Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1878 (21. évfolyam, 1-52. szám)

1878-10-27 / 43. szám

szükségességet, de legalább a célszerűséget megüsse, mely tehát az emberi igy vagy amúgy akarástól, vagy nem akarástól függővé nem tehető. Ezen előzmények után közeledem magához a felvett tárgyhoz. A konventi albizottság nagyon lekötelezte volna egyházunk közönségét, ha csak egy szóval is indo­kolta volna a püspöki vizitáció szükségességét. A XCII. kánon sem mond erről többet, mint: „secundum consvetudinem jam receptam". Pedig egy ilyen nagy kérdéshez sok szó fér. Midőn tiszta lapra írunk egyházalkotmányt, a „recepta consvetudo" is kérdés alá esik: helyes volt-e régen és helyes-e ma ?... Azért több okra van szükség a recepta con­svetudónál. Mit?! fogják mondani némelyek, — hát nem Krisztus követése tű­nik fel püspökeink e diadalme­netében? Hát ez nem elég ok, hogy ők járjanak a mester diadalutain ? Ilyenformát beszél a többek közt Vladár Miksa a „Prot. Eg­yház­i Isk. Lap" 40-ik számában, az 1278-ik lapon, hasonlítván dr. Szeberényi Gusztáv evang. superintendens nógrádi utait Jézus diadalmenetéhez Jeruzsálembe. Megvallom, e tárgynál sokkal rohamosabban jönnek gondolataim, hogysem azokat helyes rendbe szedni időm volna. Nem megyek én azon térre, hogy azon jeruzsálemi út nagyon elüt Jézusnak egyéb cselekedetétől. Ma­radok csak a tények mellett, kérdvén, hogy a szol­gát mikép illeti meg az ő urának dicsősége? hogy a szolga, ki az ő urának örökségét elfoglalta, mikép érdemli meg urának további bizalmát? Ha az ur meggyőzte a sötétséget és a bünt s halált, és azért megtiszteltetett, hát a szolga mit győzött meg, miért lesz utja diadalúttá? A római imperátor trium­phussal ment be a városba, mert triumphált. Mi módon mehet pedig triumphusba, a ki nemhogy triumphált volna, de sőt a ki rabul adta magát a hiú dicsvágynak ? Az imperatornak fülébe súgták: „hominem te esse mementó!" A szolgának ég és föld egyaránt kiáltja: servum te esse mementó! .. . urad dicsőségét occupáltad ! Aztán meg Jézus diadal­útja nem végződött a templomnál, folytattatott a Golgotáig. Az ut ezen második részére aligha vállal­koznék püspök! Jézus útjából foly egy nagy tanúság, hogy a „hozsánnát" nyomban követi a ,,feszitsd meg", de mai szolgái diadalutjából nagyon szomorú tanúság foly, t. i. hogy még a választottak is el­esnek a hiúság sík jegén. A konventi albizottság felemelt fővel fogja mondani ellenembe, hogy az ő munkálatában semmi nyoma az általam emlegetett hiú pompának, az le­het visszaélés, eltiltathatik, de maga a püspöki vizi­táció megállhat. Nem szándékom itt az „exempla trahunt"-ra hivatkozni. Nincs említés a pompáról a XCII. kánonban sem, mégis mindig meg volt a zajos út. De tegyük fel, hogy az teljesen eltöröltetnék, betiltatnék, a püspöki vizitációnak még­sem lehet helye egyházalkotmányunkban. Nem lehet pedig helye először, mert szükségtelen, másodszor mert az tilal­mas, meg nem engedhető dolog és harmadszor, mert az, mint rendszeres eljárás, lehetetlen. Először tehát nincs helye a püspöki vizitáció­nak egyházalkotmányunkban, mert az szükségtelen, felesleges. Micsoda ugyanis a püspök a mi egyházi elveink szerint? Erre helyesen felelt meg a konventi albizottság, midőn őt az egyházkerület egyik legfőbb tisztviselőjének nevezte. Egyik főfelvigyázó ő tehát az egyházkerületben. Felvigyáz minden alattas hiva­talokra, egyházmegyékre, kiktől annyiszor, amennyi­szer szükséges, jelentést kérhet be. Hivatalára a ke­resztyén nép általános többsége által választatik. Birja tehát azt népjogon, Igy nem apostoli utód. Választatik a rendes papok közöl, nem hatalomra és rangra, hanem a többinél nagyobb felelősségre és munkára, mint primus inter pares. Hát az a vizitáció micsoda? A helyszínen bizo­nyos időközönként megnézése annak, hogy a kegye­lem eszközei, az ige, a sakramentomok, a jó példák, minő foganattal munkálkodtak a hivek életében. A vizitáció feladata felismerni az egyes egyházakban minden jót és roszat, a jót, hogy fokoztassák, — a roszat, hogy kiirtassák. Azért a vizitáció az egyhá­zakban elkerülhetetlenül szükséges. A konventi albi­zottság megkísérlette leírni a vizitáció feladatát, de azt teljesen kimeríteni nem lehet, noha már eddig is a gyakorlat megközelítette az egyházak bel- és kül­életére vonatkozó adatoknak felismerését. A vizitáció rendszeres teljesítése az esperesi és segédgondnok közös tiszte, kik akadályoztatásuk ese­tében maguk helyett másokat is bízhatnak meg. A­mit ezek feljegyeztetnek, jegyzőkönyvbe, táblázatokba behoznak, egy példányban az egyházmegyére, másban a püspöki hivatal útján, az egyházkerületre terjesz­tik fel, megjegyezvén, hogy mivel ők nem képeznek ambuláns bíróságot, legfelebb is csak megbízásból intézhetnek el némi apró ügyeket. Az egyházmegyére

Next