Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1870 (13. évfolyam, 1-51. szám)

1870-08-07 / 31. szám

Pest, augusztus 7.1870. Tizenharmadik évfolyam. 31. PROTESTÁNS f­ert ÉS ELŐFIZETÉSI DIJ: Helyben házhozhordással és Vidékre postai kül­­­déssel félévre 4 frt., egész évre 8 frt. Előfizet­­­hetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. SZERKESZTŐ- és KIADÓ­HIVATAL : A lipót- és szerb-utca szögletén földszint. — ———e^Pest HIRDETÉSEK DIJA: f 4 hasábos petti sor többszöri beikta­­­­tásánál 5 kr., egyszeriért 7 kr. sorja.­­ Bélyegdij külön 30 kr. 4 A népiskolai vallástanítás kérdéséhez. (Vége.) Tehát az első kérdésre nézve más eredményre jutottam, mint Szász Károly. Ő azt feleli —és pedig mint írja — minden habozás nélkül, hogy a vallást a népiskolákban a lelkészek által óhajtja ta­níttatni. Én pedig azt felelem hoszas megfontolás és gondolkozás után ugyan, de immár sziklává jegecese­dett meggyőződéssel, hogy a közös iskolákban a val­lást is a rendes iskolai tanítók tanítsák, az illető lel­készek minden befolyása nélkül. Csak a legkimagaslóbb — jobbára physikai s anyagi — akadályok vannak ugyan a cikkben oda­vetve, de előttem már csak azok is oly döntőknek látszanak, hogy még többeket is felhordani teljesen fölöslegesnek láttam. Hadd legyen az iskola csak pusztán iskola, s benne az ur maga tanító. Dh ne vi­gyük be már mindenhová azt a szerencsétlen dualiz­must, s azt a minden téren viszályt szülő közös­ügyeskedést ! A másik kérdésre nézve annyiban együtt va­gyunk Szász Károl­lyal — sőt azt hiszem minden intelligens protestáns emberrel, — hogy a vallástaní­tás úgy, a­hogy most történik, tovább nem maradhat, hanem reformálni kell vallási vezér- és tankönyvein­ket ; hanem itt tér el utunk, hogy ő marad ezen áta­lánosságban, s a bizottságra bízza annak eldöntését, hogy micsoda vallási tantárgyak és minő terjedelem­ben taníttassanak a népiskolákban, az én cikkem pedig határozottan kimondja, hogy egy egyetemes vallástan taníttassék, melyben a földön létezett és létező min­den főbb vallást, tehát mintegy 10, a keresztyén valláson kivül, az apró jelentéktelen árnyalatokra ki nem terjeszkedve , lényegileg mint egymásból folyó egész tanittassék. Hogy pedig a vallás igy, és ne másként kezel­tessék a közös iskolákban, arra legfőbb okai a követ­kezők. Bármely tudományt csak ugy lehet, sőt kell tanitani észszer­üleg, a mint az fejlett, tehát elölről kezdve, s fokozatosan emelkedve. Egyenesen a ker. vallás magasságait tanitani a kezdő gyermeknek annyi lenne, mint a sublimior mathesist tanitani annak a tűzföldi vad népnek, mely háromnál tovább számlálni nem tud; anyi lenne mint tej helyett hússal táplálni a fogatlan csecsemőt; annyi lenne, mint az értelmet szándékosan elfojtani a fejlesztés helyett, szóval annyi lenne, mint a vallást egy észre, szívre és életre nem ható üres szó- és eszmehalmazzá aljasi­tani, s azt a gyermekkel még jó eleve megutáltatni. Ellenben kezdjük csak a vallásos ismeret és érzés fej­lesztését ott, a­hol az a gyermek-emberiségnél kez­dődött : a fetis-imádáson, s kísérjük az istenség eszméjének fokozatos, mindig tökélyesb és szellemibb alakot nyerő fejlődését korunk legtisztább fogalmáig, adjuk hozzá az ezzel párhuzamosan fejlődő módokat és szertartá­­okat, melyekkel az emberek istenök kegyét megnyerni, megtartani, s büntetését magukról elfordítani törekedtek­, s végre ismertessük meg az isten eszméjéhez és annak tisztelete módjához idomuló s folyton nemesbülő erkölcsi elveket lelkesítő példák­kal fűszerezve, aztán hozzuk be a teljes vallásszabad­ságot, és én meg vagyok győződve, hogy a mostani átalános dermesztő vallási közöny az ekként nevelt uj nemzedéknél fölburjánozni nem fog, s a vallá­s nem az iskoláé, nem a templomé, nem a főé és ajkaké lesz mint most, hanem az egész embert s az egész életet fogja bevilágítani, áthatni és megszentelni. 61

Next