Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1873 (16. évfolyam, 1-52. szám)

1873-02-23 / 8. szám

Tizenhatodik évfolyam,. sz. Budapest, Február 23. 1873 PROTESTÁNS EGYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. Szerkesztő- és Kiadó-hivatal: Mária-utca 10-dik sz., első emelet. Előfizetési c­ij : Helyben házhozhordással s vidékre postai küldéssel félévre 4 ft. 50 kr, egész évre 9 frt.Előfizeth­etni min­den kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. Hirdetések dija : 4 hasábos petit sor többszöri beiktatásnál 5 kr., egyszeriért 7 kr. sorja. — Bélyegdij külön 30 kr. =Ht­m­m Egyházi adóreform. *) Miután épen napjainkban a törvényhozás termé­­ben is az adó­reform kérdése forog­ fenn, úgy hi­szem nem lesz időszerűtlen e kérdést az egyházi té­ren is szellőztetni. Köztudomású dolog, hogy ref. egyházaink leg­többjeiben az adóhátralékok annyira fel vannak sza­porodva, hogy e miatt az egyházak sem­­ országos és egyéb adótartozásaikat nem fizethetik, sem az egyház szellemi, anyagi jóllétére célzó üdvös intéz­kedéseiket nem foganatosíthatják. Hogy tehát egyházainkat adófizetési és egyéb teendőik teljesítésére képesekké tegyük : jövedelmei­ket kell biztosítani, bizonyosokká­­ tenni. Ezt pedig sem superintendentiális végzések, sem ministeri ren­deletek nem eszközlik, hanem az egyházi adó­reform. Tudjuk, hogy akármiféle intézmény a világon, ha az idő és kor viszonyaihoz, igényeihez nem al­kalmazkodik , elavul, célszerűtlenné válik. Ilyennek tekintem én a mi egyházi adórendszerünket, értem az ágy­bér- vagy párbér-adórendszert. Abban az idő­ben, midőn a párszám vétetett egyházi adó-alapul, jó volt ez, mert még akkor a föld népének semmije sem volt; a nép a földé volt, de a föld nem volt a népé. Az egyház hivei egyenlők voltak világi ja­vakban s buzgóságban. * A feljebbvalók patronusok voltak, nemcsak névvel, hanem cselekedettel és való­sággal. Vadházasságok sem voltak. Most már ez mind másképen van. Az 1848-ki törvényhozás meg­szüntetvén az urbért, a földnépe tulajdon ura lett birtokának. A kit a véletlen földbirtokban talált, földbirtokos lett. A földetlenek pedig zsellérek, nap­számosok maradtak. Jóllehet ugyan, az újabb időkben végbement tagosítások és legelő-felosztások alkalmá­val a zsellérek is részeltettek a közlegelőből a tör­vényszabta illetményben, de az úgynevezett telkesek mégis jobb módúak ; tehát nincs meg közöttök az egyenlőség, a­melyet a párbér-adórendszer feltéte­lez. Másfelől, bár a közteherviselés behozatott, a volt földesurak régi kiváltság vagy patronusi jog­címen az egyházi adót nem fizetik, sem kegyúri kötelességeiket — tisztelet a kivételeknek — nem teljesítik. Idejárul a vadházasok mindinkább szapo­rodó száma, kikre a párbéradót törvényesen kivetni nem lehet. Igy az egyházi adó alól az egyháztagok­nak nem csekély része kivonja magát. A kikre pedig törvényesen és jogosan ki lehet vetni az adót — a párbérrendszer nem tévén kü­lönbséget gazdag és szegény között — (nálunk egy pár egyházi adója: 40 kr., egy véka búza, egy véka árpa) a tehetősebbek megfizetik, a szegényebb rész pedig hátralékban marad. A hátralékokat elősegíti az adóbeszedés módja. Az egyházi adónak tudniillik nagyobb része földter­mésből állván, ennek beszedésére legalkalmasabb idő augustus és september hónapok volnának. Azt is tudjuk, hogy az egyházi gondnokok, a­kik mond­hatni csak tiszteletből szolgálnak, a jobb módú föl­des gazdák közül szoktak évenként választatni. Úgyde ezeknek épen az említett hónapokban van legtöbb dolguk: nyomtatás, cséplés, szénatakarítás, szüret, kukoricatörés, s mikor ezeknek vége van, s a párbéjszedésre ráérnének, akkor bekövetkezik az 15 *) A keserves panaszok, melyek az egyház anyagi bajait illetőleg hozzánk tömegesen érkeztek, váltig bebizonyították előt­tünk azt, hogy e tekintetben is válság előestéjén állunk és hogy valahára akarva nem akarva, a meddő passivitás terét elhagyva, a cselekvés mezejére kell lépnünk , de eddigelé senki nem állott elő positív tervvel, hogy és mikép lehetne a mindinkább fogyatkozó egyházi financiánkat polgári új viszonyainkhoz alkalmazottan újjá­teremteni és biztosabb alapra fektetni. E cikk írója megkísértette a nagy kérdés megfejtését. Ezzel meg van indítva az eszmecsere. Szóljanak mentől többen hozzá. Szerk.

Next