Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1870 (13. évfolyam, 1-51. szám)

1870-09-11 / 36. szám

1 043 474 velés határozottan keresztyén vallásos és irányzatú, s bizonyos határig valósítva van az erkölcsi egye­temes vallástanítás eszméje. De miként ? Amerikában a közös nevelés puritán kálvinista színezetű, mert ott a lakosság kilenctized része tartozik az, egymással lényegükben megegyező sokféle Kálvin szellemű fele­kezetekhez. Az evangélium képezi a vallásosság és jellemképzés központját, de az evangéliumnak Kálvin féle felfogása. Hollandiában a keresztyén szellemű vallásos és erkölcsi nevelés meglehetősen egy jelen­tésű a keresztyénség modern felfogásának terjesztésé­vel. Látható tehát, hogy az egyetemes vallástanítás­­hoz, a­mint az tényleg létezik, még azon magas fej­lettségű országokban is sok szó férhet, épen az egye­temesség szempontjából. De azért mindkét helyen, s főleg Amerikában a felekezeti viszonyok kedvező ál­lása mellett zavarok nélkül fennállhat így is; fenn különösen azért, hogy mindkét államban a közös is­kola már több nemzedéket nevelt fel közös, türelmes szellemben, ennek, és nem a legellentétesebb feleke­zeteknek növendékei már a szülők és tanítók is mind­nyájan, és senki nem gondol arra, hogy a népiskolát prosel­tákat szerző iskolává tegye. Így állnak-e nálunk a viszonyok ? Távolról sem, s épen azért ne is ábrándozzunk oly eszköz alkalma­zásával, mely még a legmagasabb­ fejlettségű orszá­gokban is inkább csak néhány kitűnő gondolkozó fő sajátja, s csak aiányosan és kivételesen a gyakorlaté. Nálunk a felekezeti ellentét még most is éles; az uralkodó vallás még csak a vegyes házasságok körül vesztette el előjogait, más tereken ingatlanul bírja, és az összesimulást mi nem kezdhetjük ott, hol az elő­haladottabb népek végezni akarják , hanem ha egész­séges fejlődést akarunk, előbb meg kell futnunk a fej­lés azon útját, melyen azok, a mi mostani álláspon­tunkból kiindulva, már áthaladtak. A mi utunk rö­videbb lesz, mert nem vagyunk úttörők, hanem mások bő tapasztalatát értékesíthetjük előnyünkre. Nem szólok Amerikáról, melyet csak könyvek­ből ismerek , de szólok Hollandiáról, melynek viszo­nyait pár éven át mint figyelmes szemlélő vizsgáltam. Ott úgy találják az emberek, hogy a népiskola ker. vallásos irányú nevelése nem teszi fölöslegessé az egyházi vallásos oktatást, — és mondhatom, hogy e téren az egyház tiszteletre és bámulatra méltó mun­kásságot fejt ki. G­ondoskodva van ott a vallásos oktatástól a gyenge gyermekkortól kezdve a késő vénségig minden életkor és minden miveltségi állás számára a megfelelő alakban. Kisebb községekben mindenütt a lelkész tanítja a vallást; a nagyobb és módosabb gyülekezetek pedig külön katekhetákat alkalmaznak, kiknek a lelkésszel egyenlő képzettsége, fizetése s polgári állása van. Öreg polgárok, tekinté­lyes kereskedők és akadémiai tudósok nem tartják méltóságokon alól álló dolognak eljárni a lelkészek estéli felolvasásaira, mert ott a kitűnő elemi oktatás a vallást igazi lelki szükséggé tette, mely folyvást kielégítést vár, s az ember örömest meghallgat egy előadást bármely tárgyban oly embertől, kiről tudja, hogy egész életében azon tárgyról gondolkozott és tanulmányozott. Hollandia kitűnő papjai, kik előtt én mindig a legnagyobb tisztelettel hajlok meg, ki­tűnő erkölcsös és vallásos népet képeztek, s a nép jóravalósága viszont befolyt arra, hogy a papság azon értelmi és erkölcsi magaslatról, hová a reformatio mozgalmat emelték, alá ne sülyedjen. Íme, előttünk a gyönyörű példa ! Képezzük oda népünket, hol a holland protestantismus áll, s majd aztán unokáink írhatnak szép theoretikus vezércikke­ket az egyetemes vallástanításról! Én is ki merem mondani minden habozás nélkül, hogy a népiskolai vallástanítás ügyét a papság kezé­ben látom legjobban biztosítva; sőt kénytelen va­gyok ennél többet mondani, hogy t. i. egyházunk egész jövőjét is csak igy látom biztosítva. A mi né­pünknél ma hiában keressük azon ősi erényeket és erős protestáns öntudatot, melyek a reformatio szá­zadában két hatalmas császársággal való küzdésben, három részre szakgatva is fenntartották életét; a haj­dan erős vallásosság, mely minden jónak forrását ké­pezte, most már eltünedezni látszik a magyar földről! És ugyan kérdem, azt várják-e a lelkész urak, a val­lás hivatalos őrei, hogy más, az idegen, vagy talán az ellenség öntözze meg a gondjaikra bízott kertet? Nem! Saját maguknak kell kezekbe ragadni az öntöző kannát, a metsző kést, a nemes oltóágat ; még­pedig minél előbb, még ma, mert saját állások és a nemzeti erő felvirágzása függ tőle. Az Európaszerte rohamos léptekkel megindult vallásos mozgalom nem fogja érin­tetlenül hagyni a mi földünket sem ; a szélnek zúgását már halljuk, azt is tudjuk, hogy a hová akar fújn­iá, még azt is tudjuk honnan jő, és hogy elsöpri útjában a fövenyre épített házat. Oly rohamosan fejlődnek az események, hogy azon két nap alatt, míg e sorok a nyomdából kikerülnek, talán már leroskadni látjuk sz. Péter templomának korhadt tetejét. Mi évek előtt

Next