Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1869 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1869-05-30 / 22. szám

Elhagyom e­zért, s folytatom kérelmem s tisztelet­teljes indítványom felderítését. Nevezetesen: Emlékez­zünk csak vissza a lefolyt országgyűlésben történt dicső beszédekre, sok igen sok valóban lelki kincseink leend. Nem örültünk, nem hevültünk s buzdultunk-e mikor a postákról — ha tán töredékesen is — megkaptuk? Je­lenleg ez a gyors közlekedés folytán némelyek előtt nem is bír nyomatékkal. De azért el kívánjuk tenni azokat, mint talizmánt éber vigyázattal őrizni, s mint csuda­gyógyszert megkóstolni valahányszor a közügyek, a közjó, a közboldogság és szabadság munkája közt gyengébben kezd lüktetni erőnk, s csügged ez akaratunk. Jobb későn mint soha. S ha valaki most teszi e gyűjtést ez elrakosgatást, hasznos munkát tesz maga s utódi számára. De hát a régi nehéz küzdelmekben elmondott or­szággyűlési beszédek, melyek itt-ott megvannak, melye­ket keserves kin volt megszerezni, leíratni, s nagy ál­dozatokkal díjazni a leírókat, kik a tájban egy különös osztályát képezték az országgyűlési város lakosinak. Nem, nem szabad azoknak is­ elveszni, — szent köny­vünkben emlitett „lélek gyümölcsei" ezek. Mindnyájat szeretnők birni. Azonban ez csaknem lehetetlen és te­mérdek munkába kerülne. Hanem ha szabad egy édes reménynek kifejezést adnom: tán nem lehetetlen legalább azokat összegyűjteni — melyek „bármikor és bárkiről mondattak és a protestáns életet honunkban elébbre vit­ték, a vallásszabadságnak lendületet adtak, és egyházunk sorsát e mostani álláspontra juttatni segítették!" Ez lenne egy élő kincstárunk, kegyeletünk rugója eltűnt nagyjaink iránt, kik a múltban értünk küzdöttek. Vannak egyes könyvtárakban papír s levél halma­zokban elszórtan, mint nálam is az alább olvasható be­szédje dicső P­a­l­ó­c­y­n­k­n­a­k. Birunk mi sok nemeslelkü, multunkat átkarolni sze­rető irodalmi erőkkel. Vállalkozzék valaki az összegyűj­töttek kiadására, szerkesztésére. Benső hálánkra teszi magát méltóvá bizonyára az erre vállalkozó. Ep ugy há­lánkra és tisztelésünkre számithatnak amaz áthatott keb­lek, lelkipásztori vagy tanitói kezek, kik mint emlitem : „a magyar prot. anyaszentegyház ér­dekében és javára elmondott országgyűlési beszédeket beküldendik — ha csak darabban is — a buzgó lelkű szerkesztőnek. „A convent 1839-ben 70,000 cipót, 312 mázsa húst, 280 akó bort, 4000 frc áru halat s tojást, 36 mázsa vajat, 17 akó tejet, 11 mázsa kávét stb., s azonkívül 30,000 frank készpénzt költött el." — (Prot. Egyh. és Isk. Lap 1846 évi 29. szám.). E kis csekélység felhozása után szabadjon egy hazafias kér­dést kockáztatni az országgyűlés minden pártárnyalatához és ha­zánk kormánya több ágazatához, — mely e néhány szóból áll . Hát nincsenek nekünk belreformi kérdéseink ? F. J. Sorrendet az évszámokban nem lesz szükség tartani. A­ki előbb beküld valamit előbb nyomassék. Csak, hogy az el­mondónak neve és az országgyűlés évszáma legyen felemlítve. Én részemről, — ha a munka megkezdetik — a buzgó szerkesztő értesítése után, a nyomatási költségek fedezé­séhez azonnal 10 o. é. forinttal fogok örömest járulni. Melyre ezennel kötelezem magamat. Azon édes sejtelemmel közlöm most a felejthetlen alsó­házi elnök — Palócynak — beszédét, mit az 1830-ik évi pozsonyi országgyűlésen érdekünkben elmon­dott: hogy e téren nem fogok magam egyedül ma­radni. * * * Palócy (Borsodmegye követe) „Miután Zalavárme­gye követe a dolog érdemét annyira kimerítette, s az evan­gyeliomi igazságoknak oly hermeneutikáját adta, hogy annál szebbet sem Rómában sem Gröttingában sem Oxford­ban soha sem írtak, azt hittem, hogy a főt. urak is meg­nyugodván azon igazságokban, hallgatni fognak. A veszprémi káptalan követei is. Szólanom kell tovább már csak azért is, mert azt látom, hogy a clerusnál testületi szellem az, hogy a vallás dolgához nem is szabad szólani a magyar országgyűlésen. Én ezen hit­ben nem vagyok­ szent Istvánra és törvényeire hivatko­zott, auctoritás gyanánt ezekre , hiszen mit nem adott volna ő meg a papoknak? Kit maga, a magyarokat ker. hitre téritő sz. Albert is megintett (ki püspök volt), hogy ne adjon már több jószágot a papoknak, mert magá­nak semmi sem marad. De ha már a régi időkre akart hivatkozni, mért nem hozá föl inkább a halhatatlan H­u­n­y­a­d­y János gubernátort, ki a dömölki apátság­épületében tartott diétáról, mind a mellett, hogy a török háborúra pénzt kért a pápától, azt izente az akkori pápá­nak, — mert maga írni nem tudván egy benediktinus barát tette fel a levelet, — hogy mélyen tiszteli ő és a magyar nem­zet a pápát, azt azonban soha meg nem engedi, hogy a pápa Magyarország belső dolgaiba avathassa magát, és hogy a szabad magyar nemzeten fölsőséget gyakorol­hasson. Hunyady János pedig jó katholikus volt, és kedves ember volt Rómában. Mert hiszen urszine változásának aug. 6-án eső ünnepét is az ő belgrádi győzelmének ünne­pére állította fel a pápa. Továbbá mért nem hivatkozott a veszprémi kápta­lan követe Mátyás királyra ? Ki azt írta egykor a pápá­nak, hogy a magyar nemzet készebb meghármaztatni ke­resztjét, mint megengedni, hogy a pápa Magyarországban parancsolhasson ! Nagyon szerencsétlenül hivatkozott érdemes követ úr I. Leopold idejére is, mert hiszen épen az ő uralkodása alatt történt, hogy midőn a magyarországi protestánsok 10 évig (1671 — 1681) főkép jezsuiták üldözéseitől szenvedett ín­ségeiket irásba foglalva az austriai akkori cancellár Hoch­kernek benyújtották, az azokra azt mondta: ha ezek halért évenkint 8000 frankot adtak ki ... . írószerek, könyvek s tudományos szükségekre ellenben 100 frankot." Erre az aargaui választmányi tudósítás azt jegyzi meg, hogy ott vagy többet gondolkodnak mint írnak, vagy e kettő közül egyet sem tesznek.

Next