Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1876 (19. évfolyam, 1-53. szám)

1876-01-02 / 1. szám

És ha csak ugyan ezen mi hitünk, hogy a különböző theologiai irányok kifejlődését hazánkban elősegíttettük, és a theologiai pártok harcosainak tüzét, lelkesültségét már akár buzdító szavaink, akár az ellentét által ébresztettük , akkor e hitből újabb buzdítást nyerünk arra, hogy munkásságunkat folytassuk, hogy nem csüggedő kitartással menjünk az új évfolyam elé, serkentetvén még annak tudata által is, hogy a vallási és egyházi kérdések hazánkban is, de még inkább külföldön, különösen Német- és Franciaorszá­gokban mind inkább előtérbe tolatnak, és azon országok politikai fejlődésének is egyik fő tényezőjeivé tétet­nek, s így lapunkkal nemcsak hazánk lelkészeinek s tanférfiainak, de általában mindazon mívelt honfitár­sainknak, kik korunk eseményeit szeretik a maguk teljes összefüggésükben megismerni, kik a jelen kor történelmét készítő főfaktorok iránt közelebbi érdeklődéssel viseltetnek, s jó szolgálatot teszünk. Épen ezért a külföldi vallási s egyházi mozgalmakról lapunk jövő évi folyamában lehető részletes tudósításokat hozandunk , így közelebb kiváló figyelemmel kisérendjük a most összeült berlini zsinat tanácskozásait s ha­tározatait, másfelől ugyancsak az első számait lapunk jövő évi folyamának — főként hikás olvasóinknak a theologiai pártállások körüli tájékoztatása érdekéből, egy oly cikksorozattal fogjuk megnyitni, mely az ellentétes theologiai pártokat lehetőleg tárgyilagosan s annyiban uj szempontból fogja ismertetni a men­nyiben az ellennézetüeknek nem annyira tévedéseit, mint inkább a századoko­n át milliókat kegyes érzüle­tükre buzditó hitcikkeknek örök igazsága alapjait fogja feltüntetni. Előfizetési di­j: Egész évre 9 forint, félévre forint 50 kr, negyedévre 2 forint SS kr. gKT" Az előfizetési pénzeket lapunk kiadóhivatalába (Mária-utca 10-ik szám alatt) kér­ik küldeni. "Igar B u d a p esten, december hóban 187 5. Főmunkatárs: Laptulajdonos és felelős szerkesztő: Farkas József. Dr. Ballagi Mór. 1875. Nehéz időket értünk. A boldogulhatás kön­nyű sorát, mely a nagy vállalkozások idején az embereket elkapatta , és munka nélküli élvezéshez szoktatta , felváltotta a dolgok olyatén folyamata, melyben már az is sze­rencsés embernek mondható, ki feszült munka és szorgalom útján szerzett becsületes keresményét megtarthatja, és nem lesz valamely egyes vagy társulati oly bukásnak áldozatává­, mely akár bűnös számítás, akár könnyelműség eredménye, egyiránt pusztít és megrontja a becsületes iparkodót csak ugy, mint a hitvány szédelgőt. — Ha aztán szemünket az egyesek szerencsétlenségéről a nagy egészre, a hazára fordítjuk, itt az államháztar­tás bomlott állapotában mind ama calamitások fo­kozott nagyságú és sötétségű­ oly képe tárul fel előttünk, melynek láttára magán bajainkat elfelejtjük, hogy szivünket határtalan hazafi keservnek nyis­suk meg. Nekünk azonban ugy látszik, hogy a gondviselés, mely az embert nem henyélő tespedésre, a természet kész áldásinak összedugott kézzel való éldelésére, hanem erejének folytonos munka által mind fokozódó kifej­tésére rendelte — a társadalmat időközönként ke­mény megpróbáltatásoknak teszi ki oly célból, hogy a jólét ölében emberi magasb hivatásukról megfe­ledkezetteket atait erővel való munkálkodásra költse, és oly viszonyokat támaszt, melyek között az elpuhult hitvány csüggedve elpusztul, ás veszte által he­lyet ad a munkaedzett jóravalóságnak, hogy ez bátran küzdve, s a küzdelem által nemesbülve, szebb, tartósabb alapokon nyugvó társas életet alkosson. Fejedelmek, államférfiak, közigazgatási tiszt­viselők, birák, papok, tanítók, irók, szóval mind azok, kiknek hivatása, hogy mint vezérszereplők a társadalom közügyeit intézzék, mindmegannyian az isteni gondviselésnek világkormányzó müvében vég­rehajtó közegei — ha magasztos missiójuk tiszta tudatával birnak, a társadalom olyatén nehéz körül­ményei között el nem mulasztható kötelességüknek ismerendők oda hatni, hogy a közvalamitás alatt nyögő egyesek hite nemcsak, hogy még ne ingattas-

Next