Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1871 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1871-12-03 / 49. szám

sáról; gondoskodik bibliafordításokról és előkészíti, végrehajtja az uniót. A lelki élet fejlesztésére az egy­házi fegyelem főbb elveit állapítja meg s jótékony intézetek felállítására irányozza gondjait. Az egyházi alkotmány szervezése nemcsak az egyház külső s belső­­ kormányzatát állapítja meg, hanem az egyháznak s szolgáinak kölcsönös jogait is. Ide tartozik tehát az egyházi hatóság jogkörének s gyakorlásának meg­határozása, az egyházi vagyon kezelése, a biztosítási ügy, egyházi törvénykezés, az­ egyházi szolgák köte­lességei, s végül a tanítói rend felállítása, a hivatal­betöltés, felfüggesztés s elmozdítás. Függelékül ide sorozom az iskola ügyét is. Ez volna szerintem a zsi­nat feladata. Ugyan­ezen tárgyról szól a szóban levő munká­latoknak 81. §. E cikkely szóról-szóra így hangzik: :A zsinat feladata tehát: 1. az egyházi alkotmány szervezése; 2. az egyházi tudomány, az isteni tisztelet és az ünnepek iránt támadt kérdések eldöntése ; 3. a bibliai fordítások koronkinti javítása ; 4. a kerületek vagy püspökségek változtatása, szaporítása vagy ke­vesbítése és az esperességeknek ezekbe beosztása." Eltekintve attól, hogy e négy rész egymást ki nem zárja, a zsinat feladatának ezen meghatározása oly tág, hogy alatta ugyan mindazt érteni lehet, a­mit fentebb a zsinat feladatául mondottam, de másrészt e meg­határozás oly kevéssé szabatos, hogy az ember nem tudja, vajjon a munkálat szerzői is csak­ugyan mind azt értették-e alatta. Magában a munkálatban egyéb­iránt azon tárgyak programmja van összeállítva, me­lyeket a kiküldött bizottság a legközelebbi zsinat tanácskozása alá bocsátani jónak talált, és e programm elkészítésénél maga e bizottság sem volt tekintettel 870D felosztásra, melyben a zsinat feladatát elősorolja. A munkálatnak átnézete ugyanis íme ez: I. magyar evang. egyházi alkotmány; II. az evang. egyház a belélejére és a lelkészi hivatalra vonatkozó kánoni javaslatok ; III. iskolai ügy ; IV. kánonok a házassági ügyben ; V. az evangélikusok pénzügyéről ; VI. egy­házi perrendtartás. — A zsinat feladatának általam adott meghatáro ását vévén alapul, ez átnézetből kitetszik, hogy a munkálatba oly ügyek is felvétettek, melyek nem a zsinat elé valók; más­részt meg olyanok nem hozattak szőnyegre, melyeknek a leg­közelebbi zsinaton is elő kellene fordulni. Nem lehetnek a zsinatnak tárgyai a kánonok a házassági ügyben. A házasság nálunk protestánsoknál nem sakramentum s magában véve nem egyházi cse­lekvény, hanem két különnemű személynek, együtt élhetésre, polgári szerződésen alapuló kötése. Ha mind­eddig az egyház a hitvesítésnél közbenjárásra van hivatva, a­mennyiben csak az egyházi szentesítés által válik a házasság jogérvényessé; ha a házassági kötés­ből származott kérdések eldöntésére az egyháznak befolyása, itt ott kizárólagos befolyása van , ezt csak annyiban gyakorolhatja, a­mennyiben az állam saját jogát az egyházra ruházza. Az egyházi szolgák ez ügyben az állam megbízottjai, és csak azon törvények szerint járhatnak el, a­melyeknek végrehajtása reájuk hagyatott. Az egyházi felsőség alatta álló közegeinek tudomására hozhatja e törvényeket, utasításul adhatja, hogy ezek szerint járjanak el; de kánonokat, törvényeket hozni a házassági ügyben az egyháznak sem jogában, sem érdekében nem áll. Iger de az 1848. XX. törvény­cikk kimondja a törvényesen bevett felekezetek közt a viszonyosságot s jogegyenlőséget, e törvénycikk elvét az 1868. LIII. törvény magáévá teszi, a közvetlen utána hozott törvény 22- és 36-dik §§ ai szerint még­is a római latin és görög szertartású katholikusok válópereit, a mennyiben a házassági kötelék érvényes­ségét és akár az ideiglenes elválást, akár a végképi felbontást tárgyazzák, továbbra is az egyházi törvény­székek illetősége alá helyezi, míg ellenben a mindkét felekezetű evangélikusok ily nemű pereit a polgári törvényszékhez utasítja. Mind­a­mellett nem osztom azoknak panaszát, kik ez okon a jogegyenlőség meg­sértése felett feljajdulnak és a protestáns egyháznak is szentszékeket követelnek; sőt inkább azt találom természetesnek és azt tartom kívánatosnak, hogy a kötelező polgári házasság behozatala által, a kegyel­tebb felekezetek előjogai megszüntetvén, megadassék az államnak, a mi az államé, és meghagyassák az egy­háznak, a mi az egyházé. Meghagyassék t. i. az egy­háznak a felekre azon erkölcsi befolyás, melyre ezen vallás-erkölcsi intézet hivatva van és a mely, hanem kénytelen kelletlen hajtatnak a felek az alá, ha nem szívük sugallatából keresik azt, sokkal termékenyebb magut fog, sokkal termékenyebb földbe elhintetni, mint a­hogy ez eddig történhetett; ellenben megóvná ez intézkedés az egyházat azon ellenszenvtől s sok kelle­metlenségtől, mely gyakran épen abból keletkezik, hogy az ezen kényes kérdés bonyodalmaiba beleavatkozni kénytelen és ítéleteivel a felháborodott kedélyeket lecsendesíteni, kielégíteni nem képes.

Next