Protestáns Egyházi és Iskolai Lap, 1883 (26. évfolyam, 1-51. szám)

1883-12-16 / 50. szám

Kertscher Ede lelkész mondotta az ünnepi beszédet, ki­emelvén a nap fontosságát, s azzal kapcsolatban előadván az egyház történetét. Az egyház 1574 körül keletkezett, 1873-ban lett anyaközséggé, s akkor épült önkénytes ada­kozásból a templom, mely 1832-ben a tűz martalékává lett; romjaiból azonban csakhamar fölépült, s már 1858-ban tornyot is építettek hozzá. E beszéd után a bazini férfi dalkar az ,Isten dicsőítése 4 és >yEz az ur napjai egyházi éneket adta elő. D. u. 2-kor társas ebéd zárta be az ünnepélyt. * Iskolai alapítvány Ágtelken. Petrovay Addiné sz. báró Horváth Ida, f. litkei és Jdrmy Ödönné sz. báró Horváth Anna nyíregyházi lakosok, ő méltóságaik, némi emlékeik­ annak, hogy Ágtelek községében birtokosok voltak, az ágteleki ref. egyház iskolájára 280 o. ért. Irtot kegyeskedtek alapitványozni, oly kikötéssel pedig, hogy ennek kamataiból az ágteleki ref. egyház népiskoláját lá­togató, kifogástalan magaviseletű szegénysorsu tanulók téli ruhával látassanak el. Fogadják a nemes szivi­ ala­pitványosnők egyházunk forró köszönetét, azon jótékony­ságért, melyet községünkkel, a népnevelés érdekében, ez alapitványnyal soha meg nem szünőleg éreztetni mél­tóztattak. Ez alapítványban bírni fogják ő méltóságaik azon édes öntudatot, mely a jótékonyság gyakorlásából kél. Közöttünk pedig élni fog örökké a b. Horváth csa­lád emlékezete. Abrahámi István ref. lelkész * A veszprémi ev. egyházmegye tevékeny fel­ügyelője Purgly Sándor lelkesült szózatot bocsátott ki a lelkészek családjainak felsegélésére. Tagadhatlan, úgy­mond, hogy a társadalom és az egyház, a haza és anya­szentegyház legtevékenyebb munkásai s leghívebb nap­számosai az ev. lelkészek irányában, a mai kor igényeit tekintve, a legszűkebben gondoskodik. A régi időben megállapodott hiványok csak gyengén gondozzák a lel­készeket a családi élet küzdelmei között. A tanítókat felkarolta az országos törvény, de ki gondoskodik a lel­készi özvegyek és gyermekekről ? A buzgóság ezen esdő szózatára eddig 974 frt 67 kr. gyűlt egybe, melyhez já­rultak Purgly Sándor 150 frt., Ajkay Imre 150 frt, Ihász Lajos 100 frt, Ihász Imre 100 frttal. A gyűjtés az alap­tőkére 10 éven át eszközöltetik és csak ezután lesznek­­ a kamatok folyóvá téve. Pest és Buda III. Károly korában c. a. Ballagi Ala­dár egyetemi nyilv. rk. tanár f. hó 13-án este a keres­kedő ifjak helyiségében levéltári adatok alapján sást tartott, melyből egyebek közt megértettük, felolva­sni az oka annak, hogy a fővárosban és környékén oly roppant túlsúlyban van a r. kath. lakosság ? Ballagi úr ugyanis, Budapest és környéke jelenlegi lakosainak szerint ősei csaknem kivétel nélkül III. Károly alatt telepedtek be az országba, s az akkori telepítésnél alapelvül volt ki­mondva, hogy külföldről csakis német és egyszersmind r. kath. gyarmatos fogadható be. Ez okozta, hogy a fővárosba és tájékára csupa frank m­ai, sváb, bajor és osztrák telepedett, mert e népségek egyesitik magukban a kivánt tulajdonokat, lévén nemcsak németek, hanem jobbára katholikusok is. A kamara, továbbá a budai szent-klára-rendi szüzek, Eugen savoyai herceg, a gr. Zichy, Grassalkovich, Ráday, Szunyogh és Muzslay csa­lád birtokain ekkor alakul Soroksár, Becse, Csép, Cse­pel, Budafok (akkori tulajdonosáról >Promontorium Eugenii« név alatt) Budaörs, Hidegkút, Budakeszi, Solmár, Pilis­ Csaba, Boros Jenő, Békásmegyer, Bogdány stb. mely helységeket kizárólag délnémet katholikus lakos­ság ülte meg ; másfajta külföldi nem is jelentkezett, mi­után csakis Délnémetországban hirdették ki, hogy hat évig