Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1871 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1871-10-22 / 43. szám

kutatja át a múlt minden hagyományát s okról okra, lépésről lépésre menve mutatja ki, nemcsak azt, hogy minő emberi behatások alatt keletkezett az a dogma­épület, melyről az orthodoxok azt hirdetik, hogy merőben Isten alkotmánya, hanem azt is, hogy az emberi szellem jelenkori fejlettségéhez képest hol van alapja, és melyek lehetnek a méretei az új korú hit templo­mának. A hagyományos tanok bámulatot és félelmet igen, de hitet és szeretetet nem képesek a mai kor fiában ébreszteni, s a végelgyöngülés veszélye fenye­geti őket, és sorsukat, melynél fogva ez a világ egy­szerűen agyon kívánja őket hallgatni, teljesen megér­demlik. Miután hozzánk érthetetlen nyelven szólnak, méltán unalmasok ; miután a lélek éhségét és szomjú­ságát többé nem csillapítják, valóban feleslegesek , s miután dacára, hogy minduntalan a megismert igaz­ságba ütköznek, még­is a csalhatatlanság kizárólagos­ságával kérkednek, méltán botrányosak. Igen is hajdan minden próféta az istennel beszélgetett, zsidó, pogány, mohamedanus és keresztyén, mindenik az égbe ragad­tatott s a legszentebbtől kapta kinyilatkozásait. Szent lélek volt az, mely tollba mondotta a vallás forrás­könyvét az utolsó betűig, mely sugallta annyi száza­dokon át a zsinati atyákat, mely vezette és csalhatat­lanokká tette az egyházat és annak fejeit kezdettől fogva maig. Ma azonban már tudjuk, hogy miféle lélek lehet az, mely néha önmagával ellenkezésbe esik, olykor valótlanságokat állít, olykor a gyűlölet és türelmetlenség magvait hintegeti, olykor pedig a leg­könyörülőbbnek dicsőségére a legnagyobb iszonytatos­ságokat követteti el, és annálfogva azt mondjuk, hogy ez a lélek nem volt szent. Ha ti isteni kijelentésre hivatkoztok : mi is! A mi keblünk istene mást mond, mint a tiétek. Hagyjatok minket békében élni a mi istenünkkel! Tisztelt testvéreim ! Erre mindnyájunknak szük­ségünk van! mindnyájunknak nagy szükségünk van a vallásra, arra a vallásra, mely enyhitőleg hasson a szivek sebére, mely a sorsok különbözéséből kifej­lett társadalmi ellentéteket kibékíti, mely az emberi szellem végtelen munkásságát egy maga abb harmó­niába foglalja össze, s mely a nemzetünknél is nagy mérvben terjedő demoralisatiónak elejét vegye. S azért keresünk valamit, a mi köznapi életünknek a mennyét képviselje, valami üditő szerre óhajtunk szert tenni, a mivel azon ezer meg ezer testvéreket, kiket a elketlen formalismus a szellemi elbágyadásnak kitett, együvé gyüjthessük és megerősíthessük Vallást aka­runk, mely életünk szükségeinek s nyavalyáinak meg­feleljen, mely szellemi életünkkel szervi rokonságban álljon, mely felette álljon minden emberi gyarlóság­nak, mely minket a világ és az örökkévalóság, a lét és a nemlét, az erény és a bűn kérdései felett megnyug­tasson. S e célból mindenek előtt menekülni vágyunk a korbatag dogmák igája alól, a szabad vizsgálat és az önelhatározás jogát követeljük a hittan egész kö­rére nézve, s óhajtunk bevezetni minden keresztyént a hit legbensőbb rejtélyébe. A mi fogalmaink szerint ez nem szentségtörés. Mindenki illetékes személyesen belépni e hely fön­ségébe s a legközelebbi és közvetlen őrülközésbe lépni Istennel. Az evangyéliom a népet királyi papsággá és szent néppé emelte fel, s nincs joga többé semmi kasztnak, semmi hatóságnak és semmiféle papnak közénk és Isten közé állani. Ránk nézve a vallás nem idegen tárgy, és nem valami szent hagyomány, melyet érinteni nem szabad, nem is valami menyből alá­szállott és rajtunk kivül létező kincs. A mi vallásunk eszünkkel összeforrott, a személyes érzület és a lelki­ismeret dolga, mely bennünk van, szivünkben és lel­künkben, magunkkal együtt fejlődik s természetünktől elválaszthatatlan. Annálfogva mindenre, mi a kebel e legdrágább kincsére vonatkozik, a­mi annak nyilvá­nulására és érvényesítésére tartozik, féltékenyek va­gyunk, látni és hallani van jogunk mindent, a magunk szemeivel és saját füleinkkel. Nem tudjuk elképzelni istenről, miképen kívánhatná ő azt, hogy mi e részben azok szemeivel lássunk, kik száz és ezer esztendőkkel éltek ezelőtt s kinek eszmevilága ránk nézve sok tekintetben idegen és érthetetlen; s hogy azok fülei­vel halljunk, kik köztünk élnek ugyan, de a kik iránt lelkünkben semmivé lett a bizalom. Nekünk oly val­lástan kell, mely egész alapjában valamint minden részleteiben és nyiatkozási formáiban a miénk legyen, igaz és valódi. Nem mondjuk, hogy ez a hit már meg van szer­kesztve és össze van állítva valahol, ha így lenne is, annak mi alig vehetnők valami hasznát. Nem mond­juk, hogy isten léte és működése titkai már kinyomozva és földerítve vannak. Nekünk nincs az a bizonyossá­gunk, a­mivel a hagyomány kérkedik. Mi csak keres­sük az istent és az igazsághoz közeledni igyekszünk. S hogy ezt tehessük, vizsgálnunk kell istennek nyilat­kozatait a könyvek könyvében, az egyház és a világ történeteiben, az élet és a természet jeleneteiben

Next