Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1871 (14. évfolyam, 1-53. szám)

1871-09-17 / 38. szám

PROTESTÁNS GYHAZI ES ISKOLAI LAP SZERKESZTŐ- és KIADÓ­HIVATAL : Mária-1 tea 10-ik szám, első emelet. ELŐFIZETÉSI DIJ: HIRDETÉSEK DIJA:­­ Helyben házhozhordással és Vidékre postai kül- , 4 hasábos petit sor többszöri beikta­dessel félévre 4 frt., egész evre 8 frt. Előfizet­­­ tásánál 5 kr., egyszeriért 7 kr. sorja. betni minden kir. postahivatalnál, helyben a­­ kiadóhivatalban. Bélyegdij külön 30 kr. Kiknek előfizetése ezen év helyef­ vécével lejár, előfizetésük megújítására kéretnek fel. Egy pár szó egyházi szónok­latainkhoz. Hogy az élőszó, kivált ha művészileg ügyes szónok által adatik elő, az emberi kedélyre nagy befolyással bír, azt senki sem fogja tagadhatni. Az apostolok első pünkösdi beszédétől Chrysostomus, az aranyszájú szónoklatáig, a reformátorok fellépésétől a mai időkig, a jó prédikáció soha sem maradt jó hatás nélkül. És ha ma sokan az isteni tiszteletet nem látogatják, az nagy részben onnan magyarázandó, hogy az egyházi szónok beszéde nem bír azon kellékekkel, melyek a hallgatóságot vonzzák és a templom láto­gatására késztik. Ha a protestáns templomok is leginkább ott üresednek, hol az orthodoxia „felkent" hőse úgy hirdeti az isten igéjét, mint azt majdnem szóról szóra a bibliában előtalálja, akkor azért nem csak őt, de egész irányát kell hibáztatni, mivel nem akar úgy gondolkodni, érezni és beszélni, mint a mai világ gon­dolkodik, érez és beszél. Karácson napjain évről évre elkoptatott kifejezésekkel és képekkel csak Krisztus csodás születését feszegeti, húsvétkor leginkább az idvezítő testi feltámadását tolja előtérbe, pün­kösd ünnepén semmi másról, csak arról tud beszélni, miként szállta meg a szent­lélek galamb, tűz vagy szélvész alakjában, természetesen minden természeti korláton túlemelkedve, az apostolokat. Ha istenről beszél, úgy tünteti elő, mint kinek véres áldozat kellett, hogy zsidó haragja kiengesztelődjék ; Jézust csak mint félistent festi, kinek magasztossága abban áll, hogy halottakat feltámasztott, betegeket gyógyitott; ezerek éhségét semmivel csillapította. M­iden emberben eredendő bűnénél fogva kis ördögöt lát, ki a jóra épen nem képes és csak Krisztus vére által váltathatik meg az örök kárhozattól; ezen bünös állapot bizonyítására, minden aesthetikai izlés ellen, leginkább ezt a helyet használja: „Íme én álnokságban fogantattam, és az én anyám bűnben melegített enge­met az ő méhében”. Zsolt. 51, 7. Ha ily isteni tisz­telet, hol ily gondolatok vonulnak keresztül az egy­házi szónok beszédén, nem látogattatik meg, akkor az nem csoda, sőt igen is természetes dolog. E szo­morú tünemény pedig mindég aggasztóbb jelleget kezd magára ölteni, fájdalom leginkább túlnyomó protestáns országokban. Berlinben a sok lelkész közt alig 3—4 emancipálta magát pásztor Knack orthodox irányától, a beszédek az ő szellemében tartatnak, minél fogva a templomok üresek maradnak. Erre vonatkozólag a berlini városi hatóság által kiadott évkönyv követke­zőleg nyilatkozik : „ Az ev. egyház formái összetör­nék, szelleme és ereje hiányzik, mely azok helyébe, valami ujat alakitana, egy időben sem elégítette ki oly kevéssé az embert, mint jelenleg. Berlin 630,000 ev. lakosságot számlál, azok közül csak 11,900-an látogatják vasárnaponként az isteni tiszteletet, és 23,962 halotti esetnél csak 3777-szer kívánják a lelkész functióját.* Az ilyen hajmeresztő állapotok a hibás egyházi alkotmányon kívül többnyire az ortho­doxia szónoklatának a műve. Ne­hogy nálunk is úgy elfajuljon az egyházi szónoklat és oly szomorú következményeket maga után vonjon, szükséges folyvást szemmel tartanunk a beszéd azon kellékeit, melyeknél fogva még mindég a kedélyre hat és ennél fogva látogatottá teszi az isteni tiszte­letet és a lelkész egyéb teendőit. Mit sem mondjon a lelkész egyházi beszédében, mi nem oly igazság, mely a korszellem és a tudomány előtt dönthetlenül meg nem állhat, és mely nem an­­nyira él szellemében és nem annyira elfoglalta szivét, 75 •

Next