adómentes az, aki a magyar Kanadáb­a telepedik. Az ily elemekből álló gyülevész lakosság türelmetlen; látszik, hogy idegen földről szakadt ide mi hozzánk, hol a türelmetlenségnek sohasem volt igazi otthona. Az uj polgárok türelmetlenségét még inkább fokozta, hogy császári katonasággal laktak együtt. Igy történik, hogy a görög nem egyesültek Pesten 1721-ben nagy nehezen fölvétetnek ugyan a polgárok közé, de már 1739-ben ismét kitaszittattak azok sorából. Az utolsó magyar kál­vinista (városi jegyzőkönyvek szerint »dev­izióban a szerviták föllépése következtében, Calvinist«) házát el-adni, s a városból eltávozni kényszerült. A zsidók pe­dig, kik a török­ világban a várat s annak környékét lepték el, ottani lakhelyeikről kiűzetvén, valamennyien a kamarai községet képező Ó-Budára internáltattak; esti 6 órán túl nem maradhattak se Buda, se Pest falai között. * A bánáti ev. esperesség lieblingi virágzó gyüleke­zetében, Luther négyszázados születési ünnepélye alkalmá­ból j Luther-Fond^-ot alapítottak, mely eddig 100 frtra szaporodott. Kamatjaiból bibliákat nyek évenként a népiskolai közvizsga fognak hozatni, me­alkalmával a dé­kán jelenlétében fognak a szegénysorsu gyermekek kö­zött kiosztatni. * A hátszegi ref. templom és iskola, adóhátralék fejében lefoglaltatott. Az egyházközség, hogy szent épü­leteit az elárverezéstől megmentse, ICOO frtnyi kölcsönt vett föl az erdélyi áll. igazgatótanácstól. * A Piski melletti ipartelepen a nagy műhely he­lyiségében magasztos ünnepély folyt le f. hó 8-án. dévai ref. és a szászvárosi ev. lelkész, együttesen tartot­­­ták meg a Luther ünnepélyt. Mindketten szónokoltak az egybegyűlt munkás nép előtt­, egyszerű szavakban fejte­getve az ünnepély mély jelentőségét. * A berlini Frigyes­ Vilmos-tudomány­egyetemen, a­mint lapunknak onnan írják, a téli félévben 45 magyar tanuló iratkozott be. Az egyes karok szerint így oszol­nak meg : Református és ágostai evang. hittanhallgató 8. Joghallgató 6. Orvostan 28. Van még ezenkívül egy hallgató 3. Bölcselethallgató horvát bölcselethallgató is. Az egyetemnek 5960 hallgatója van. A műegyetemen csak egy magyar diák van beirva. * Hódmezővásárhelyt a ref. felső leányiskola nagy­termében f. hó 2-án unitárius isteni tisztelet tartatott. Egy zsoltár eléneklése után, Nagy Bálint ref. segédle­kész tartott, a Vásárh. és Vid. szerint »talpraesett prédiká­ciót” a nagy számmal megjelentek előtt. Ezután egyházi ének következett, melylyel az isteni tisztelet véget ért. Óhajtanánk ez ügyben bővebb felvilágosítást nyerni, mert alig hihetjük, hogy ref. káplán állandóan végez­hetné egy unitárius pap funktióit. Pedig ugy látszik, ez van tervben. Mert ámbár Vásárhelyi unitárius papi ál­lomás nincs rendszeresítve , mégis azt olvassuk, hogy a következő unitárius isteni tisztelet karácsony másodnapján s jövő évtől fogva, minden hónap első vasárnapján fog tartatni. A legközelebb eső unit. egyházak Budapest és Kolozsvár. Onnan pedig aligha fog minden hónapban s épen vasárnap eltávozni a messze fekvő Vásárhelyre az unit. pap. Kombinatiónk tehát helyes, hogy t. i. ref. káp­lán fungál majd állandóan mint unitárius pap! Akár van igazunk, akár nincs, nem ártana e tekintetben az illetők­nek megnyugtatni a közvéleményt. * A miskolci ref. egyház presbyteriuma f. hó 6-án határozatilag kimondta a harmadik lelkészi állomás meg­szüntetését. A presbyterium ugyanis a véleményezés szem­pontjából kiküldött szűkebb körű bizottság javaslatát fo­gadta el, s ennek értelmében Miskolcon két lelkész lenne s a harmadik lelkészi állomás javadalmazása, részint a két lelkész fizetésének gyarapítására fordíttatnék, részint

Next