Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1874 (17. évfolyam, 1-52. szám)

1874-11-22 / 47. szám

az apáktól örökölt evangyeliomi erkölcsi jellemet és szellemet, mely az ember egész valójában félreisme­retlenül nyilatkozik; azt az evangyéliomi magas szabadságot, mely üdve tekintetében minden kényszert kizár, s egyedül az evangyeliom világossága által vezérlett testületi törvény önálló sugallatára tá­maszkodik, úgy védeni meg, ugy ápolni, ugy hir­detni és terjeszteni az egyházban, hogy azok az evangyéliomszerü keresztyénekben folyvást éljenek ? firól-fira,­ unokáról-unokára, lelki örökség szerint át­származzanak. Révész azt hiszi, hogy ez ugy érhe­tő el legbiztosabban, ha az evangyéliom egyháztör­téneti fejlődésében ránk szállott hitigazságokat örvendetesen valljuk, s az avatatlan megtámadások ellen védelmezzük ; a protestáns egylet emberei pe­dig azt hiszik, hogy a keresztyén hitigazságokról le kell hántani a rájok rakodott crustát, s azokat — szakítva ha kell a történelmi fejlődéssel is, — és? mint hiszik tisztán emberi, humán eredetökre vissza­vinni. Meglehet, hogy nem elég szabatosan definiálok, de nem hiszem, hogy messze esném a valótól. Min­denik párt azt hiszi, hogy ő jár a jobb uton. Jó, e szabadságot engedjük meg egymásnak. A kis és nagy jövő dönti majd el, ezüst-e, pozdorja-e ? De vegyük örvendetes tudomásul, hogy mindenik párt a Krisztust teszi kiinduló és visszatérő pontjául. Ne vitassuk annyi keserűséggel, hogy az csupán dogmatikai vagy történelmi Krisztus e. A fő itt az, hogy hát az evangyéliomi egyház ama fönnebb jelzett tulajdonait csakugyan megőriz­zük nem csak magunk, hanem a jövendő egyház számára is. Boldog volnék, ha a két párt őszintén bevallaná, hogy igen, ez az amit akarunk. Akkor aztán az a kérdés, hol kezdjük meg a munkát mindenek előtt ? Annyi bizonyos előttem, hogy itt a protestáns egyetem felállítása nem a legsü­rgősb teendők egyike. Kijelentem, hogy ezen eszmének nem vagyok ellen­sége, mert hiszen magam is egyike voltam azoknak, kik azt Fáy Andrással szövetkezve, negyven év előtt nagyban pengettük, és megbukásánál jelen voltunk. Ha most ez eszme ismét felmerül, ismét ha napszá­mosa leszek ; noha úgy vagyok meggyőződve, hogy az sürgős teendőink közé, most jelenleg, nem tartozik. Ha mi első vonalban, saját képem­ feladatunk­hoz képest, az evangyéliom­i szellemet és jellemet kívánjuk megőrizni, és a jövő egyházban meghonosítani, ezt kiváltképen és főleg csak azon elemi és egyéb iskoláinkban tehetjük, melyek a mi­eink, melyekben, mi vagyunk az urak, melyekről mi rendelkezünk. Megjegyzem, hogy itt a legfőbb súlyt az elemi és polgári iskolákra fektetem. Innen az következik, hogy ha hát áldozatokra szólítjuk fel a híveket, ezen áldozatokat fordítsuk oly elemi iskolák berendezésére, melyek: 1. A polgári törvény igényeinek teljesen meg­feleljenek s ezen áron 2. A mieink maradjanak. Ha én kerület volnék, minden erőmet megfe­szítve, abban keresném dicsőségemet, hogy minden elemi iskolám ilyen legyen, — mert ezek lesznek aztán — s ezt nem szükség bizonyítanom — az egy­ház igazi veteményes kertjei. Azután pedig, vagy ha akarjuk és bírjuk, no hát egyszersmind, a törvényes feltételek alatt, így biztosítanám magamnak a gymnasiumokat is. Mert az az evangyeliomi szellem és jellem azt is megkívánja, hogy az evangyeliomi egyház és élet körébe vágó tudományok, a gymnasiumi osztályokban fokozatosan és kimerítőleg adassanak elő. Megvallom, én az egyetemre nézve azt hiszem, hogy ott — kivéve természetesen a papokat képező theologiai facultást — a confessionalismusnak nincs tere. Oda a protestáns növendék vagy evangyeliomi jellem- és szellemmel jelen meg, vagy nem. Ha amaz áll, úgy azt ró­a az egyetem le nem veszi; ha emez, neki azt az egyetem meg nem adja. „Hát a bölcsé­szet, meg az annyira előhaladt természettudományok nem fogják megrendíteni hitét?” Meglehet, de hát ez ellen Gileád völgyében nem terem orvosság. Mert kérdem : a felállítandó protestáns egyetem bölcsészet s természettudományi kathedrái nem fogják- e meg­rendíteni hitét? Ez csak akkor volna képzelhető — ha képzelhető — hogy a protestáns egyetemen a tanszabadság és a tudományok szabad fejlődése kor­látozva és a theologia által vont korlátok közé volna szorítva ? Ilyen egyetemet kivánnánk-e állítani ? Isten mentsen ! ! — Jó! Így tehát az evangyéliomi szel­lem és jellem hordozói az elemi iskolák és gymna­siumok — nem pedig az egyetem. Ha az általam vitatott elvet fogadjuk el kiinduló pont gyanánt, egyelőre ne a felállítandó egyetemre, hanem az elemi és gymnasiumi iskolák kezünkben való megt­artására fordítsuk a főfigyelmet.

Next