Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1879 (22. évfolyam, 1-52. szám)

1879-04-20 / 16. szám

Huszonkettedik évfolyam: 10. sz. / Budapest, 1879. ápril 20. PROTESTÁNS GYHÁZI ÉS ISKOLAI LAP. Szerkesztő- és KIADÓ-HIVATAL: VIII. ker. Mária-utca 10. sz. 1. em. Teljes számú példányokkal min­őség­ szolgálhatunk. Előfizetési d­íj : Helyben házhozhordással s vidékre postai küldéssel félévre 4 ft. 50 kr., egész évre 9 frt. Előfizethetni minden kir. postahivatalnál, helyben a kiadóhivatalban. Egy szám­ára 20 kr. Azon t. előfizetők, kiknek előfizetésök lejár, annak megújítására felkéretnek. Quid nunc ? Hogy e kérdésre megfelelhessünk, nem csak azt kell tudnunk, milyen ma a helyzet, miben áll e helyzet bonyodalma, hanem azt is, hogy mikép, mily okok folytán lett olyanná. „Consilia magis res dant hominibus, quam hom­iues rebus," mondja Livius szerint igen bölcsen egy római államférfi. Nézzük meg tehát, hogyan és hová fejlődtek nálunk a dolgok, hogy megértve követendő tanácsukat, tán kivergődhetünk a zavarok­ból, melyeket a dolgok kellő figyelembevétele nélkül ápolt hominum consilia teremtettek. Mikor harmadéve a zsinattartást előkészítő kon­vent befejezte után a gyönyörű egyetértés közt le­folyt tanácskozásokra rövid visszapillantást vetettem, többek közt ezeket irtam­: „ Ne ámítgassuk ma­gunkat. Ne bizakodjunk szerfölött a most mutatkozó jóakaratú egyértelműségben. Mindaddig, míg az egye­sülésnek csak a nevét emlegetik, egy véleményen van mindenki, minden ember azt óhajtja; de térjünk csak azután a dologra, a kivitel részleteire, azonnal meg lesz a „quot capita, tot sensus." Könnyű volt ezt előre látni, ismerve egyházi életünk történelmi fejlődését, és tudva azt, hogy mily természetes okok és körülmények szülték a magyar­országi superintendentiák között kifejlett ama diver­gentiákat, melyek az egyesülést oly nehézzé teszik. A tiszáninneni és a dunamelléki superintenden­tiák, idegen nemzetiségek és más vallásúak közt elszórt egyházaikkal, élénken érezvén az egyesülés által való erősödés szükségét, mindig készséget tanúsítottak oly rendtartás elfogadására, mely a magyar protestantism­ust egyetemesíthetné. Ellenben a tiszántúliak, tömeges kálvinistaságukkal magokat biztosabbaknak és erősebbeknek tudván, nemcsak a többi superintendentiákhoz való simulásra nem mu­tattak hajlamot, hanem sok ideig saját maguk ke­belében is mere patrio vistálkodni meg nem szüntek. Ezt nem vád, nem szemrehányás, hanem oly sajátságnak magyarázataképen mondom,­­ melyet sokan inkább hajlandók gáncsolni, mint meg­érteni. Az emberek mindenha oly nézetektől szoktak vezettetni, melyek helyzetükből folyó szükségeikkel összhangzásban vannak. Jónak látják, ami ama szük­ségeknek megfelel, s közömbös reájuk nézve mindaz, ami azokat nem illeti. Ezt tekintve, én részemről soha nem csudálkoztam, ha tiszántúli testvéreink szerencsésebb helyzetüket a többiekével összehason­lítván, mint a franciák egykori nagy királya, ki az államot személyével identificálva, magáról el­mondá: „az állam én vagyok,­4 ők is magukról azt tartják: „a kálvinistaság mi vagyunk." S e fokozott öntudat magában véve épen nem volna baj, sőt sok jónak és nemesnek is lehetne forrása; csakhogy ehhez aztán annak is kellene járulnia, hogy az egyházunk természetét alkotó fej­lődési folyamatban a zászlót elől lobogtassák s az összes magyar protestánsságot csatlakozásra bírják. De ez, fájdalom, nem mindég történt, vagy ha igen, nagyon is elkésve történt. Mikor a budai zsinat kánonai elkészültek, és ott disztelenkedett e mondat: „Régimen ecclesiasticum Minsterio q­u­o­q­u­e defertur", kétséget nem szenved hogy e­q­u­o­q­u­e szócskának helytelen volta, hogy Hirdetések dija: 4 hasábos petit sor többszöri beiktatásnál 5 kr., egyszeriért 7 kr sorja, — Bélyegdij külön 30 kr. 81

Next