Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1881 (24. évfolyam, 1-52. szám)

1881-08-28 / 35. szám

A legnagyobb veszteséget azonban egyházunk és ennek iskolaügye szenvedte. Az országházban egyházi ügyünknek nem volt szószólója, kire inkább hallgattak volna, mint M. A. ; a magunk gyűléseiben pedig senki sem me­rt a felekező szegrehúzással határozottabban szembeszállani, mint ismét M. A. Mikor a képviselőház­ban a minket is közelről érdeklő vallás- és tanulmányi alapok jogi természetének kérdése jött napirendre, min­denki elismerte, hogy senki e kérdéshez oly kimerítő tárgyismerettel s az osztó igazságnak és államérdekünk­nek megfelelő annyi higgadtsággal nem szólott, mint M. A. ; viszont mikor nálunk a középiskolai szervezet került szőnyegre, ki védte lelkesebben két a felekezeti buzgósággal takaródzó a tanügy ér de­particularismus ellen, mint ismét M. A. ? Majd ha október végével összeül a zsinat és iskolaügyünk rendezésére kerül a sor, akkor lesz nyilvánvalóvá, mennyire betölthetetlen a hely, mely Molnár halálával üresen maradt. De hadd szóljanak helyettünk a boldogult élet­folyamának adatai, a közönségestől elütő, nem minden­napi mozzanataikkal, a­mint a napi­lapok azokat hozták, kiegészítve a magunk tudomásaival. Molnár Aladár 1839-ben született Veszprémben, hol atyja Dénes a megye központi szolgabirája volt. Fia még csak hat éves volt, mikor ő — megyéje közszerete­­tétől kisérve — hivataláról lemondott s falusi birtokára Túr-Vázsonyba költözött. Itt kezdte Aladár tanulását, részint a ref. mester, részint otthoni házi tanitó vezetése mellett. Atyja 1848-ban országgyűlési képviselővé vá­lasztatván, fiát is magával hozta a fővárosba s itt az evangélikus gym­nasiumba adta be. A forradalom esélyei azonban, Windischgraetz közeledése stb., megzavarták ta­nulói pályáját; atyja Debrecenbe vitte őt, hol nem ta­nári előadásokat hallgatott — mert azok szüneteltek, •— hanem a képviselőkéit; a ház ülései képezték ekkor a tíz éves fiúnak egyedüli iskoláját. A forradalom végeztével atyját is, ki végig hű maradt a szabadság ügyéhez, vád alá helyezték ; va­gyona elkoboztatott s Aladár iskoláztatása ismét abban maradt. De őt korán kifejlődött hajlama a komoly fog­lalkozásra megmentette az elhanyagoltság tényeitől s ha rendes iskolai képzést nem bajkövethez­nyerhetett, annak hiányát olvasás és önművelés által pótolta. 1853 ban Pap István, az uniós törekvéseiről ismert, fennkölt szel­lemű vámosi lelkész vette hazához a nagy tehetségű gyermeket s annak vezetése alatt annyira haladt két év alatt, hogy 1855-ben kellő előkészülettel léphetett pápai főiskolában előbb a bölcsészeti-, azután a theolol­­giai tanfolyamra s 1860-ig mind a kettőt kitűnő sikerrel be is fejezte. Ez évekre esik első fellépése az irodalom­ban is. Eleintén a főiskola önképző­ s irodalmi körében működött, utóbb pályadíjakat nyert dolgozatai közül kettőt a főiskola saját költségén kinyomatott. A theologia végeztével a lelkészi pályát válasz­totta hivatásául s egykori nemtora, a derek Pap István, oldala mellé állott be segédlelkésznek. Kerkapolyi Ká­roly, pápai bölcsészettanár, betegsége miatt huzamosb időre fürdőbe menni kénytelen itletvén, a fiatal bölcsészt ajánlotta helyetteséül. Az egyházkerület az alig 21 éves ifjút csakugyan oda is merte állítani Kerkápolyi tanszékébe, hogy He­gel bölcsészeti rendszerét s a bölcsészettörténetet tanítsa. Első önálló munkája „A magyar alkotmány tör­téneti kifejlődése,a melynek I. K. első fele idő1-ben jelent meg Pápán, az irodalom és a szakemberek részéről elisme­rőleg fogadtatott. Azonban sem irodalmi sikerei, sem az, hogy akadémiai tanítással merték megbízni, az alapos készültségre törekvő ifjút elbizakodottá nem tette, ha­nem inkább arra serkentette, hogy tanulmányait ma­gas­ színvonalú tudományos intézetben folytassa. Ily szándékkal jött 1862 nyarán Pestre, s itt nálam, mint a ref. theologicum akkori tanáránál hallgatómul jelent­kezett. Intézetünkben akkor épen a bölcsészeti tanszak volt üresedésben, s én a tanulónak jelentkezett ifjút, kit a „Prot. Egyh. és Isk. Lap”-ban közlött dolgozatai után közönségünk előnyösen ismert, tanárnak mertem ajánlani. Csakugyan egyházkerületünk 1862-ik évi őszi közgyűlé­sén Török Pál superintendens jelentette: „Peti József helyét ideiglenesen Molnár Aladár úrral foglaltatom el, a ki miután Pápán bölcsészet-hittani egész pályáját ál­talában kitűnő osztályzattal végezte, ugyanott két évig seniorságot viselve, a bölcsészetet, magyar és német irodalmat, majd az egyetemes és magyar egyházi tör­ténelmet sikerrel tanítá, az irodalom terén pedig isme­retes, mint több koszorúzott pályamunkák szerzője s a magyar alkotmány történeti kifejlődéséről szóló nagyobb műnek írója.* Mily szerencsés volt e választás, mu­tatja az, hogy már a következő év tavaszi közgyűlésén a csak ideiglenesen és segédtanárul alkalmazva volt fiatal tanférfiút rendes tanárnak választották meg. Tanítványai, kiknek fiatalságánál fogva inkább kortársuk volt, benne ép annyira tisztelték a komoly, tudós tanárt, mint sze­rették s bálványozták a szíves barátot és nyájas vezetőt. Rendkívüli munkássága, — melyet pesti tanár korában kifejtett, midőn hetenkint 18 órán hét különféle tudo­mányból tartott előadásokat, s az egyházkerületen és számos bizottságban mint jegyző és előadó működött, s a mellett az irodalmi téren is nagyobb mérvű műkö­dést kezdett, s annyira megtámadta eredetileg is gyönge egészségét, hogy barátai komolyan kezdettek aggódni életéért, s 1864-ben kénytelen volt egy időre legalább félbeszakítani tanári működését. Orvosi tanácsra utazni ment, mi egészsége hely­reállítására annyival inkább jótékonyan hatott, minthogy azzal egyik legrégibb és leghőbb óhaja teljesült, midőn azon férfiakkal személyesen megismerkedhetett, kiknek munkáiból széleskörű ismereteit merítette. Ez útról hozzám irt levelei naplószerűek s arról tanúskodnak, hogy szó­rakozásainak is lelket emelő és szellemet gazdagító irányt tudott adni. Valamelyik közelebbi számban e le­velekből egykettőt majd közlünk. Időközben folytatta irodalmi munkásságát és la-

Next