Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1869 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1869-05-23 / 21. szám

Egyházkerületek, megyék, egyes egyházak, az utolsó leányegyh­ázig, ha tetszik egy test, egy lélek, ha tetszik, száz meg száz higanymorzsa. . Zsinat, zsinat! vagyis ezekből a higany­morzsákból stílitő nagy higanytenger, melynek azért mégis maradjon egy külön szakadata tiszántúl. Ezek után a választási törvények, melyek­nek külön mindegyik kerületben külön formulá­zása, külön statútumokra fektetett gyakorlata­­ létezik, ugy hogy a­mi más helyen érvényes, az nálunk érvénytelen, és megfordítva... A lelkészsegédek, kik egy egész külön codi­fikálással akarnak maguknak egy szélesebb, és kényelmesebb helyet feszitni az egyház kebelén. A népnevelés, mely az államtörvény noli me tangere virága leend nem sok idő múlva. Az egyházak autonomiája, névvel meg­hagyva, valósággal eltörülve, teher jog nélkül. A szentszékek, melyeknek himlőjét egy su­perintendens hiába óltogatta az egyház testébe, melyek gyökerének megfelelő stratum ugy lát­szik nincs is a prot. egyház földében. Végül a convent, ez a tizszer amputált, de mindannyiszor ösztönszerűleg kinőtt, kiujult holt­teteme a reform, egyháznak, mely utó végül is, convent vagy más név alatt, életszerves organi­cus alkatrésze leend az egyházigazgatásnak con­tradictione aliquorum in perpetuum nihil volente. Zsinat, ismét zsinat kell, mely egyedül lehet hivatva mind e kényes csomók oldására vagy metszésére, kivált ha épen ezeken a helyeken nem járt volna a zsinat előtt az állam metszőkése. Egyelőre ezeken a bajokon segitne, ha tudna, a zsinat, mert hogy más téren a prot. cultus kül­alakjához nyúlni vagy németesen agendákat csi­náltatni, a confessionalis hitágazatokhoz szólni akarna, vagy merne, ezt alig hiszem. Hogy mi­ért? adandó alkalommal elmondom. Valamint az egyházi fegyelem repristina­tiója olyan kisérlet volna, melytől az egyetemes prot. egyház egész indignatioval fordulna el. Egyházi fegyelem == cath. autonomia. Ezek után ha a kérdésre, zsinatoljunk-e? felelni akarunk, egyenesen vagy nem egyenesen; csak a zsinatok hírhedett történelmét kellene per tangentem, elmondanom, a nicaeai zsinaton kezdve, a trienti és a dordrechti zsinatig , kész lenne a tagadó felelet. Általába­n, egyetlenegy zsinatot vagy conci­liumot se véve ki, mind meg annyi csom­ósodások, vagy inkább tuberculák a ker. egyház életfáján, melyekbe épen az egyház rovarai rakták a ké­sőbbi rothadás petéit; mindegyik, már természe­ténél fogva se lehetett egyéb csomónál, mely meg­akasztó vagy visszavezető az egyház éltető ned­veinek szabad kerengését. Nem a trienti zsinat betege e mai napig a nyugati egyház, és sokkal inkább nem haldoklá­sának jelensége-e a meghirdetett 1869-iki római zsinat, melynek conclusioja alig lehet egyéb Lázár nővéreinek vallomásánál: uram­ immár szagos. Egy zsinata volt a magyar prot. egyháznak, a budai, mert a többi tagadom, hogy zsinat lett volna. Ez az egy is hova vitte volna, ha szeren­csére burokjába nem fullad. Ki Péterfi könyvét olvasta, mit latin nyelven irt a magyarhoni zsinatokról, az két meggyőző­désre juthatott. Egyik az, hogy mindegyik zsinat, még pedig hatványozva, az egyház hanyatlásának dátuma. A másik ez, hogy bármivel biztassa ma­gát a tisztelt katholikus autonomia; a lassú halál hézagosan, a zsinatok kíséretében érkezik el. A zsinat nem életjelenség a ker. egyházon, nem kivált a prot. egyházon, mely természeténél fogva sokkal nehezebben digerálja az eféle subli­mált maszlagot. Lássuk már most, mit is csinálna ez a ma­gyar prot. zsinat. Az uj törvényeket magyarázván, excerpálná a helyeket, a paragraphokat, melyeknek védel­mébe fogódzhattunk. . . Ez szép kevés, vix di­gnum tanto hiatu. A közoktatási állam törvényekből tört szá­mokban kiszedegetné a cikkeket, melyek alá menekülhet a prot. autonomia néhány szegény iskolájával ... az iskolaügy ma holnap nem tar­tozik az egyházra, az iskola csak fogadott gyer­meke volt az egyháznak. Az édes­apa, mint ál­lam reklamálta törvényes gyermekét. Most már nevelteti. A­mi kevés pénze megmarad, a költész szerint, két három poltra, azt rá költi. Van ám még az államnak több fia is, egyik cifrább, egyik drágább a másiknál. Ezekre na-

Next