Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1880 (23. évfolyam, 1-52. szám)

1880-10-10 / 41. szám

azt tartsuk igaznak, amit századokkal ezelőtt élt és nálunknál sokkal kevésbé művelt elődeink igaz­ságnak tekintettek? s azokból egy jottát se le­gyen szabad levennünk vagy azokhoz hozzáten­nünk ? Nem, a protestáns egyház, melynek legelső dogmája a szabad vizsgálódás, a haladás, nem kö­vetelhet lelkészeitől sem vak engedelmességet a 16-ik században formulázott hitcikkek iránt. Sőt ellenkezőleg, a protestáns lelkésznek hivatalánál fogva az igazság kutatójának, a tévelygések os­torozójának, a gyarlóságok javítójának, egyszóval reformátornak kell lennie. Az egyháztan és egy­házi, valláserkölcsi élet reformációja sohasem szűn­hetik meg, folytonosan kell annak tartania, mert különben meg kellene szűnni a protestáns egy­­háznak is. A világ halad szüntelenül, a tudományt nem lehet bilincsekbe verni, annak vívmányait respectálnunk kell nekünk is. Vallási nézeteinket összhangzásba hozni az előrehaladott kor összes művelődésével : ez a mi feladatunk, erre kell töre­kednünk különösen nekünk protestáns lelkészek­nek, kik kizárólag a vallással foglalkozunk, s a keresztyénség örök életadó eszméinek apostolai vagyunk. Más kérdés azonban, hogy mikép menjen végbe ez a reformáció ? mikép kell a protestáns lelkésznek a soha meg nem szűnő reformáció nagy munkáját végeznie. Könnyű munka volna ez, ha egyházunk tagjai csupa theologusok, a vallástudomány ismeretében csupa szakértők vol­nának. Akkor nem kellene egyéb, mint az egyes hittanok felől a nézeteket kicserélni, azoknak tar­talmát nyilvánosan megvitatni, s az eredményt constatálva a hittanok módosításait, azoknak új formáit hivatalosan és törvényesen — egy zsinaton — megállapítani. Igaz, hogy például még így sem lehetne határozott eredményt elérni — ismerve a theologiai viták kifogyhatatlanságát, — de legalább meg lehetne kisérteni a dogmák re­formját, s ha egyelőre csak féleredmén­­nyel kel­lene is megelégednünk, lassan csak haladhatnánk s kihagyhatnék hitcikkeink közül vagy módosít­hatnók azokat, melyek a jelenkori előre lehaladott bölcsészeti tudomány positív eredményeivel me­rőben ellenkeznek. Csakhogy egyetemes protes­táns egyházunknak bizony csak csekély részét képezik szakértő theologusok. A nép maga, a hivők serege különösen a jelenkorban épen nem foglalkozik vallástudomán­nyal s nincs qualificálva arra, hogy a hittanok reformjához érvényesen hozzászóljon. Már pedig nálunk nem a papság — a clerus — képezi az egyházat, hanem a hí­­­vek serege, az egyetemes papság. A hívek nélkül nem lehet a legcsekélyebbet sem változtatni, mó­dosítani a dogmákon, s hiábavaló minden refor­mátori igyekezet, mely a népet figyelmen kívül hagyja. Egy az autonóm protestáns egyház ke­belében összehívott zsinat tehát épen nem volna képes a hittantételek szükséges reformját keresz­tülvinni. Hiú remény, protestáns zsinattól dogma­reformot várni addig, míg a nép maga a mosta­ninál nagyobb érdeklődést nem tanúsít a vallási ügyek iránt. A nép — épen azért mert vallás­tudomán­nyal keveset foglalkozik — bizonyos mérvű vakbuzgósággal ragaszkodik a megállapított hittanokhoz, szentségtörésnek tekinti a legcseké­lyebb kísérletet is, mely azoknak javítását célozza s ahelyett, hogy a reformátorok jó szándékú tö­rekvéseit előmozdítaná, szentségtörőknek tekinti s elismerés helyett üldözi őket. Hiába, a nép mint mindenben, úgy különösen a vallás dolgában ellene van minden újításnak, javításnak. Íme Luther a nagy reformátor azt óhajtotta: vajha minden iratai a tűzben égnének el, s valószínűleg azért, mert félt, hogy iratait a tömeg megmásíthatlan szentírásnak fogja tekinteni s akadályozni fogja a folytonos haladást a Jézus szellemében, összhang­zatban a míveltség haladásával. S csakugyan a lutheránusok — legalább a hívek nagy része — hallani sem akarnak a további javításról, megelé­gedvén a 16. században nyert eredményekkel. Szintúgy Zvingli és Kálvin követői reformáltnak nevezik és tekintik egyházukat, mintha a hitjavítás a 16. században egyszer mindenkorra befejezte­tett volna, holott az ő egyházuk is nem annyira reformált, megjavított, mint inkább a reformáció terére lépett, a haladás, a folytonos javítás elvét valló egyház. S ha protestáns egyházunk szaktu­dósai és lelkészei a legszebb egyetértéssel ke­resztülvinnék is a dogmák reformját, azon vennék észre magukat, hogy nem volna egyház, mely a megjavított hitcikkeket magáénak vallaná, s ők mint nyájnélküli pásztorok gyönyörködhetnének a szerencsésen keresztülvitt reformációban, de szomorúsággal szemlélnék az egyház meg- vagy­­ feloszlását. S ez épen a mi bajunk. Reformál-

Next