Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1870 (13. évfolyam, 1-51. szám)

1870-01-02 / 1. szám

103­9 mában semmitől sem idegenebb, mint oly változá­sokra való törekvésektől,melyek által az önkénynek ön­zésnek gát vettetvén, a fejledező életnek biztos irány adatnék. Innen van aztán, hogy mig az élet minden egyébb viszonyaiban oly haladás tapasztalható, hogy az intéző hatalom legmegfeszitettebb munkássággá, alig bir lépést tartani a közvélemény siettető előre törekvésével, addig egyházunkban emeltetnek hatal­mas szózatok oly elvek mellett, melyek a jövendőt a mult által akarják lebilincselni, hogy a meghalt nem­zedékek irányozzák az élőket, s a­helyett, hogy a haladó műveltség világánál intéznék lépteinket, azt kívánják, hogy a halál árnyékában keressünk me­nedéket. Az egyetlen országos egyházi ügy, melyben az elmúlt év folytán intézkednünk kellett, a népneve­lési törvény keresztülvitelében követendő eljárás volt, és — intézkedtünk ugy, hogy a hány superin­tendentia van, annyiféle utasitás készült, s mig né­hány superintendentia a hozott törvényt mint olyant üdvözölte, melyben a protestantismusnak századok óta ápolt egyik legsarkalatosb elve országos diadalra jutott, — mások mint országos törvényt köteles tisztelettel fogadták ugyan, de óhajaiknak tökéletesen megfelelőnek nem találták , addig egyik legtekinté­lyesebb superintendentia, a törvény létrejöttét is az egyházra nézve sérelmesnek állította, és patens féle demonstratiot rögtönözvén ellene, bécsi és linci bé­kekötéseket emlegetve crimen laesae autonomiae-nek bélyegezte azt, hogy az országos képviselet a feleke­zeti érdek megóvása mellett, a nemzet közérdekére is merészelt némi tekintettel lenni. Én ismerve a tisztet, melyet szerkesztői állásom rám ró, elmondtam annak idejében nézetemet a hi­tem szerint nagy mértékben hibás lépés felett tar­tózkodás nélkül, és elmondták lapomban mások is, és most nem azért hozom fel, hogy felújítsam a kel­lemetlen benyomásokat, melyeket a feltűnő határozat minden elfogulatlan emberre tett , hanem,hogy tény­leges példában mutassam meg, hová vezet azon sza­kadozottság, melyet sokan nem szűnnek a szabadság egyetlen biztositéka gyanánt magasztalni és ajánl­gatni. Az egész világ, évezredek tapasztalataira hivat­kozva azt tartja, hogy az egyesített erők fokozott eredményeket szülvén, az egyes társadalmi köröknek mindenek felett egység által való erősbülésre kell tö­rekedniök, de mi bölcsebbek vagyunk a többi világnál, nekünk semmiféle egység nem kell, mert az kárhoza­tos cen­tralisatio, és csak ennek kerülésében fekszik az egyháznak, mint vallási társulatnak boldogulása) üdve. Ha valaki e végzetes társadalmi tan ellenében állapotaink siralmas ziláltságát, egyházi életünk ha­nyatlását, tudományos elmaradottságunkat, szégyen­letes szegénységünket hozza fel : — akkor mind e tömeges bajoknak oka a német, oka a pápista clerus, oka­ minden a világon, csak mi és felfordult rendsze­rünk nem oka semminek. De hát máshol széles e világon tán csupa idylli kéjelgés a prot. egyház dolga ? Tán semmi küzdelme más erős felekezetekkel, és a politikai hatalommal ? Más országban nem szoríttatott-e az egyház oda, hogy folytonosan egyik kezével az elnyomó hatalom ellen védekezve, másik kezével az isten házát építse ? Ott van a skót szabad egyház, a mi magyar prot. egyházunknak az önkormányzatot illetőleg előképe; nézzük meg, mikép alakult az, és mikép vitte oda dolgát,hogy neki mindene megvan, a mi nekünk nincs, hogy mig az mind előbbre haladva virágzik, mi mind jobban elmaradozva hanyatlunk és végveszélynek megyünk elébe. Huszonhét évvel ezelőtt Skótiában papválasztási kérdés felett egy patrónus és egy egyházi község közt per keletkezett. A világi főtörvényszék, a­hová végítélet hozatala végett felebbezve lett az ügy, a a patrónus részére döntötte el a kérdést; az egyházi felsőbbség pedig a község szabad választási jogát vé­delmezte. A politikai hatalom, a legfelsőbb törvényszék ítéletétől tekintélyének kockáztatása nélkül nem tá­gíthatván, az ítélet végrehajtását elrendelte; másfe­lől az egyházi felsőbbség az egyházi szabadságot, s ennek legfontosabb jogát veszélyeztetve lenni látván, szintén nem engedhetett. Nem lévén e szerint más expediens, a „general assembly" (egyetemes egyházi gyűlés) elhatározta, hogy inkább lemond a kormánytól bírt mindennemű javadalmakról, mintsem, hogy az egyház szabadságán csorbát ejtetni engedjen. „Skóthon egyháza, mint az ősapák idejében, is­mét pusztába vándorol, hogy isten iránti hűségét bebizonyítsan volt minden sziv egyhangú szózata, s ezzel ötszáz lelkész, ki még előtte való nap uri jó­lét ölében élt,hajlék nélkül való koldussá, földönfutóvá lett téve. A hivek nagy része követte ugyan a hit 1*

Next