Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1869 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1869-10-10 / 41. szám

járhat többé az ABC és jól taní­tás, sőt itt az id­ő, hogy az Úrim és Thumim is lehulljon róla!" Jól tudjuk és jól ismerjük gyászos okait annak is, hogy leginkább miért, hogyan lett és kellett lenni nálunk a nevelésügynek a vallás fogadott gyer­mekévé. És csudálandó-e, ha hosszú századokon át a felfogadott s mindig veszélyeztetett gyermek utóbb édes gyermekké ad­optáltatott ? ! Nem. És így az sem csudálandó tehát, ha hosszú időkön át annyira megszoktuk ez állapotot, hogy most? midőn a kor szelleme a természetes atyával, ápoló­val közeleg felénk, szinte vonakodunk annak törvé­nyességét elismerni. Pedig előbb-utóbb csakugyan el kell ismerni! Mert hol vagyon megm­a, hogy a vallás, a hitfelekezetek, Krisztusnak bármely színe­zetű egyháza vagy Mózes sátora az ABC­ tanitha­tásával áll vagy esik; vagy megfordítva: hol vagyon megírva, hogy az ABC tanításnak állani vagy esni kell a hitfelekezetekkel (pedig ezek eshetnek ám!) vagy általán a vallással ? ! Egy itt is a fődolog. A kornak parancsszavát megfigyelni, megérteni és minden mellék­tekin­tetek nélkül komolyan fontolgatni és tisztessé­gesen végrehajtani elsőrendű kötelessége az ember­n­e­k. Nem kell, sőt általán nem szabad, mert nem üdvös, hogy az ember (ki a „fehérvári polgártárs" szerint is csakugyan két világnak: „a mennyország­nak és földi hazának" polgára), ki életfeladatánál fogva talán inkább a vallás szolgálatában áll, mint­egy a vallás szentségének hegyezzen ragadozó kar­mokat s minden u. n. tisztán világi érdekeket is a mennyországnak, vagy inkább a mennyország őreinek részére igyekezzék kizsákmányolni (középkor, inquisi­tió) ; ugy viszont, ha talán inkább világi­­ politikai pályán működik, itt sem üdvös a tiszta vallásosság rovására félszegen siettetni, erőszakolni a kornak érlelődő legszentebb igényeit is! (francia nemzeti convent, 1792 — 93 Momore, Herbert stb.) Aki a népnevelési szent üg­gyel szemben ehez méltóan akar állást foglalni, annak legyen elég ereje és méltósága, hogy sem a hazafias politika határain belől támadható csupán pártszinezeti ér­dekek által, — sem a vallásos élet terén a pusztán hitfelekezeti érdekek által meg ne szédittessék! Népiskolai nevelésünknek a hitfelekezeti meg­szokott talajból a községi uj talajba leendő átplántá­lása körül a gondolkozók már több oly nehézséget mutattak fel ez ideig is, melyeknek leküzdése valóban nagy munkába és áldozatba fog kerülni. Mindezen nehézségekre is újonnan figyelmeztetni mostan nem célunk. Hanem van még egy nehézség, melyről emlé­kezetem szerint ez ideig tüzetesen még aligha volt szó nyilvánosan. És ezen nehézség olyan természetű, melyhez magának a tisztán népiskolai nevelésügynek s az ezt majd kezelőknek csakugyan semmi közük. — Ez lesz már kizárólag a hitfelekezetek ügye! Ad­zem. Mi történik a tömérdek falusi, mező­városi, kisebb-nagyobb és szegényebb egyházaknál a kántori teendőkkel, ha majd a községi tanitó csupán tanitó, s nem kántor-tanitó leend? ha pl. a tisztán lutheránus, vagy tisztán kálvinista vagy tisztán pápista községbe az iskolai szék véletlenül épen mózesvallású községi tanítót alkalmazand ?! Hol veszünk az adakozásokban már különben is lassú vagy tehetetlen egyházakban vagyont, amiből tisztes­séges kántori fizetést biztosítsunk ? (Jól megjegyzendő, hogy nagyon sok szegény egyházainkról van szó, amelyekben a k­á­n­t­o­r-t­a­n­í­t­ó ez ideig talán 100—200 frtra rugó évi jövedelemből tengődik;) vagy ha lenne is miből fizetnünk, honnan nyerünk hamarjában annyi kántort ? ! Hiszen most az összes magyarhoni helv. és ág. hitv. egyházakban alig van 50—60 rendes, specificus kántori állomás. A mező­városokban s falukon, hol ha kétszer nem, de egyszer mindennap tartatik templomi istentisztelet, — hol gyakran fordulhat elő temetés, sőt beálland az egy­házaknak azon feladata is, hogy — ha a templomi éneklést elfelejtetni nem akarják — gyermekeiknek énektanittatásáról is gondoskodniok kell: minderről hogyan intézkedünk ? Már­pedig mindez csakugyan csupán a hitfelekezeteknek a vallásnak dolga leend, mert az államnak és községnek, mint olyannak, arra semmi gondja. Ezen igen fontos kérdések felett, valamint a felett is: vajjon hogyan s kik által kezeltessék majd a községi kö­zös iskolákban a vallásoktatás, talán nem lenne immár nagyon idő előtti megnyitni a discussiót! Én feltettem a kérdéseket, s küzködöm is velük. És ha iz, szerkesztő úr megengedi, talán rövid időn elmondhatom igénytelen véleményemet. Azonban na­gyon jól esnék, ha annak rendi szerint egyházi életünk

Next