, hogy igy az egyház tényleges részvétével mintegy helyeselni látszott a vegyes házasságokat; már pedig ennek látsza­tát is mindig kerülte. A római egyház inkább el­tűrte azt, hogy történeti jogait egymás után el­veszítse, mint hogy mások hasonló jogát elismerje; inkább meghal, mintsem nyilvánítja, hogy rajta kívül másnak is van joga élni. E feltevést elke­rülendő­ XVI. Gergely 1841-ben oly engedmé­nyeket adott hazánkra vonatkozólag, a­milyene­ket a pápai széktől kinyerni egy országnak sem sikerült. E szerint ha a prot. fél reversalist ád, a vegyes házasság ünnepélyes áldásban is részesül; ha pedig nem, a házasságot akkor is ki kell hir­detni, de a pap csak közönséges házi öltönyé­ben a papi lakon, vagy bármely tisztességes he­lyen — kivéve a templomot — adhatja össze a fe­leket. Az ily passiva assistentiáért stólát nem követelhet. Ezután a feleknek szabad házasságo­kat a prot. lelkés­szel megáldatni, sőt az egész szertartást is végezheti a prot. pap, midőn a kath. papnak a hirdetésről szóló bizonyítványt ki kell adni. Ez volt a gyakorlat nálunk 1858-ig, melyet az 1843­-iki országgyűlés törvénybe is iktatott. 1858-ban tartományi zsinatot tartottak a püspö­kök Esztergomban, s a concordatum boldog kor­szaka épen alkalmasnak látszott arra, hogy a magyar főpapok a pápai brevevel és az országos törvén­nyel ellenkezőt határozzanak, s újból fel­zavarják a vallási békét. Az esztergomi zsinat határozata szerint „Ha valamelyik a hívek közül az ily házasságtól elállani nem akarna, a papok azon legyenek, hogy a nem kath. fél törvényes biztosítékot adjon minden gyermek kath. nevel­tetése felől, s egyszersmind gondjok legyen rá, hogy a kath. fél hite minden veszély ellen bizto­síttassák. Csak ezek után folyamodjanak a püs­pökökhöz az apostoli szék fel­mentvényéért a ve­gyes házassági akadály alól, mely nélkül az ily házasságokat még kihirdetni se m­e­r­t­é­k.u E nagyon rövid és szakadozott történeti rajzból is meggyőzhetett az olvasó afelől, hogy a római curia a vegyes házasságokkal szemben zsibárusi politikát űz, mely szerint a hol csak le­het száz percent nyereséget is szivesen fogad, a hol pedig nem, ott megalkuszik. Hogy mi az ősi törvény azt tudhatjuk, mert az az absuratio hae­resis követelése; de hogy az egymásnak minden pontban ellentmondó pápai ügyiratok és tartomá­nyi zsinati határozatok közt melyikre támaszko­dik az egyház, arra csak azt mondhatjuk, hogy egyikre sem és mégis valamennyire, — azaz, min­den egyes előforduló esetnél arra, amely — te­kintve az országos viszonyokat, a házasulandók egyéniségét és a prot. pap hivatali buzgóságát,— azon egy esetben kivihető. Rendesen legfelül kezdi, aztán fokonként száll alább. Az 1868. LIII. t. c. alkotói ugy látszik jól is­merték a clerust, s gondoskodtak is minden le­hető esetre az ellenszerről. Ennek alapján talán célszerű lesz a következőleg eljárni: Midőn a házasulandók nálunk megjelennek, saját szolgálatunk szíves felajánlása után figyel­meztessük, hogy a születendő gyermekek közül a fiuk az apa, a leányok az anya vallását tartoz­nak követni, s a szülőknek nem áll jogában ezzel ellenkező szerződést kötni (12. §.)• Azután mond­juk el, hogy a kath. pap mindenféle törvényelle­nes követeléssel fog előállani, pl. hogy a prot. fél legyen katholikussá, vagy adjon reversalist, kü­lönben nem fogja kihirdetni, vagy a trágya dombon esketi meg. Ne hallgassuk el, hogy ki­vánsága megtagadása esetében nem ugyan a trá­gya dombon, de a kath. templomban sem, hanem a papi lakon fognak összeadatni és áldásban és semmi ünnepélyes szertartásban nem részesül­nek. Ezt a kath. pap még ha nagyon óhajtaná sem tehetné máskép, mert a hivatal­vesztésen ki­vül még egyéb büntetést is vonna magára püs­pökétől. Azt is mondjuk meg, hogy ha megelé­gesznek avval, hogy a plébános csak néma ta­núja legyen szándékok kijelentésének, azért neki semmi stólával sem tartoznak, s ha mégis köve­telne, mi felvesszük ügyeket a törvény előtt. —

Next